Hackere snyder NemID igen: Sydbank stopper massivt angreb
Et stort angreb på Sydbanks netbank er endt med en lang næse til hackerne. For selvom login-proceduren med NemID blev snydt 13 gange, fik hackerne aldrig penge ud af banken.
Det fortæller Sydbank, den fjerdestørste bank i Danmark, oven på to ugers ’massivt angreb’ mod sin netbank.
»13 kunder har oplevet, at der er forsvundet penge fra deres konto. Men vores bagvedliggende sikkerhedsprocedure har fået stoppet pengene, før de kom ud af Sydbank. Så vores varslingssystem har virket og har vist sit værd, og det er vi jo relativt tilfredse med,« siger Niels Skylvad, områdedirektør i Sydbank, til Version2 med lidt jysk underdrivelse.
Det er første gang nogensinde, at Sydbank har haft hackere helt inde at pille ved kundernes konto. Men fordi alle banker nu bruger NemID, er angrebet sket på helt samme måde, som andre danske banker har oplevet.
Ved hjælp af en trojansk hest, som er blevet installeret på kundernes computere, bliver folk ledt til en falsk login-side, som hackerne selv står bag. Når en kunde vil logge på, kan hackeren så bruge password og NemID-koderne til selv at logge på og tømme kontoen.
De 13 gange, de it-kriminelle nåede ind til en kundes konto, var det beløb mellem 6.400 og 64.000 kroner, som blev stjålet. Men overførslerne blev altså stoppet, og alle konti, som skulle modtage pengene, er blevet lukket og politianmeldt.
Angrebet begyndte den 23. juli og stoppede så to uger senere, den 6. august. Og selvom Sydbank stadig advarer kunderne om hackertruslen, lyder vurderingen, at faren er drevet over for denne gang.
»Jeg er ret sikker på, at hackeren har opgivet os, fordi han ikke fik nogle penge ud af os,« siger Niels Skylvad.
Hvis ikke tyveriet var blevet stoppet, ville private kunder have fået alt refunderet, mens erhvervskunder kan tegne en forsikring mod netbank-indbrud.
»Det er ikke rart at være under angreb. Men det er ligesom, hvis nogen aflurer din pinkode på dankortet og så stjæler det. Det har danskerne lært at leve med, fordi de bliver holdt skadesløse af banken,« siger Niels Skylvad.
Det er langtfra første gang, at danske bankers login-procedure med NemID bliver angrebet. I september 2011 gik det ud over otte Nordea-kunder, og i februar 2012 var det otte Danske Bank-kunder, der i alt blev franarret 64.000 kroner.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.