Gymnasielærere: It hjælper de svagere elever mest

Det er eleverne i det mellemste og det svageste segment, der har størst gavn af it-redskaber i undervisningen, mens det ikke gør den store forskel for de stærkeste elever.

Det er hovedsageligt klassens gennemsnitlige elever, der har gavn af brugen af it-redskaber i undervisningen i gymnasiet. Det konkluderer forskere fra Aarhus Universitet på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse blandt gymnasielærere.

For elever, der normalt ligger på et 7-tal, vurderer 77 procent af gymnasielærerne, at it i nogen eller væsentlig grad bidrager til at øge det faglige niveau.

Det er især mulighederne for at kunne kommunikere på nye måder mellem eleverne og med lærerne samt dele dokumenter, der styrker eleverne. Brugen af nye former for afleveringer som podcasts, sociale medier eller video er imidlertid også med til at hjælpe blandt andet de elever, der ikke siger så meget i timerne.

Gymnasielærerne vurderer, at de stærkeste elevers niveau i mindre grad bliver løftet ved at bruge de nye it-redskaber. Ifølge undersøgelsen er det primært eleverne i mellemgruppen efterfulgt af de svageste elever.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 martin nielsen

En person der ikke kan regne får bedre resultater af at bruge en lommeregner. En person der ikke kan stave staver bedre ved at bruge stavekontrol. En person der ikke kan geografi får mere ud af at bruge Google Maps. En person der ikke kan tysk får mere ud af at have adgang til Bing Translate.

Ring til Ekstrabladet gutter, jeg tror sgu vi har fundet guldgåsen her!

  • 1
  • 5
Log ind eller Opret konto for at kommentere