Guldgrube venter på udviklere: Sådan laver du apps til folkeskolen

Udbredelsen af iPads og andre mobile enheder i de danske skoler åbner et nyt marked for interaktiv undervisning, men er mobile apps eller web-baserede løsninger den bedste vej at gå? Se her, hvordan du får foden inden for i klasselokalet.

Samtlige 2.300 folkeskoleelever i Odder Kommune fik i januar uddelt en iPad 2 hver, og mange andre kommuner overvejer også at indføre tablets som en del af undervisningen.

Dermed åbner der sig et helt nyt marked for tablet-baseret interaktiv undervisning, som stiller store krav til både nyt undervisningsmateriale og hele skolesektorens understøttelse af mobile platforme.

Hos Odder Kommune har projektleder Rasmus Ditlev Borch fået mange henvendelser fra andre kommuner, som vil høre om Odders projekt, men han oplever, at godt undervisningsmateriale er en af forhindringerne, selv om der i dag allerede findes en række apps til børn.

Illustration: Odder Kommune

»Vi har brug for næste niveau, hvor man arbejder mindre med træningstilgang og mere med en læringstilgang, hvor man blandt andet fokuserer på tekstbogens force, den fortællende tilgang, men med interaktive muligheder. Vi efterlyser, at udviklere, forlag og fageksperter arbejder sammen om at skabe apps med højt fagligt niveau,« siger han til Version2.

Læs også: Odder Kommune jubler over iPads til 8 millioner kroner

Rasmus Ditlev Borch savner også systemer til overordnet videndeling og kommunikation, som minder om de LMS’er, også kaldet Learning Management-systemer, der findes til erhvervslivet, og at systemer generelt forholder sig til adgang fra eksempelvis tablets som en iPad.

»Det ville være rart, om UNI-C lavede et SkoleIntra, som var gearet til mobile enheder af forskellige slags,« siger han om systemet, der er tænkt som hele folkeskolens intranet, men er blevet skældt ud for dets gammeldags brugergrænseflade.

Brug UNI-login

I forhold til UNI-C anbefaler Rasmus Ditlev Borch at bygge apps op omkring det såkaldte UNI-login, der er et fælleslogin, som også bruges til blandt andet de nationale test.

»Vi har i Danmark en unik struktur baseret på UNI-login, og det er et godt udgangspunkt for at bygge ting, hvor vi kan dele på basis af CPR-numre. Når folk laver apps, vil vi gerne have, at de bruger UNI-login, for det giver os som kommune mulighed for at lave direkte kontrakter med dem, der udvikler apps, så vores elever kan logge ind og tilgå dem,« fortæller Rasmus Ditlev Borch til Version2.

Hvis man kigger på attraktive markeder i forhold til forretningspotentiale, mener han, at specialområdet har et stort udækket behov.

»I folkeskolen bruger vi utroligt mange penge på elever med specialbehov, og kan man lave apps til det felt, som løser konkrete problemer, så er der økonomi i det. Der ligger helt klart et stort felt, som slet ikke er udforsket. Det kunne være spændende, hvis virkeligt dygtige udviklere gik sammen med nogen, som ved noget om disse områder. Så er det ikke kun et dansk marked, men det internationale marked, man når,« siger Rasmus Ditlev Borch til Version2.

Odder Kommunes iPad-projekt til 8 millioner kroner har været omstridt, blandt andet fordi Odder har valgt at basere sig på en platform fra Apple, der er kendt som relativt lukket. Hvis man vil udvikle interaktive løsninger til folkeskolen, er man dog nødt til at se videre end Apples produkter.

»Lige nu har jeg en interesse i at få noget frem til iPad, fordi det er her, vi har satset. Men jeg tror, at markedet for mobile enheder bliver en broget skare, og derfor skal man forholde sig til og nå de platforme, der når kritisk masse. Man skal ikke brænde alt krudtet af på én gang, for det kan skifte i løbet af få år. Lige nu er det iPad, som er den dominerende platform, men vi ved ikke, hvad der sker i løbet af tre år,« siger Rasmus Ditlev Borch til Version2.

Læs også: Sådan laver du en mobil app-strategi: Glem apps og begynd med API'et

HTML5 eller native apps?

Flere forlag som Gyldendal og Alinea satser af samme årsag på HTML5-baserede webløsninger, der er optimerede til tablets som eksempelvis iPad, men Odder Kommunes projektleder er ikke sikker på, at det altid er den bedste løsning.

»Det er rigtig dejligt med webbaserede portaler, og jeg kan godt forstå, at de gør det, men problemet er, at vi i folkeskolen ikke er udstyret, så man altid kan basere sig på webbaseret materialetilgang, for det kræver internetadgang og trådløse net, som kan bære det. Vi har bygget nyt trådløst net og indført kraftigere fiberforbindelser til skolerne, før vi indførte iPad. Det er helt sikkert vejen frem, men der skal også være ting på plads, før vi kan gøre det,« fortæller Rasmus Ditlev Borch.

Han nævner manglende netforbindelse i hjemmet eller offentlig transport som andre problemområder.

Den nystartede virksomhed DigTea, der betegner sig selv som et forlag og holder til i forskerparken Symbion, er et af de firmaer, som satser på en webbaseret tilgang.

DigTea blev etableret i marts 2011 af tidligere ansatte hos lærebogsforlaget Alinea og beskæftiger i dag 7 personer, som arbejder med at udvikle et system, der kan tage eksisterende skolebøger i PDF-form og konvertere dem til interaktivt materiale tilgængeligt på tablets via en webplatform.

»Vi laver systemer til nogle af de største fagområder i skolen og forsøger at tage højde for de mange muligheder fra starten. Bogen skal kunne trykkes, men også udgives digitalt, og eleverne skal kunne lave deres egne opgaver. Samtidig laver vi så materialer, som man kan tilgå via denne platform,« fortæller forlagsdirektør John Præstegaard til Version2.

Dyrt at integrere til UNI-C

Satsningen på en web-platform har ikke været uden problemer, og blandt andet fungerer indspilning af lyd i firmaets platform ikke på iPad.

»Vi vidste godt, at det er iPad, som bruges mest, men vi har ikke ressourcer til at låse os fast på én platform, så vi har lavet en webbaseret platform, så brugerne kan gå til det uanset device, bare der er netadgang. Vi har været forsigtige med at låse os fast på en app, hvis der ikke var kundegrundlag til det. Nu kan vi måske for få midler lave en app, som tilgodeser dem, der har en iPad. Eksempelvis Odder Kommune har været meget fokuseret på, at det skulle være en app,« siger John Præstegaard til Version2.

DigTea har, som Odder Kommune anbefaler, valgt at basere sin platform på UNI-login, men det har ikke været nogen let opgave, selv om forlagsdirektøren har været glad for at kunne trække på en fælles login-løsning.

»Det er en ret stor udviklingsmæssig opgave at bygge et system op omkring UNI-login, og vi har brugt 1.000 til 1.500 timer på integrationen. Det stiller krav til databasestrukturen, og det er vigtigt, at de data, som eleven skaber, gemmes under elevens navn, og at lærere skal knyttes sammen med specifikke klasser og elever. Det er godt, fordi du har ét login til de læremidler, som bindes op på det, men det er ikke sådan, at ethvert lille forlag ville kunne løfte den opgave,« fortæller John Præstegaard til Version2.

DigTea er for tiden i dialog med eksterne investorer om at hente ny kapital, og firmaet overvejer også at søge patent på noget af den teknologi, der er skabt.

Herunder kan du se et eksempel på, hvordan systemet fungerer set fra elevens side.

Rasmus Ditlev Borch nævner LingApps og Skolemat.dk som firmaer, der allerede har succes med apps til folkeskolen. Dansk e-Learning Center, som står bag Skolemat.dk, oplyser selv, at deres apps blev hentet flere end 70.000 gange i 2011.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (17)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ole Bang

Man kan jo stadig unders over at offentlige/kommunale institustioner vælger Apple produkter.
Nu har man i mange prøvet at indfører opensource, men at man så begynder at indfører produkter fra den mest proprietærer producent virker dybt underligt.
I mange år råbte folk op at Microsoft var uha så slem, men nu, hvor Apple er moderne er der ingen der siger noget, og dog er Apple 10 gange værre.

  • 7
  • 1
Christian Hedemann Olsen

Der skrives: "Det er rigtig dejligt med webbaserede portaler, og jeg kan godt forstå, at de gør det, men problemet er, at vi i folkeskolen ikke er udstyret, så man altid kan basere sig på webbaseret materialetilgang, for det kræver internetadgang og trådløse net, som kan bære det...."

Når man udvikler en html5-applikation (web-app) kan den designes til at gemme data lokalt. Med cache-manifest og local storage kan både html, billeder, og andre ressourcer gemmes lokalt. Applikationen kan ligeledes designes til at synkronisere indhold når der er adgang til internettet.
Et godt eksempel er Financial times (ft.com)

Så for at sikre brugen på andre platforme (fx. at børnene kan bruge de fine produkter, når de er hjemme) ved at ligge sig så tæt op ad åbne standarder som muligt, er web-apps fortsat et godt og solidt valg.

  • 6
  • 0
Mark S. Rasmussen

Når man udvikler en html5-applikation (web-app) kan den designes til at gemme data lokalt. Med cache-manifest og local storage kan både html, billeder, og andre ressourcer gemmes lokalt. Applikationen kan ligeledes designes til at synkronisere indhold når der er adgang til internettet.
Et godt eksempel er Financial times (ft.com)

Det er desværre ikke helt så simpelt. I mange applikationer, nok især i tilfældet med interaktive lærebøger, der er der behov for at lagre større mængder billeder, animationer, videoer, osv. Fælles for alle de mobile platforme (med flere undtagelser indenfor Android), da er der rimeligt lave grænser for mængden af indhold du kan cache offline - typisk 5-10MB. Jeg kunne let forestille mig flere lærebøger og applikationer der fylder adskillige hundrede MB, så snart vi tager billeder, interaktive elementer og videoer med.

  • 3
  • 0
Andreas Larsen

Det lyder flot, men hvor skal guldet komme fra... Virkeligheden hænger åbenbart sådan sammen at det godt kan være at den efterhånden meget trængte folkeskole kan få råd til at investere i iPads, men at den samme skole ikke kan finde penge til apps!
Det virker som om at pengene kommer fra 2 forskellige kasser. Selv meget store programmer (som for eksempel skolemat) får ofte at vide at skolerne gerne vil bruge dem, men at de desværre ikke har råd, mener at deres pris er nede på 20 - 30 kroner for en elev...

  • 0
  • 0
Martin Hintzmann

Mark, det er rigtigt at der er begrænsninger på cache manifest og localstorage.
Dog kan Opera spørge brugeren om de vil acceptere at udvide størrelsen på localstorage, med trin af 10Mb eller unlimited og Firefox har en config setting der gør at den kan udvides mere end 5Mb.

Men der er også andre alternativer, f.eks. Web SQL Database. Den kan skallere op med 5, 10, 50, 100 og 500Mb. (Support Android browser, Mobile Safari, Opera Mobile samt Chrome Firefox og Opera)
http://html5doctor.com/introducing-web-sql-databases/

Et andet alternativ er IndexedDB, som kan udvides hvis man bruger mere end 50Mb. (Support Chrome, Firefox +mobile, IE10)
http://hacks.mozilla.org/2010/06/comparing-indexeddb-and-webdatabase/

Og sidst men ikke mindst FileSystem. (Support Chrome)
http://www.html5rocks.com/en/tutorials/file/filesystem/

  • 0
  • 0
Mark S. Rasmussen

Jeg vil ikke tale imod at der er muligheder for at omgå begrænsningerne. Fælles for dem alle er dog at, som du selv indirekte nævner, der stadig er nogen vej til en fælles understøttelse og virkemåde på tværs af de forskellige browsere. Det bliver naturligvis lettere hvis vi er ude i en skolesituation hvor alle kører iPad X eller Android Tablet Y, omend vi så er ude i specialisering til en enkelt browser, hvilket igen går imod formålet.

Som det er PT er vi på vej imod en rigtig spændende udvikling, og flere applikationer vil sagtens kunne bruge de nuværende løsninger. Det ændrer dog ikke ved at der stadig er en del begrænsninger tilbage, hvorfor løsninger som Phonegap kan være voldsomt interessante - ikke mindst fordi det vil være meget nemmere at konvertere til en ren offline web applikation senere, efterhånden som standarderne udbredes og supporteres.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Du har nok desværre ret så meget ret, det er noget vrøvl at skrive at der venter en "guldgrube" - af flere årsager:

IMO er iPads overhypede (i konteksten!) og næppe et langtidsholdbart fænomen i undervisningssammenhæng.

Hvordan skal forretningsmodellen være for apps til undervisningsverdenen, når den gængse forretningsmodel i Danmark er at de sædvanlige venner får de sædvanlige offentlige milliardordrer med de sædvanlige årevis forsinkelser?

Hvordan hiver man guld ud af en mine, når de store har sprængt det hele i stumper og stykker, og efterfølgende suget alt ud - det er svært at leve af den marginale smule guldstøv der ved et uheld lagde sig på et par enkelte lygtepæle 40 km væk, fordi det tilfældigvis blæste den vej dynamitten sprang.

Hvordan skal salg og distribution egentlig foregå - skal skoleeleverne proppes med reklamer, eller skal far og mor have Apple Kreditkortet fremme for det skal blive til noget.
Godt nok tjener Wordfreud "guld", men er reklamer forenelig med undervisning?

Etc, etc.

  • 1
  • 0
Jacob Nordfalk

Nu har vi lige fået vristet os lidt fri af MS' monopol på PCer, det er blevet normalt og forventeligt at websider følger åbne standarder så alle, også Mac- og Linux-brugere kan bruge hjemmesider, også selvom de har valgt et andet styresystem og bruger en anden browser end den MS forsøger at stoppe ned i halsen på alle og enhver.

Jeg troede vi havde lært noget af processen, men hvis der kommer ret mange flere ipad-idioter i folkeskolen, så vælter læsset, Apple vinder slaget om folkeskolen og står som det næste monopol!
Og så får vi Apple-tvang.

90'erne: "Vil bruge vores hjemmeside, så skal du bruge Internet Explorer!"

10'erne: "Vil bruge vores folkeskole, så skal du bruge en ipad!"

gyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyys

Jeg håber desperat folkeskolen VÅGNER OP og indser at de, for deres egen og for samfundets skyld, er nødt til at vælge Android.

Android er open source, der er mange uafhængige producenter om buddet, og vigtigst af alt, det er tilladt for alle at modificere Android, og endda lave enheder, uden at de skal spørge nogen om tilladelse.

Den der ejer platformen tager alle stikkene hjem, det viser historien.

Det er altså helt oplagt samfundsmæssigt forkert at basere sig på Apple, det rigtige må være at basere sig på en platform med fælles ejerskab, såsom Android.

  • 5
  • 2
Jan Gundtofte-Bruun

Måske er det mig der taler i vildelse, men for mig ser det ud som om det nærmest drejer sig om at bruge så meget digital teknologi som muligt, så meget at det efterhånden nok er for meget.

En ganske simpel opgave "Sæt ring om himmellegemer" (tid: 16s) frustreres tilsyneladende af at brugeren tror man skal trykke på billederne, og den hjælpende stemme foreslår "skriv til læreren" funktionen frem for at læse hvad der står på siden!

Forventes børn i den alder hvor en sådan opgave er målrettet at kunne magte "scroll til toppen og tryk på en grå knap" logik? For mig virker dét som sværere end selve opgaven -- som tydeligvis er svær nok for en voksen (fly og satellitter er da ikke himmellegemer).

  • 1
  • 0
Jan Gundtofte-Bruun

Jeg håber desperat folkeskolen VÅGNER OP og indser at de, for deres egen og for samfundets skyld, er nødt til at vælge Android.


Ja! Jeg er enig, men ikke ubetinget, for det kan givetvis diskuteres hvor åbenlyst Android er som alternativ -- men det er en anden snak (religionskrige er også såå passé).

Det som ikke kan diskuteres er at materialet bør være i en så åben form som muligt, og her kunne HTML5 være et godt bud. Hvis, vel at mærke, resten af infrastrukturen virker når lille Ole møder op med sin Samsung Galaxy Tab Mix Plus Colour Ultra, eller lille Ada vil bruge sin hackede-whatever-som-nu-kører-linux-whatever og hvis' browser fint understøtter STANDARD INTERNET TEKNOLOGI.

Så sørg nu bare for at gøre tingene platformsuafhængige, det giver alle de bedste muligheder for fremtidssikring.

  • 1
  • 1
Leif Ringstad

Der er tydeligvis et sjovt "mantra" i den danske folkeskole. Skoleintra, skoleintra og atter skoleintra. Med "pene" ord, kan man sige at skoleintra er noget ubrugelig gammeldags lort.

Der findes utallige bedre systemer derude, så for at få noget der fungerer på tablets er det jo bare at vælge riktig system. F.eks. Fronter, It's Learning, Frog (http://www.frogtrade.com), eller My Learning (http://www.mylearningltd.co.uk)

De fleste har ipad/android/tablet versioner på vej eller på roadmap.

Udvikles ikke Skoleintra? Nope, Der stoppede udviklingen en gang på 90-tallet. (Måske mener Uni-C noget andet, men det er meget 90 over design, ui, og usability omkring skoleintra)

Det er jo lidt underligt at man vælger at købe tablets der ikke fungerer på den LMS platform man har.

  • 0
  • 0
David Simonsen

Spændende udvikling!
www.wayf.dk lader tjenester integrere til mange institutioner, herunder også Unilogin, se: https://www.wayf.dk/index.php/da/om-wayf/tilsluttede-institutioner
Enhver, som har en aftager (som allerede er på WAYF) af en tjeneste kan få den koblet på WAYF, som er offentligt finansieret og er gratis at blive tilsluttet og gratis at bruge. Indtil videre til og med i år (bevillingsfinancieret). WAYF stiller blandt andet listen over instutitutioner til rådighed i JSON-format, netop for at understøtte udviklere af apps til mobile enheder (et eksempel kan findes på http://www.ordbogen.com/downloads/#Downloads). Korte intro-videoer til WAYF findes på https://www.wayf.dk/index.php/da/medier/videoer

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere