Hackere ringer for 100.000 kroner på lollandsk lokal-tv's regning

Illustration: leowolfert/Bigstock
Lokal-tv-stationen Hele Lollands TV er blevet udsat for et hackerangreb, som har givet adgang til stationens IP-telefonisystem. Det har medført dyre opkald til udlandet.

En telefonregning på cirka 100.000 har nu ført til en politianmeldelse om et hackerangreb, som har været rettet mod lokal-tv-stationen Hele Lollands TV. Det skriver Ritzau ifølge Jyllands-Posten.

Angiveligt er der tale om, at hackere skulle have fået fat i koderne til tv-stationens IP-telefonisystem, så de har kunnet ringe til blandt andet Congo og Hviderusland og oparbejdet den store telefonregning.

En normal telefonregning for tv-stationen lyder på mellem 300 og 400 kroner om måneden ifølge Ritzau. Derfor er sagen nu meldt til politiet, og tv-stationen forhandler med teleselskabet om regningen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Troels Hansen

Som en der ved lidt mere om hvad der er sket vil jeg lige komme med lidt info:

Der er firewall. Hvordan koderne til SIP kontie'ne slupper ud er stadig uvist.

Opkald ikke foretage igennem egen PBX, men udbyders, så derfor eksisterer der kun log's hos udbyder. De kan så bare ikke se hvem der har foretager opkaldene, kun antal opkald og destinationsland?

Uden at nævne navne: SIP-udbyder benytter sig af en større (vel næst-største) teleudbyder i DK. De opdater så først "mistænkelig trafik" da trafikken runder 400.000.
De 400.000 omregner SIP udbyder så til kost-pris (~100.000) og sender en regning.

  • 1
  • 0
Christian P. Broe Petersen

Det er da egentlig lidt underligt, at man selv hæfter for det. Altså hvis nogen stjæler mit kreditkort eller hacker sig frem til oplysningerne, så er det banken der hæfter. Der er jo ingen der siger at stationen har været sløset med oplysningerne. Det kan lige så godt være udbyderen.

  • 0
  • 0
Erik Bruus

I mine "unge dage", var jeg ude og lave service i diverse virksomheder. Servere, PC´ere, IP telefoner, etc. var overklistrede med diverse lables, med alle de informationer der skal bruges. Den bedste jeg har set, var i en reception. Der stod en router med antenner. Ovenpå en label, med alt hvad du skulle bruge for at komme på den "forkerte" side af nettet. Ikke smart. mvh, Erik.

  • 0
  • 0
Kim Henriksen

Min erfaring er at sådan noget ofte er listet ud af PBX'er eller IP telefoner.

Dog kan web logins til sip udbyderen nemt være lusket fra kundens mail box o.lign.

Har de tjekket deres webservere, for f.eks. ikke danske ip adresser, der som udgangspunkt ikke lige kan redegøres for.

  • 0
  • 0
s_ mejlhede

Have en sag for nyligt hvor en kundes anlæg blev misbrugt, det viste sig at være en kendt BUG, så man ved lidt gætterier kunne bruge en konto udefra.
Kunde vil ikke have firmware opdateret da det jo virket, men det blev det så efter denne sag.
Teleudbyder som er VIPTEL, var ked af sagen, også fordi de ikke lukket hurtigt nok.
"Der nåede at blive ringe for ca. 2 Kr til Palæstina og Tunesien inden der blev lukket."
En gangen extra sikkerhed var at beløb som der kan ringes fra efterfølgende er sat ned, så hvis et nummer misbruges så lukkes det ved en lavere grænse, her 600,- kr. Det er så det makimale man kan miste.

Hvis beløbet er så høj, må der være ringet til betalings nummer.
Hvis man følgere pengene, så må det være dem der har de nummer som har misbrugt telefonsystemmet.
Hvis man nægter at betale, da man ikke vil betale til kriminel, så tror jeg at man har en god sag.

Hvis telefonselskaberne selv hæftet for sådan opkald, så vil problemet være løst inden en uge, men som det er nu får de selv del i dummebøderne.

  • 0
  • 0
Kim Henriksen

Ikke hvis du er f.eks. en virksomhed, jeg ved f.eks. Codan sælger forsikringer der dækker, hvis kontoen bliver tømt via netbanken.

Så det er vel i bund og grund noget man må tale med sit forsikringsselskab om

  • 0
  • 0
s_ mejlhede

Hvis du nægter at betale, da man ikke vil betale til en kriminel organisation, så må telefonselskabet lægge sag an mod dig eller dit firma.
Jeg vil synses at de har en dårlig sag, når andre selskaber kan finde ud af at lukke for svindel.
Det er jo en "mellemhandler" her i form af telefonselskabet, som står for opkrævning på vejene af nogen kriminelle.

Det Danske teleselskab burde nægter at betale på grund af det samme.
Hvis jeg opretter et 900 nummer til 50,- kr i timen, bryder ind i dit hus og ringer op til mit 900 nummer, så kan jeg vel heller ikke forvente at modtage pengene, med hensyn til at bevise det er mig, så skal man ikke det.
Det er kun mig som har fordel af det opkald, det behøves ikke at bevises at det er mig, de kan bare afvise at betale beløbet på grund af mistænke.
Så må jeg lægge sag an for at prøve at få mine penge.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Det Danske teleselskab burde nægter at betale på grund af det samme.
Hvis jeg opretter et 900 nummer til 50,- kr i timen, bryder ind i dit hus og ringer op til mit 900 nummer, så kan jeg vel heller ikke forvente at modtage pengene, med hensyn til at bevise det er mig, så skal man ikke det.
Det er kun mig som har fordel af det opkald, det behøves ikke at bevises at det er mig, de kan bare afvise at betale beløbet på grund af mistænke.
Så må jeg lægge sag an for at prøve at få mine penge.

Ville det ikke også være rimeligt at teleselskaberne havde en begavet overvågning - hvis eksempelvis et lille lollandsk tvselskab der ellers aldrig ringer til udlandet pludselig begynder at foretage mega mange kald til et eller andet obskurt land, burde klokkerne så ikke ringe.

Imo så er der rigtig mange teleselskaber som udviser en decideret kulpøs adfærd i forbindelse med udlandstelefoni - muligvis fordi de kan tjene mange penge på det.

Det burde også som kunde være muligt at definere en hvidliste over lande man kan ringe til, ligesom det også burde være muligt at få teleselskaberne til konsekvent at afvise kald fra lande man intet har med at gøre.

På et tidspunkt var vi stærkt plaget af opkald døgnet rundt fra Marokko, hvor der bare var et svagt hallo i den anden ende - givetvis fordi de ville narre folk til at ringe tilbage.
Men Marokko rager mig en høstblomst, så hvorfor skal jeg overhovedet acceptere at modtage opkald fra Marokko (eller alle mulige andre obskure steder)?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere