Startup-land: Gymnasieelevers hobbyprojekt blev kæmpe app-succes

En fritidsinteresse mellem tre klassekammerater endte med at blive til en af de mest downloadede apps på gymnasierne, selvom ingen af de unge udviklere kunne programmere på forhånd.

Da de tre gymnasiekammerater sad og kodede sammen i weekender og ferier, var der ingen af dem, der havde regnet med, at deres apps med formelsamlinger til fysik og matematik skulle blive udbredt blandt studerende over hele landet. Det startede som et hobbyprojekt og endte med at blive en uventet stor succes.

Kammeraternes to apps, Matematikken og Fysikken, er i dag downloadet over 20.000 gange og har indbragt dem over 100.000 kr. siden lanceringen for halvandet år siden.

»Vi lavede det mest for sjov og for egen skyld. Dengang troede vi ikke, det ville blive så stor en succes,« siger 20-årige Nikolaj Holck til Version2. Sammen med jævnaldrende Frederik Stæger og Rune Højland har han dannet app-firmaet Appellante, der står bag de to studie-apps.

Allerede i første 1.g irriterede det de tre klassekammerater, at de skulle bære rundt på en masse forskellige bøger bare for at kunne slå nogle af formlerne til enten fysik eller matematik-lektierne op. Det var forvirrende at huske, hvor den rigtige formel var, og så var det, at idéen til en app kom på bane.

»Selvom vi ikke havde erfaring med at programmere, tænkte vi bare, at det kunne være fedt at prøve, så det gjorde vi,« siger Nikolaj Holck, der sammen med de to andre begyndte at arbejde i fritiden, ferier og weekender på appen.

»Vi tænkte først, at det med at lave apps, var noget nogle nørder gjorde i USA, men det gik hurtigt op for os, at det var noget, vi selv kunne gøre,« siger han.

»Vi anede ikke, hvad der skete i starten«

Uden at tænke nærmere over, hvad det var for en udfordring, de havde foran sig, gav de tre kammerater sig i gang med at lære programmeringssproget Objective C. Det viste sig hurtigt, at de tre fyre havde brug for en god del stædighed for at få deres projekt til at lykkes.

»Det var vildt svært. Vi prøvede at hjælpe hinanden, men der var ikke nogen, der rigtig forstod, hvad der skete i starten,« siger Nikolaj Holck og fortæller, at de blandt andet kæmpede længe om at få ikonerne sat rigtigt op i appen.

Det lykkedes at få enkelte ikoner sat op, men når de så forsøgte at sætte dem alle sammen, faldt det hele fra hinanden.

»Selv de mest simple ting, var kolossalt svære, fordi vi ikke vidste, hvordan man skulle lave det. Men vi blev bare ved og ved, indtil det virkede,« siger Nikolaj Holck.

Hver gang de unge udviklere stod foran et nyt problem, måtte de ind og Google sig frem til løsningen. Ofte havde andre nemlig stået med de samme udfordringer før, og derfor lå der næsten altid en løsning et sted på nettet.

Især hovedfunktionen i appen - at vise matematiske formler - gav anledning til hovedpine. Først prøvede de bare at lave formlerne som billeder i Photoshop, men det viste sig at tage enormt lang tid og blev ikke så pænt, så klassekammeraterne blev ved med at lede efter en løsning.

»Vi havde meget den tilgang, at selvom vi havde et problem, som vi ikke vidste, hvordan vi skulle løse, så skulle vi nok finde ud af det eller finde nogen, der vidste det,« siger Frederik Stæger.

Til sidst faldt de tre gutter over løsningen i open source-projektet MathJax, der kan bruges til at generere og vise matematiske formler. Koden til MathJax blev lagt ind i appen, og vupti, så var problemet løst og ved et tilfælde, løste det samtidig et andet problem: at gymnasieeleverne ikke må få adgang til internettet under nogle eksamener. I den hidtidige løsning havde de unge udviklere nemlig lagt op til, at formelsamlingerne i appen skulle hentes fra nettet.

»Det var en kolossal lettelse, og fordi vi har den kode med i appen, kan det også virke offline, hvilket er godt til eksempelvis eksamen,« siger Nikolaj Holck.

Selvom de tre klassekammerater arbejdede på et begynderniveau, så stødte de ind i nogle af de samme problematikker, som både Facebook og Google kæmper med: At brugerne forventer, at indholdet både er synkroniseret, men også tilgængelig offline på samme tid.

Appellantes løsning var at give adgang til indholdet offline.

»Vi har prioriteret brugeroplevelsen: at det er tilgængeligt offline og at der er få fejlmeddelelser, selvom det er på bekostning af, at det er struktureret dårligere i koden. Hver gang der kommer en rettelse, er det ikke synkroniseret med det samme, fordi indholdet ligger offline,« siger Nikolaj Holck.

Læs også: Startup-land: Iværksættere bag appen Vivino ved ikke »en skid om vin«

Featured i app store og på vej til udlandet

Efter to års udvikling udgav Appellante appen Matematikken i maj 2013 lige op til eksamen. Rygtet om appen, der kunne vise alle formlerne til matematikeksamen, spredte sig hurtigt på gymnasierne, og det gav en masse downloads.

Rune Højland kendte desuden en fra Apples danske app store-team, og da vedkommende hørte om de unge udvikleres app Matematikken, valgte Apple at feature den i app storen. Effekten var dog ikke nær så stor, som den virale effekt appen havde på Facebook.

»Det hænger sammen med, at unge er mere vant til reklamer, så man ser igennem fingre med dem. Det, der tæller nu, er word of mouth,« siger Nikolaj Holck og fortsætter:

»Appen bliver ved med at sælge, men vi gør intet for at promovere den i øjeblikket. Vi tænkte, at det måske ville dø ud, men det gør det ikke, for de ældre studerende på gymnasierne fortæller de yngre om appen,« siger han.

Appen koster 7 kr. i app storen, men når Apple har taget sin andel af 30 pct., er der ca. 4,25 kr. tilbage til udviklerne. På halvandet år er det blevet til lidt over 100.000 kr.

»Det er en absurd lav timeløn, for vi har brugt oceaner af tid på det,« siger Nikolaj Holck, mens Frederik Stæger tager den positive hat på:

»Men på den anden side har vi også lært en masse om blandt andet brugeroplevelse.«

Når det kommer til prisen og forretningsmodellen, har der dog ikke været de store overvejelser.

»Vi er et lidt atypisk startup, fordi vi studerer ved siden af og ikke har forsøgt at få finansiering. Det handler ikke om break even og en kompleks forretningsmodel. Syv kroner virkede som noget, vi gerne selv ville betale, og så syntes vi, at det var sjovt at sidde og lave de der apps,« siger Nikolaj Holck og uddyber:

»Vi var lidt naive, men så lykkedes det os til gengæld at få noget ud. Vi behøvede ikke at lave markedsresearch, vi skulle bare lægge det ud på app storen.«

De tre klassekammerater er da heller ikke sikre på, om de vil fortsætte karrieren som app-udviklere, men de arbejder nu på at få oversat appen til engelsk, så udenlandske studerende også kan få gavn af den.

Startup-land: Version2 stiller hver uge skarpt på de mest spændende danske it-iværksættere og fortæller historien om deres sejre og nederlag.
Synes du, vi mangler nogen? Så skriv til ecl@version2.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jesper Kleis

Jeg har downloadet app'en - og det virker som et generelt gennemført produkt.

Det er flot og enkelt sat op - ikke bare nogle formler der er klistret ind med tekst, der er brugbar information, der er regneeksempler og ikke stavefejl.

Mange af ovenstående er indlysende krav - men rigtig mange falder i, og får ikke gennemarbejdet deres produkt.

I stedet tages blot data fra en hjemmeside, eller gør det ekstra besværligt og gammeldags at bruge (jeg tænker på jer e-boks - store og små bogstaver i login på iPad er bare et nogo)

  • 4
  • 0
#5 Per Erik Rønne

De tre drenge udsendte sidste år deres Matematikken, lige før deres studentereksamen.

Ved at google har jeg set at de har brugt deres sabbatår til at lave Fysikken.

Og at de derefter, altså nu, ville gå i gang med at 'studere'.

Med de to udviklede applikationer burde det give følgende sandsynlige fag:

Matematik. Fysik. Datalogi.

Og da de er fra Sankt Annæ, og dermed nok har sunget i Københavns Drengekor, kan ikke udlelukke følgende:

Musikvidenskab. Operasanger (konservatoriet).

De burde være gået i gang, men med hvad? Ja, det kan man ikke google frem.

Jeg tror dog nok at såvel matematik- som fysikstuderende kunne bruge nogle ekstra formelsamlinger ...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere