Gribskov: Vi har sparet 5 millioner ved at bruge Openoffice

På knap tre år har Gribskov Kommune sparet fem millioner kroner ved at bruge Openoffice i stedet for Microsoft Office. Nogle af pengene bliver nu brugt til at forbedre Openoffice.

Det er helt bestemt muligt at køre en kommune helt uden Microsoft Office. Faktisk har det givet en solid besparelse på foreløbigt fem millioner at skifte.

Sådan lyder det fra Gribskov Kommune, der siden kommunesammenlægningen i 2007 har brugt Openoffice både i skoler og i administrationen. Det skriver Business.dk.

Ud af cirka 8.000 brugere har 13 ansatte i økonomiafdelingen stadig installeret Microsoft Office, så helt forsvundet er Microsofts kontorpakke dog ikke. Men alle andre bruger kun Openoffice, og det har ikke givet nogle nævneværdige problemer, fortæller kommunens it-chef, Michael van der Linde.

Besparelsen på fem millioner kroner er ikke kun gået tilbage til kommunekassen. En bid af pengene bliver sat af til at forbedre Openoffice, så lige nu er kommunen for eksempel med til at finansiere en bedre dansk synonymordbog til Openoffice.

Den største udfordring ved at være pioner og bruge en ikke-Microsoft-løsning har været integrationen med andre produkter. Men det er ved at være på plads. KMD, der leverer en lang række fagsystemer til kommunerne, understøtter nu Openoffice, forklarer Gribskovs it-chef.

På grund af Lyngby-Taarbæk Kommunes nylige skifte til Openoffice i skolerne, har den gratis kontorpakke igen fået opmærksomhed i medierne og blandt kommuner landet over. Senest har Rødovre Kommune installeret Openoffice i hele administrationen, dog side om side med Microsoft Office, og ti kommuner har henvendt sig til Lyngby-Taarbæk for at høre nærmere.

Den socialdemokratiske viceborgmester i Lyngby, Simon Pihl Sørensen, vil nu gå skridtet videre og droppe Microsoft Office fra alle kommunens computere, fortæller han til lokalavisen Det Grønne Område.

»Vi har en forpligtelse som kommune til at gå foran. Vi kan skabe gennemsigtighed og medvirke til en sund konkurrence, som ikke er der i dag. Vi får en bedre funktionalitet. Men vigtigst for os er, at der er penge at hente, som vi kan bruge på noget mere fornuftigt end at betale for licenser,« siger han til avisen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (104)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#3 Anonym

Vi har en forpligtelse som kommune til at gå foran. Vi kan skabe gennemsigtighed og medvirke til en sund konkurrence, som ikke er der i dag.

Smukt, præcist og enkelt, Simon Pihl Sørensen !!!

  • 1
  • 0
#5 Martin Bøgelund

... at tiden, hvor vi skal gå i kødet på Jasper for at bremse hans vildledning af brugerne med besynderlige skræmmekampagner om lidende børn og store skjulte omkostninger, er ved at være forbi.

Der er så småt kommet en frisk brise med duft af fri konkurrence. Og det er nu forbrugerne selv der fravælger Jaspers FUD.

  • 1
  • 0
#6 Thomas Wittenburg

IT-chefen stiller desværre nok ikke op :o)

Men det spreder sig i valgkampen, blandt andet her i Århus, blandt andet blandt de konservative. Generelt håber jeg der kommer mere fokus på både OpenOffice, og Open Source generelt, i valgkampen.

  • 0
  • 0
#7 Martin Olesen

Det er lidt forstemmende...

Imens de positive nyheder om Open Office strømmer ind, og korthuset er ved at falde hos kommunerne, er MonoSofts lobbyister i gang med de beskidte kneb på Christiansborg.

Det er vigtigt, at alle gode kræfter holder et vågent øje med politikerne i disse dage og skriver til dem.

Slaget vindes ikke ved at debattere med Herr Bojsen i et IT-forum. V og K har for længst vist, at faglighed ikke virker på dem.

  • 0
  • 0
#10 Peter Jespersen

De konservative ??

De har ellers været folketingets eneste fortalere for en ren OOXML strategi.

Men det ville da ikke undre da de jo har deres ture hvor de drejer 2050 grader omkring dem selv, alt efter hvordan Megafon-målingerne svinger.

  • 0
  • 0
#11 Michael Wojciechowski

Det lyder logisk, at kommunerne skal bruge penge på noget, der gavner medborgere og ikke på at betale for licenser til MS.

Det næste skridt burde vel være at anvende en/anden form for Open Source OS i stedet for at bruge Windows.

Der må være nogen, der har lavet nogen undersøgelser af hvad man kan bruge i stedet for MS i det offentlige?

/Michael

  • 0
  • 0
#12 Flemming Frandsen

I alle ender af det politiske landskab burde man kunne forstå at det er både pragmatisk og ideologisk rigtigt at droppe MS hvor det er muligt.

Pragmatikeren bør kunne se at der er mange penge at spare ved at bruge OOo og andre Open Source produkter.

Ideologen langt til højre bør kunne se at det er smart at holde afhængigheden af udenlandske magter nede på et minimum, det er ikke til at vide hvad sådan nogle kan finde på.

Ideologen knapt så langt til højre bør i høj grad kunne se det smarte i at holde det offentliges udgifter nede på et minimum.

Ideologerne til venste kan nok sagtens se det smarte i at kunne udbrede den samme teknologi til alle i samfundet.

Faktisk kan jeg ikke se hvordan man kan være ikke-korrupt, tænkende politiker og stadig være ivrig kunde hos MS.

  • 0
  • 0
#13 Anders Sørensen

Så er det vist bare at få det indført alle de steder det kan! Danmark vil få en kæmpe besparelse :) Synes tit man hør' kommuner mangler penge - de kan tydeligvis findes i deres it.

var li ved at tro http://www.gribskovinfo.dk/ var deres hjemmeside :) hvis det var, så havde de vist også sparet der :)

nå, men way to do :)

Findes der ikke en kommune som kør' linux (som desktop) som kan vise os nogle tal på hvor godt det går for dem?

  • 0
  • 0
#14 Henrik Jensen

Gad vide hvor mange stemmer de pågældende får på de her sager.

Jeg kan desværre ikke stemme på dem.

Uden at forklejne at det er godt at de sparer penge ud fra "mange bække små..." princippet, så skal man dog lige huske at sætte tingene i perspektiv, før man sætter sit kryds, blot ud fra en enkeltstående sag som denne.

5 millioner over 3 år lyder jo som utrolig mange penge for meningmand, men det er altså ikke alverden for kommunen.

Gribskov kommune har et driftsbudget på lidt over 1,9 milliard pr. år (budgettal for 2009-2012 som jo tilmed må være inklusiv besparelser på Microsoft licenser).

Så de ca. 1,66 millioner pr. år de har sparet/sparer svarer til ca. 0,87 promille af deres samlede driftsbudget.

Hvis man ser det relativt til f.eks. sit eget privatbudget så er det lidt lettere at forstå hvilken størrelsesorden vi snakker om. Lad os f.eks. at jeg har et samlet privatbudget på kr. 25.000 om måneden. 0,87 promille af det svarer til kr. 21,75 om måneden. Det er ikke alverden efter min mening. Tror i hvert fald ikke at det var noget jeg kunne få den danske presse til at skrive om.

Så jo, det skulle ikke undre mig om en besparelse på kr. 5 millioner over 3 år kan rykke stemmer i en valgkamp, men logisk er det altså ikke. Hvis økonomi er væsentlig element i stemmeafgivelsen, så burde man hellere kigge på de samlede udgifter for kommunen og udviklingen af disse over de sidste år.

  • 0
  • 0
#15 Peter Jespersen

Nej, 5 millioner er ikke meget for kommunen, men det drejer sig også kun om at et enkelt produkt er blevet udskiftet.

5 millioner er også stadig penge i en tid hvor der skal spares på alt (Sjovt nok skulle der også spares på alt dengang pengene var der).

  • 0
  • 0
#16 Hans Schou

Henrik Jensen,

jeg har et samlet privatbudget på kr. 25.000 om måneden. 0,87 promille af det svarer til kr. 21,75 om måneden

Så hvis jeg banker på din dør og tigger om penge, så er der sandsynlighed for at du vil stikke mig tyver. Det kunne være realistisk.

Men jeg regner det ikke for sandsynligt at jeg kan få 1.5mio kr i støtte til projekt i Gribskov kommune, medmindre jeg agitere væsentligt mere for det, end jeg skulle overfor dig.

  • 0
  • 0
#17 Anders Sørensen

du skal også tænke på fremtidensudgifter. Der er ikke nogen de skal betale til for deres officepakke. selvom MS office kun ville koster 180-500 kr per person er der stadig sparet 180-500kr*ca. 8000 ansatte. det er ikke det helt store beløb, men tror da nogen har haft det sjovt med at få openoffice indført. Synes også det er sundt at medarbejder lær' nye ting en gang i mellem og ikke gror fast i de samme systemer hele tiden.

  • 0
  • 0
#18 Martin Bøgelund

Uden at forklejne at det er godt at de sparer penge ud fra "mange bække små..." princippet, så skal man dog lige huske at sætte tingene i perspektiv, før man sætter sit kryds, blot ud fra en enkeltstående sag som denne.

Ja, lad os sætte det i perspektiv.

180kr * 20 elever * 3 klasser vil for en årgang give en besparelse på 10800kr. Årligt. Spørg om en klasselærer ikke kunne tænke sig et nyt bogsæt af læsebøger, eller måske en udflugt til en lokal seværdighed for de penge.

180kr * 20 elever * 3 klasser * 4 klassetrin vil for en indskolingsafdeling (0.-3. klasse) give 43200kr. Årligt. Mon ikke man kan købe et nyt legeredskab til legepladsen for de penge, eller måske reparere de gamle og give dem en gang maling?

Jeg synes det er usmageligt at du vil bruge andre folks penge på at smide dem i Microsofts i forvejen proppede pengetank, uden reelt at få merværdi for dem.

  • 0
  • 0
#20 Christian Nobel

var li ved at tro http://www.gribskovinfo.dk/ var deres hjemmeside :) hvis det var, så havde de vist også sparet der :)

Bare for en god ordens skyld, den side du refererer til er ikke Gribskov kommunes hjemmeside - det er gribskov.dk (Domino by the way).

Herudover så er Gribskov en Venstre kommune, så der er altså forskel på landspolitik og kommunalpolitik.

/Christian

  • 0
  • 0
#21 Anders Sørensen

"Der er vel heller ikke nogen der synes det er en god ide at tillade alle eleverne at brænde deres bøger, bare fordi hver bog ikke koster alverden."

de bøger jeg bruger koster 500 og opefter, hvis det er billigt kan folk købe Microsoft office pakken, og stoppe med at brokke sig over den er for dyr. ;)

det er også fint at man vil bruge resourcer på forskellige ting - men vælg dine kampe..

  • 0
  • 0
#23 Henrik Mikael Kristensen

5 millioner over 3 år lyder jo som utrolig mange penge for meningmand, men det er altså ikke alverden for kommunen.

Med mindre de 5 millioner går til mere rødvin til borgmesterens vinkælder, nogle længere cigarer og guldbelagte golfkøller, så kan man vel bruge kommunen som eksempel på vilje til at foretage pragmatiske IT valg.

Jeg gentager en sag for noget tid siden, jeg hørte i radioen: En lokal skole havde ikke råd til nye bøger, fordi der skulle købes MS Office 2007 licenser. Hvem der havde bestemt det, nåede jeg dog ikke at høre i min egen boblen af raseri.

Hvad var det nu med OpenOffice og pensum, Microsoft?

Det er ikke sikkert, man kan flytte penge så firkantet mellem to sager i en kommunekasse, men hvis en kommune vælger at sætte et eksempel for brugen af mere økonomisk rentabelt software, hvor man ikke bliver truet med bål og brand af sin udbyder, kan det så måske brede sig til skolerne?

Iøvrigt vil OOo kun være en begyndende besparelse. Vi har også dyre operativsystemer, mailsystemer, MS browsere og whatnot, der kan ryddes op i. Og når man først går OOo, er det billigere at skifte OS.

Jeg håber iøvrigt i fremtiden, at der kommer flere alternativer til OpenOffice på banen. Det ville ikke gøre noget med en lille rask "krig", som vi har det med browserne, så længe de alle overholder, hvad dokumentstandard der bliver gældende til den tid.

  • 0
  • 0
#24 Anders Olsen

Uden at forklejne at det er godt at de sparer penge ud fra "mange bække små..." princippet, så skal man dog lige huske at sætte tingene i perspektiv, før man sætter sit kryds, blot ud fra en enkeltstående sag som denne.

Jeg synes i høj grad du "forklejner" problematikken. Det er fuldstændigt forkert at sammenligne Gribskov kommunes Microsoft udgifter med de totale driftsudgifter. Du skal sammenligne med totalen af det budget pengene kommer fra.

Din pseudo husholdningsudregning kunne ligeledes se således ud: Budget: 25.000 /md Budget slik&video: 500 /md Besparelse (slik&video): 21,75/md. Vupti. Nu udgør besparelsen på slik/video små 5% og ikke 0,87.

Til øvrige; Modsat Henriks råd, så spar endeligt ikke på stemmerne i denne forbindelse.

  • 0
  • 0
#25 Henrik Jensen

Så hvis jeg banker på din dør og tigger om penge, så er der sandsynlighed for at du vil stikke mig tyver. Det kunne være realistisk.

Men jeg regner det ikke for sandsynligt at jeg kan få 1.5mio kr i støtte til projekt i Gribskov kommune, medmindre jeg agitere væsentligt mere for det, end jeg skulle overfor dig.

Det er jo soleklart, nu tigger du jo også mig en besparelse svarende til én måned og Gribskov kommune en besparelse svarende til et helt år ;-)

Men nej du har selvfølgelig ret, men det er jo nogle andre faktorer der spiller ind.

Men faktum er at på budgettet ville du se det samme relative udsving. Det er også derfor at besparelsen reelt ikke kan ses nogle steder når man bare sammenligner ude fra på de samlede udgifter for kommunen. Det er så svært at se om besparelsen falder ned i huller hvor det faktisk gavner eller man bare har rykket rundt på udgifterne.

Tidligere på året var Gribskov kommune jo også ude at sige at de sparede 4 millioner om året på grund af OpenOffice. Nu er det tal så faldet til ca. 1,67 millioner om året. Hvorfor er besparelsen pludseligt mere end halveret i forhold til hvad Gribskov kommune sagde i februar? Mit gæt er fordi at det er meget svært præcist at fastsætte besparelsen.

Men de fleste folk tog udmeldingen om kr. 4 millioner besparelse til sig uden at stille spørgsmålstegn ved det og hyldede kommunen i februar. Nu gør nogle af de samme folk det igen blot med 1,67 millioner uden at spørge sig selv hvor at de sidste 2,33 millioner besparelse er forsvundet hen.

  • 0
  • 0
#26 Jais Knudsen

Erfaring fra en, der bor i kommunen: Jeg har ikke hørt et eneste pip fra hverken forvaltning, skoleansatte eller -elever de seneste år om, at OpenOffice skulle være problematisk.

Men af en eller anden grund er det i vores lokale skole stadig mest almindeligt, at man gemmer og afleverer sine arbejder i Microsoft Office-format. Her bør man nok forklare brugerne hele raden rundt, at OpenOffice' eget filformat er fuldt ud lige så godt til det brug.

  • 0
  • 0
#27 Christian Nobel

Henrik du bruger samme argumentationsform som DR (det koster jo kun 8 kroner og 37 ører om dagen, hvilket jo er under en 1/3 pakke smøger), men det argument er søgt, og faktum er det stadig koster 2220 kr om året - herudover ryger jeg ikke og kunne aldrig drømme om at gøre det.

Det der altså er sagen er, at her er tale om en omkostning der kan spares, og der nytter det ikke at indtage en arrogant smide-borgenes-penge-i-kloakken holdning om at det kun er en lille procentsats af det samlede budget, [b]for der kan være meget andet[/b] der efter samme mønster faktisk kun er en død meromkostning, der kan elimineres ved hjælp af tankevirksomhed og lidt mandsmod.

Og så bliver det pludselig til rigtig mange penge.

Husk i øvrigt at man kan altså kun bruge totalt 100%!

/Christian

  • 0
  • 0
#28 Henrik Jensen

Jeg synes i høj grad du "forklejner" problematikken. Det er fuldstændigt forkert at sammenligne Gribskov kommunes Microsoft udgifter med de totale driftsudgifter. Du skal sammenligne med totalen af det budget pengene kommer fra.

Din pseudo husholdningsudregning kunne ligeledes se således ud: Budget: 25.000 /md Budget slik&video: 500 /md Besparelse (slik&video): 21,75/md. Vupti. Nu udgør besparelsen på slik/video små 5% og ikke 0,87.

Så det du siger er at hvis IT-afdelingen kan spare n millioner på deres budget så er det ligegyldigt om produktiviteten i resten af organisationen falder og deres lønomkostninger derfor forhøjes?

Det kan du simpelthen ikke mene alvorligt?

  • 0
  • 0
#29 Anders Olsen

Så det du siger er at hvis IT-afdelingen kan spare n millioner på deres budget så er det ligegyldigt om produktiviteten i resten af organisationen falder og deres lønomkostninger derfor forhøjes?

Næh, hvor får du ideen til det vrøvl?

  • 0
  • 0
#31 Kenn Nielsen

Hvis ikke debatten skal forplumres med ODF/OOXML pindehuggeri, må vi nu se den forsøgt afsporet med økonomisk flue^H^H^H^H pindehuggeri.

1kr. sparet er vel bedre end 0kr. sparet ?

Og ved valg af OpenOffice kan borgerne selv bestemme om de vil spare prisen på en officelicens, prisen på Operativsystem+Office, eller bare ofre pengene på MS-licenser.

Så ved - fornuftigt - at forvalte vor allesammens indbetalte skattekroner, så får vi som borgere muligheden for selv at vurdere om vi synes at de ekstra goodies man får med MSoffice er pengene værd.

K

  • 0
  • 0
#32 Anders Olsen

Hvordan vil du ellers henføre dit eksempel med privatbudgettet til Gribskov kommune?

Du har fuldstændigt tabt mig. Du påstod at 5 mio besparelse var negligerbar og skulle ses som 0.89% af kommunens budget. Jeg forsøgte at forklare dig at sådan virker verden ikke, og der er noget der hedder budgetkonti. Jeg kan love dig for, at der på kommunalpolitisk plan bliver diskuteret udgifter på niveau med 20kr pr bruger/borger/elev osv. Jeg skal ikke henføre mit eksempel til Gribskov Kommune, men på at påvise at din udregning var varm luft i metermål.

  • 0
  • 0
#33 Henrik Jensen

Det der altså er sagen er, at her er tale om en omkostning der kan spares

Som jeg startede med at sige så er det godt at spare penge.... mange bække små.

Men ved nogen præcist hvad der spares? I februar var det 4 millioner om året, nu er det 1,67 millioner om året. Hvad er det om 6 måneder?

  • 0
  • 0
#34 Christian Nobel

Så det du siger er at hvis IT-afdelingen kan spare n millioner på deres budget så er det ligegyldigt om produktiviteten i resten af organisationen falder og deres lønomkostninger derfor forhøjes?

Du tåger videre i din egen teoretiske verden, eller det er måske bare bevidst at du ignorerer det faktum at der ikke er nogen registrerbar ændring i produktiviteten hos Gribskov kommune.

/Christian

  • 0
  • 0
#35 Henrik Jensen

Du har fuldstændigt tabt mig. Du påstod at 5 mio besparelse var negligerbar og skulle ses som 0.89% af kommunens budget. Jeg forsøgte at forklare dig at sådan virker verden ikke, og der er noget der hedder budgetkonti. Jeg kan love dig for, at der på kommunalpolitisk plan bliver diskuteret udgifter på niveau med 20kr pr bruger/borger/elev osv. Jeg skal ikke henføre mit eksempel til Gribskov Kommune, men på at påvise at din udregning var varm luft i metermål.

Det du reelt siger er at hvis man nu havde flyttet alle udgifterne til Microsoft + IBM kontorpakke licenser ind på en særskilt budgetkonto og derefter skiftet til OpenOffice.org så havde man jo reelt sparet 100%. Det kunne jo give en helt vild populær overskrift på Version2.dk.

Lad os nu sige at Gribskov kommune valgte at man nu fremover skulle være 10 medarbejdere om at dele en computer + kontorpakke.

Så er vi enige om at besparelsen på udvalgte budgetkonti (IT) ville være meget store. Men ville det være et retvisende billede af den samlede besparelse?

  • 0
  • 0
#36 Anders Olsen

Så er vi enige om at...

Vi er ikke enige om noget som helst. Jeg opponerer mod det konceptuelle i, at du holder en it besparelse op imod de totale driftsomkostninger for en kommune og dermed vilkårligt blander en masse kasser, der intet har med hinanden at gøre. En effektivitetsforøgelse i fødevareministeriets kontrolbesøg der kaster 50 mio af sig, vil derfor efter dit bogholderi-princip være ligegyldig at forsøge at inkassere, da det jo kun er 0.7% af statens budget. Eller hva?

  • 0
  • 0
#37 Michael Nielsen

Problemer er jo at MS har en masse forskellige prisstrukturer for program pakker, det ville ikke undre mig at, skoler får en pris, kommunal ansatte en anden, osv osv osv.

Derfor hvis man sidder i kommunen og høre at 8000 licenser skiftes ud, så kigger man i aftalen, og de hedder 500dkk per licens, alså 4 000 000 dkk. Men så kigger man fra skole siden hvor det hedder sig 186dkk, 1.4 millioner.

Der ud over skal man så tænke på at de forældre der har børn i skolen rammes for en merudgift på 1000-5000dkk for en office licens, altså vil samfundet som helhed (ikke kun kommunen), få en ekstra besparelse.

Så MSs prisstruktur kan nu bruges til at forvirre kunden, og derfor kommer der forskellige udmeldinger, mens MS også prisdumper når nogen truer med at skifte deres software ud med andet - feks Rusland opnåede at få priserne ned på $2, eller 10dkk per licens, da de truede med at droppe MSO/windows med Linux.

Derfor vil besparelserne være svære at beregne, og det kan få det til at virke som om at kunden ikke forstår, eller kan beregne en reel besparelse, fordi de konstant får konfliktene informationer. En brilliant strategi fra MSs side.

Derfor forundre det mig ikke at kommunen først melder 4 millioner ud, finder ud af at MS aftalerne er forskellige for forskellige dele, så ændre besparelsen sig, og nye tilbud hvor prisen så ændre sig.

Så udmeldelsen af forskellige besparelser kan betyder. 1. opdagelsen at forskellige afdelinger har forskellige priser. 2. Nye tilbud fra MS 3. Generel licens forvirring.

  • 0
  • 0
#39 Henrik Jensen

Du tåger videre i din egen teoretiske verden, eller det er måske bare bevidst at du ignorerer det faktum at der ikke er nogen registrerbar ændring i produktiviteten hos Gribskov kommune.

Men er det forklaring på hvorfor at man kun skal beregne besparelsen ud fra en begrænset del af driftsbudgettet for at få promille/procentsatsen for besparelsen op? Hvad nu hvis det havde haft indflydelse på produktiviteten i negativ eller positiv retning?

Hvis nu de 3500 medarbejdere i Gribskov kommune hver dag vinder 1 minut på produktiviteten ved at benytte OpenOffice.org så kunne det samlet set betyde en besparelse for Kommunen på ca. 2,5 millioner pr. år på lønomkostninger.

Men ved kun at beregne besparelsen ud fra IT-budgettet så er de 1,67 millioner jo faktisk nok en højere procentsats end de 1,67 millioner + 2,5 millioner beregnet ud fra hele kommunes budget.

Ville det ikke stadig være bedre hvis kommunen samlet set sparede 4,17 millioner (som så er omkring 2,1 promille af det samlede driftsbudget) end at de sparer 1,67 millioner (som måske så er 2% - rent gæt - af det samlede IT-driftsbudget)?

  • 0
  • 0
#40 Kenn Nielsen

Så er vi enige om at besparelsen på udvalgte budgetkonti (IT) ville være meget store. Men ville det være et retvisende billede af den samlede besparelse?

Kan godt se hvad du mener: Hvis man skifter fra MSoffice til OpenOffice på 15 maskiner, så får man råd til maskine nummer 16. Og så er besparelsen jo 0 (nul). Men hvis man skal udregne penge sparet/pc så skal man jo ikke tælle PC nummer 16 med, for den var jo gratis......

K

  • 0
  • 0
#41 Henrik Jensen

En effektivitetsforøgelse i fødevareministeriets kontrolbesøg der kaster 50 mio af sig, vil derfor efter dit bogholderi-princip være ligegyldig at forsøge at inkassere, da det jo kun er 0.7% af statens budget. Eller hva?

For det første så er 0,7% jo mere end 0.87 promille. Hvis Gribskov kommune sparede 0.7% om året så ville det jo svare til ca. 13,3 millioner om året og ikke 1,67 millioner om året som det er tilfældet.

Og som jeg har sagt det par gange, så mange bække små, så selvfølgelig er 0,87 promille også værd at tage med.

Men mit bud er bare at man sikkert mange andre steder kunne have fundet effektiviseringer m.v. som kunne have givet en langt større besparelse end 0.87 promille.

Samtidigt siger jeg også at jeg føler der er en vis usikkerhed omkring hvor meget der præcist er sparet, beløbet har trods alt ændret sig fra 4 millioner om året til 1,67 millioner. Det synes jeg er en stor ændring og specielt hvis man som Christian siger slet ikke har mærket forskel i produktivitet, for det var jo ellers det mest oplagte sted at man kunne have regnet lidt forkert.

Med mindre at det som har ændret sig siden februar nu er at Gribskov Kommune yder 2,33 millioner i støtte til OpenOffice.org udviklingen om året og man fratrækker dette beløb i besparelsen. Det ville da så være yderst positivt.

  • 0
  • 0
#42 Christian Nobel

Hvis nu

Hvis min bedstemor havde haft hul i ryggen kunne vi have brugt hende som sparegris.

Halooooo Henrik, du bliver ved med dit teoretiske ævl - faktum er at skiftet fra MSO til OO i praksis ikke har medført nogen regstrerbar ændring i produktiviteten, så derfor er de 5 millioner meget relevante.

Og jeg er glad for at min kommune ikke smider penge ud unødigt!

/Christian

  • 0
  • 0
#43 Anders Olsen

For det første så er 0,7% jo mere end 0.87 promille.

Som jeg skrev; jeg opponerer mod det Konceptuelle! i at blande alle kasser sammen. Det tror jeg heldigvis også de fleste politikere og embedsmænd afholder sig fra.

Hvad nu hvis det havde haft indflydelse på produktiviteten i negativ eller positiv retning?

Hvis nu de 3500 medarbejdere

Ja, og hvis nu der landede en stor fugl og gav øl til alle. Jeg mener vi er nødt til at holde os til de undersøgelser og erfaringer de involverede parter kommer med. Alt andet er jo tydeligvis både frugtesløst og meningsløst.

  • 0
  • 0
#44 Michael Nielsen

Pointen er da mere at besparelsen om den er 10dkr, eller 10 millioner, er nemt at tage, det går ikke ud over de ældre, det eneste det drejer sig om er at skifte et stykke software ud.

Altså kan ALLE kommuner i Danmark finde en årlig besparelse uden at skulle ramme de svage i samfundet.

Men det her er kun det første skridt, når man har elimineret MSO, så skal intranet, og email bare over på standarder, og så kan der også spares i operativ system licenser, da 99% af arbejdet de fleste fortager sig kunne lige så nemt udføres på en Linux, FreeBSD, eller Mac platform (som nok er lidt dyrere end windows), men valgmuligheden er nu til stede at skifte væk fra windows.

Min oplevelse af at skift til feks Fedora, eller Ubuntu, tager et par dage, så er personen i fuld gang igen uden mere spild tid.

Så ved at spare 0.87 promiller nu, åbner man døren for at spare windows server licenser, windows desktop licenser, og mange andre kommercielle pakker, som nemt bliver langt større summe.

Bedst af alt er det besparelse der ikke medfører fyringer, forringet service, eller noget som helst andet.

Disse ekstra besparelser kan indføres gradvist, så snart man er kommet af med MSO. Det åbner døren for store besparelser i hele staten - det er derfor at MS reagere så voldsom, da de er hunderæd for at den glide bane begynder.

Disse besparelser er noget jeg vil betegne som en GIMME (**)

(**) En gimme bruges i nogle Golf cirkler, for et skud der er så trivielt at selv en begynder vil ikke kunne ramme forbi, og i social spil, gider man ingengang tage skudet.

  • 0
  • 0
#45 Jørn Hedegaard Povlsen

Jeg har afsendt nedenstående til Rudersdal; og opfordrer andre til at følje trop.

Jeg ønsker aktindsigt i kommunens aftaler med Microsoft.

Fra adskillige sider på internettet, kan jeg se, at der er indgået. et "strategisk sammenarbejde" mellem kommunen og Microsoft.

Denne aftale vil jeg gerne have en kopi af.

Jeg ønsker tillige at få at vide, hvad skolerne i Rudersdal betaler i licenser til Microsoft.

Med venlig hilsen Jørn Hedegaard Povlsen

  • 0
  • 0
#46 Deleted User

Tillad mig et lille tankespil jeg ofte har fundet anledning til. Forstil dig en typisk situation i en kommune: Enten vælger vi at tegne en "strategisk aftale" med Microsoft, også kaldet en EA aftale, som giver os en fast årlig udgift, som vi kender tre år ud i tid, og som vi kan forny uden at politikkerne skal blandes ind i det år efter år, fra IT beslutning til IT beslutning. Eller - vi køber software efter behov. Hvad skal vi dog vælge?

Se så på det på en lidt anden måde. Der foreligger to beslutningsforslag på kommunalbestyrelsens bord. Enten skal man a) udvide et ældrecenter, eller b) opgradere Microsoft Office på kommunens PC'ere.

For en kommune der har været "smarte nok" til at vælge at have en strategisk aftale, er valget let - b) er allerede valgt, så medmindre man kan finde penge et andet sted, så bliver de ældre nødsaget til at nøjes med det de har.

I en anden "ikke så smart" kommune har de valgt at købe Office når de har brug for det. Her har forslaget om at opgradere Office været oppe flere gange, men er hver gang blevet nedprioriteret fordi der var andre mere presserende formål der skulle have budget først.

Hvilken kommune tror du det er lettest at være CIO i?

Det kan være svært at afgøre om man skal udvide kapaciteten i kommunens ældrecenter, eller om man skal opgradere Microsoft Office (som er godt nok, men nu er 5-6 år gl.), men er det ikke netop sådanne svære beslutninger som en effektiv kommune ER i stand til at tage? Hvis ikke man kan tage svære beslutninger er man uværdig til at have den rolle man sidder i på andres vegne. Ja ældrecentret vil vinde mange gange før det lykkes at få den Office opgradering igennem, men det er jo netop det der er pointen. Hvis der ikke er værdi i det, hvad enten det måles i stemmer eller kr og øre, så er det ikke det valg der bør tages. Det er jo også netop derfor at OpenOffice er så godt som alternativ. Mon ikke opgraderingerne her kan få en lidt bedre trade-off imod de andre ting man kan bruge pengene til. Jeg tror og håber det.

Jeg håber og tror at de kommuner der er blevet nævnt her er netop effektive - måske blandt de mest effektive i DK. Er der nogen der har lavet en korrelation med de undersøgelser der har været af effektiviteten i øvrigt?

Disse strategiske aftaler er kun til Microsofts bedste og sikrer ikke effektiv anvendelse af vores allesammens penge. Det burde - næsten - være forbudt at have en sådan aftale.

  • 0
  • 0
#47 Henrik Jensen

Som jeg skrev; jeg opponerer mod det Konceptuelle! i at blande alle kasser sammen. Det tror jeg heldigvis også de fleste politikere og embedsmænd afholder sig fra.

Der er vi helt enige. Det er jo fordi at så kan politikere og embedsmænd få besparelser til procentvis at se store ud.

Man kan jo få samtlige besparelser man laver til at være 100%, det gælder bare om at placere dem i nogle tilpas afgrænsede kasser. :-)

Men vi er vel enige om at du kan hverken købe mere eller mindre for en besparelse på 1% af 100 millioner end du kan for en besparelse af 1 promille af 1 milliard.

  • 0
  • 0
#48 Peter Stricker

Henrik,

Men vi er vel enige om at du kan hverken købe mere eller mindre for en besparelse på 1% af 100 millioner end du kan for en besparelse af 1 promille af 1 milliard.

Mener du nu, at det er vigtigere at se på bundlinjen end opgøre det i et eller andet antal procenter? Så vil jeg være den første til at byde dig velkommen i flokken, der mener at dine tidligere indlæg har været det rene vrøvl.

  • 0
  • 0
#49 Henrik Jensen

Bedst af alt er det besparelse der ikke medfører fyringer, forringet service, eller noget som helst andet.

Hmm hvis jeg skulle være lidt grov, hvorfor er det så ikke godt at der ikke er fyringer?

Lad os nu sige man kunne smide kontorpakker fra Microsoft + IBM ud og benytte OOo i stedet og hver medarbejder så kunne spare 1 minuts arbejdstid i gennemsnit hver dag på grund af forbedret produktivitet (og ja Christian jeg har forståetat det ikke er tilfældet i Gribskov).

Det ville reelt give en samlet besparelse på årsbasis på ca. 13.000 arbejdstimer (7 medarbejdere)

Hvis man så fyrede 7 medarbejdere så sparede man nok ca. 2,5 million om året eller mere end man nu har gjort på Microsoft + IBM licenser. Og man ville jo stadig kunne yde den samme service.

Eller man kunne også vende den om og sige hvad nu hvis man beholdte de 7 medarbejdere og så brugte de ekstra 13.000 timer man har fået tilrådighed til at forbedre servicen?

  • 0
  • 0
#50 Einar Petersen

Som IT Professionel vil jeg give Gribskov Kommune et kæmpe Kudos for at være visionære nok til at gribe fat i den nye IT "revolution", det er nemlig inden for Open Source og åbne patentfrie standarder fremtiden ligger.

I særdeleshed for det Offentlige, idet man ved at benytte Open Source og åbne standarder er med til at skabe ligestilling for alle aktører på markedet, men ikke mindst sikrer man sig at man som offentlig instans, ikke efterlades som sorteper når nu ens leverandør ikke længere mener at man skal benytte hans velfungerende produkt, men hellere påduttes et nyt system der kræver yderligere investeringer i maskinel mm.... ja og som forresten også koster penge at opgradere, det kan man nemlig idet man kan vælge at lade andre videreudvikle og vedligeholde den software man nu engang benytter.

Ovenforstående er særlig rart hvis nu en leverandør går fallit eller begynder at te sig som et forkælet barn.

Ja nu sagde jeg at Gribskov skulle have et kæmpe kudos, men det skal alle de andre kommuner som tør tage skridtet også - I er fantastiske!

Tak fordi at i forvalter jeres skatteborgeres penge så fornuftigt!!!

At Gribskov ennda deltager aktivt og medvirker til at synonymordbogen forbedres et blot endnu en fjer i hatten på en visionær administration.

  • 0
  • 0
#51 Henrik Jensen

Mener du nu, at det er vigtigere at se på bundlinjen end opgøre det i et eller andet antal procenter? Så vil jeg være den første til at byde dig velkommen i flokken, der mener at dine tidligere indlæg har været det rene vrøvl.

Ja og bundlinien er at man har sparet 1,67 millioner ud af et samlet budget på 1,9 millarder (+ det løse de sidste 15-20 millioner har jeg afrundet)

De 1,67 millioner kan man så købe noget andet for.

Man kan så godt omdefinerer at man ikke kun har sparet 0,87 promille men at man f.eks. har sparet 5% af 33,4 millioner, men det giver stadig kun de 1,67 millioner at købe noget andet for i kommunen.

  • 0
  • 0
#52 Anders Olsen

Lad os nu sige man kunne smide kontorpakker fra Microsoft + IBM ud og benytte OOo i stedet og hver medarbejder så kunne spare 1 minuts arbejdstid i gennemsnit hver dag på grund af forbedret produktivite

Det er mig en gåde, hvorledes du bliver ved med at forvente at kunne føre en dialog baseret på præmisser du hiver ud af den blå luft. Hvis nu Onkel Joakim kom forbi og forærede os alle en Ferrari og en håndfuld millioner, så kunne vi holde ferie og blæse på det hele... Ikke sandt? Voila. Færdig diskussion! Hvem lukker og slukker mens vi går hjem og venter på Von And?

  • 0
  • 0
#53 Jarle Knudsen

Heh når vi er havnet på dét niveau:

Det er utrolig at enkelte er villige til at sælge ud Danmark, danske værdier og sine medborgere til en fremmed kapital for en ussel løn. I gamle dage kaldet man det vist landforræderi og blev straffet med bortvisning for bestandig.

(sarkasmen og overdrivelsen kunne forekomme)

  • 0
  • 0
#54 Henrik Jensen

Det er mig en gåde, hvorledes du bliver ved med at forvente at kunne føre en dialog baseret på præmisser du hiver ud af den blå luft.

Hvorfor er det ud af den blå luft, det forstår jeg simpelthen ikke?

Er det fordi at det er utænkeligt at IT generelt kan medføre forandringer i produktivitet?

Er det fordi at det er utænkekligt at IT i en kommune kan medføre forandringer i produktivitet?

Er det fordi at det er utænkeligt at en kontorpakke kan medføre forandringer i produktivitet?

Er det fordi at det er utænkeligt at skift fra MS + IBM kontorpakker til OOo kan medføre forandringer i produktivitet?

Nu står der at Gribskov Kommune er med til at finansiere en bedre dansk synonymordborg. Vil denne forbedrede ordbog give bedre produktivitet hos medarbejderne? Hvis ikke hvorfor bruger kommunen så penge på det?

Det minder mig også lidt om at for ikke så lang tid siden der laverede Ole Bech fra Roskilde Kommune en undersøgele blandt kommunerne om produktivitets- forøgelsen ved at indføre ESDH. Halvdelen svarede at de ikke havde bemærket nogen produktions-forøgelse. Men så er der da kun én vej, og det er ud med ESDH systemet igen. Der er ingen grund til at bruge penge på ESDH hvis sagsbehandling på papir er lige så produktiv. Alternativt må man jo se på at få forbedret ESDH systemerne.... hvis man altså tror på at IT kan forandre produktiviteten.

  • 0
  • 0
#55 Anders Olsen

Hvorfor er det ud af den blå luft, det forstår jeg simpelthen ikke?

Nej tydeligvis. Det er klart, at indførelse af nyt værktøj i en eller anden periode gav en eller anden effekt.

Hvis jeg skulle lege med på din galej, og du sagde

"hver medarbejder så kunne spare 1 minuts arbejdstid i gennemsnit hver dag. Det ville reelt give en samlet besparelse på årsbasis på ca. 13.000 arbejdstimer"

og jeg så sagde; Neej! det er meget sjovere at regne med 1.5 minut. Bing, så gir det 20000 arbejdstimer.

Resultatet er lige så komplet ligegyldigt som diskussionen. Med Mindre! du rent faktisk havde et konkret grundlag for alle dine hvad-nu-hvis'er. Og det har du ikke. Så vi venter stadigt på Von And for det er nu engang sjovere.

  • 0
  • 0
#56 Anders Sørensen

"Heh når vi er havnet på dét niveau:

Det er utrolig at enkelte er villige til at sælge ud Danmark, danske værdier og sine medborgere til en fremmed kapital for en ussel løn. I gamle dage kaldet man det vist landforræderi og blev straffet med bortvisning for bestandig."

Hov hov, snak pænt. bare fordi man køber openoffice sælger man ikke ud, selvom det er lavet af folk fra mange land og det er en dansk værd at hjælpe over grænserne.. og angående fremmed kapital for en ussel løn - det er gratis, ingen får løn!!

  • 0
  • 0
#57 Henrik Jensen

Med Mindre! du rent faktisk havde et konkret grundlag for alle dine hvad-nu-hvis'er

Hvis alle havde samme indstilling så sad vi jo alle stadig og ventede på Von And mens vi brugte papir og blyant.

Jamen hvad nu hvis IT kunne øge vores produktivitet i forhold til brug af papir og blyant? Jamen det er jo bare hvad-nu-hvis'er uden grundlag!

  • 0
  • 0
#58 Jarle Knudsen

Hov hov, snak pænt. bare fordi man køber openoffice sælger man ikke ud, selvom det er lavet af folk fra mange land og det er en dansk værd at hjælpe over grænserne.. og angående fremmed kapital for en ussel løn - det er gratis, ingen får løn!!

Ja Anders, bare fortsæt i din egen, parallel virkelighed...

  • 0
  • 0
#59 Deleted User

Er der andre end mig, som undrer sig over at de sædvanlige Microsoft støtter, og lad os bare lade være med at bruge navne her, har observeret total "radio tavshed" meget længe efterhånden. Vel egentlig siden fadæsen med LTK?

Jeg kan ikke lide den fornemmelse jeg får. Jeg kan se for mig at nogen kunne udstille alle os som en flok hysteriske kællinger (undskyld udtrykket), men ups det er jo netop hvad jeg lige antydede at jeg er...

Kære politiker. Når du læser dette, så observer at der er denne tavshed, og tag så din beslutning på det rette grundlag. Bryd monopolet nu chancen er der.

/Niels

  • 0
  • 0
#61 Björn Sveinbjörnsson

Lidt off-topic.

I dag læste jeg om Go fra Google (http://golang.org). Har lige installeret og prøvet på Mac (Lepoard) og AMD64 med ubuntu. Ser meget spændende ud. Og med navne som Rob Pike og Ken Thompson kan de ikke gå helt galt i byen.

I dag læste jeg også om at Microsoft har fået patent på sudo (el. lignende mekanisme - groklaw).

For 10 - 15 år siden brugte jeg det meste af min vågne tid på at løbe efter alt der kom fra Redmond.

Hvordan kunne jeg være så dum.

Hilsen fra Sverige

  • 0
  • 0
#62 Deleted User

Åh hej Jesper. Puha jeg troede du var på ferie, men det er du måske også? Jeg nåede ikke at se at du jo også stadig er meget aktiv på alle de andre tråde denne type diskussion har for tiden. Altid klar med et argument. Godt at se at vi ikke er alene uanset synspunktet.

Hilsen fra Berlin

  • 0
  • 0
#63 Kim Garsdal Nielsen

Nej, 5 millioner er ikke meget for kommunen, men det drejer sig også kun om at et enkelt produkt er blevet udskiftet.

5 millioner er også stadig penge i en tid hvor der skal spares på alt (Sjovt nok skulle der også spares på alt dengang pengene var der).

Det kan godt være, at 5 millioner ikke er et ret stort beløb, set i forhold til den kommunale økonomi i almindelighed. Men det er desværre en meget lille det en kommunes milliardøkonomi, som politikerne reelt har en indflydelse på. Det er den lille del som politikerne markerer sig på nu op til kommunalvalget. Med en plads i byrådet kan man flytte få hundrede tusinde til specifikke projekter, og man kan måske beslutte nybygninger eller lignede til få millioner, men reelt ikke meget mere.

Hvis jeg som kommunalpolitiker, hvad jeg (næsten) ikke er, kunne føre mig frem på, at der var blevet 5 millioner fri til en ny svømmehal og driften deraf (og mere til) eller lignende, ville jeg dog have noget folk kunne forholde sig til.

P.S. Aktive i politik eller ej - jeg er ikke så meget politiker, at man kan stemme på mig.

  • 0
  • 0
#64 Flemming Bjerke

Som mange har været inde på er Henrik Jensens underholderholdende hypotetiske regnestykker uden forbindelse med virkeligheden.

En besparelse på et IT-budget på 1,6 mio. kr. svarer vel til knap 2 medarbejdere, og DET er virkelig noget hvis man ser på en kommunes IT-afdeling. Hvordan de så rent faktisk har brugt besparelsen, er en anden sag.

Henrik har ret i at produktivitetsændringer for alle kommunens medarbejde ved overgang til OpenOffice hurtigt bliver langt større end 1,6 mio. kr. Men det kan altså gå begge veje. Det kan også være en kæmpefordel ved OpenOffice. Vi ved bare ikke noget om det i tilfældet Gribskov.

Iøvrigt er det meget vanskeligt at opgøre sådanne produktivitetsændringer objektivt.

Men det hypotetiske vrøvl, bør ikke aflede opmærksomheden fra det virkeligt interessante: Det kan lade sig gøre at omlægge en kommune til OpenOffice. Tilsyneladende uden at der opstår (væsentlige) problemer, hvilket Tønder kommune jo bekræfter.

http://www.version2.dk/artikel/12369-toender-kommune-ingen-skjulte-udgif...

Gribskov bekræfter altså bare at overgang til openoffice, i det mindste i nogen tilfælde, er et realistisk alternativ til monopolet Microsoft. At der ER realistiske alternativer er det interessante.

  • 0
  • 0
#66 Christian Nobel

En anden ting Henrik, du bliver ved med (givetvis i din forblændelse af Microsoft) at antage at et skift fra MSO til OO vil medføre en nedgang i effektivitet.

Det kunne jo også være at det var omvendt, og special tilretninger til OO (meget nemmere da det jo er Open Source!) [b]øgede effektiviteten[/b] hvorved kommunen jo på det nærmeste ville tjene penge (sådan foregår det jo åbenbart på den planet du befinder dig på).

Men begge antagelser er lige søgte, så det vi kan forholde os til her og nu er at kommunen har sparet en hulens masse slanter på licenser, hvilket bla. giver mulighed for at renovere Helsinges svømmehal!

Og kommunen har ikke deponeret deres sjæl i Redmond.

Og kommunen belaster ikke betalingbalancen.

Og kommunen har mange flere muligheder for at deltage i et samarbejde der forbedrer de værktøjer de skal bruge (med mulighed for bedre og billigere sagsbehandling i fremtiden!).

Og, og, og .....

/Christian

  • 0
  • 0
#67 Christian Nobel

Lidt off topic, men en interessant fortælling fra tåbelighedens overdrev:

Rudersdal kommune har besluttet at fra 1 januar vil medarbejderne ikke mere få en lønseddel på papir, hverken tilsendt eller udleveret på arbejdpladsen. Ej heller kan de få den tilsendt til E-boks.

Nej kommunen har opfundet deres eget system, kaldet MinRude (sic), hvortil der kun er adgang vha. digital signatur, og det er det eneste sted medarbejdernes lønsedler vil fremgå!

/Christian

  • 0
  • 0
#68 Lars Rasmussen

München har siden 2003 været undervejs med at skifte til Open Source. Dette citat er hentet deres hjemmeside:

Status quo of the LiMux project July 2009:

* 100% work stations using Firefox and Thunderbird    
* 12.000 work stations using OpenOffice.org    
* 2.000 work stations in four departments migrated to LiMux    
* all other units of the City Council start the migration to Linux in 2009  

og så lige linket: http://www.muenchen.de/Rathaus/dir/limux/english/147197/index.html

Man må sige, at de er standhaftige, de tyskere :-)

  • 0
  • 0
#69 Henrik Jensen

En anden ting Henrik, du bliver ved med (givetvis i din forblændelse af Microsoft) at antage at et skift fra MSO til OO vil medføre en nedgang i effektivitet.

Hvorfor det? Jeg har nu 2 gange i løbet af denne tråd kommet med eksempel baseret på at konsolidering fra MS Office/IBM et eller andet til OpenOffice.org har medført FREMGANG I effektivitet. Og begge gange er jeg blevet skudt ned.

Det kunne jo også være at det var omvendt,

Jeg gentager hvad jeg skriver ovenover. Det eksempel har jeg prøvet at følge 2 gange i denne debat og er begge gange blevet skudt ned.

så det vi kan forholde os til her og nu er at kommunen har sparet en hulens masse slanter på licenser, hvilket bla. giver mulighed for at renovere Helsinges svømmehal!

Det jeg jo bare prøver at sige er at det er vigtigt man kigger på produktiviteten og at selv ret små udsving i produktiviteten kan give ret store økonomiske udsving i et højindkomst land som Danmark, og det er uanset hvor meget du så har betalt i licens for kontorpakken.

Hvis kontorpakken så koster 0 kr. og produktiviteten stiger så er det jo bare en win-win situation, hvor at det største økonomiske win meget vel kan være på produktivitetssiden.

Og for at illustrere hvor store besparelser der kan være mulige på produktionssiden så har man for nyligt foretaget en større undersøgelse i Sverige, hvor man er kommet frem til at de svenske kommuner kunne spare 2,6 milliarder svenske kroner om året ved at indføre rygefri arbejdstid i kommunerne. Altså at medarbejdere ikke benytter arbejdstid til rygepauser.

Godt nok er der flere kommunalt ansatte i Sverige, men tilgengæld er der færre rygere og lønnen er lidt lavere, så det går nok lige op, og derfor er der nok det samme besparelsespotentiale på ca. 2 milliarder danske kroner om året i de dansker kommune hvis man her indførte rygefri arbejdstid. Det er renovering af ca. 1200 danske svømmehaller

  • 0
  • 0
#70 Anders Olsen

Det jeg jo bare prøver at sige er at det er vigtigt man kigger på produktiviteten og at selv ret små udsving i produktiviteten kan give ret store økonomiske udsving

-Har du noget som helst belæg for at påstå, at kommunen ikke har haft de overvejelser?

-Har du nogen som helst konkrete facts om kommunens produktivitetsudsving?

Nej vel. Skulle vi så ikke lade den døde stinker liggende, til du kan komme med en eller anden virkelighedsnær form for facts vi kan forholde os til, istedet for at blive ved med at hyle op om æteriske kvantiteter vi ikke har en jordisk chance for at diskutere?

Du kunne evt. bede journalisten eller kommunen om at uddybe. Indtil da... Well, stop kicking. It's dead already...

  • 0
  • 0
#71 Henrik Jensen

-Har du noget som helst belæg for at påstå, at kommunen ikke har haft de overvejelser?

Har jeg sagt de ikke har haft dem?

-Har du nogen som helst konkrete facts om kommunens produktivitetsudsving?

Jeg taler generelt

Nej vel. Skulle vi så ikke lade den døde stinker liggende, til du kan komme med en eller anden virkelighedsnær form for facts vi kan forholde os til, istedet for at blive ved med at hyle op om æteriske kvantiteter vi ikke har en jordisk chance for at diskutere?

Det vil sige du kan kun debattere ting som allerede er sket og ikke mulige forbedringer/besparelser/tiltag der ligger ude i fremtiden?

Det vil sige hvis du kommer ud til en kunde der fortæller at de overvejer at digitalisere deres manuelle papirbaserede forretningsprocesser for at øge deres effektivitet så siger du straks "Nej vel. Skulle vi så ikke lade den døde stinker ligge, til I kan komme med en eller anden virkelighedsnær form for facts vi kan forholde os til, istedet for at blive ved med at hyle op om æteriske kvantiteter vi ikke har en jordisk chance for at diskutere?" ?

  • 0
  • 0
#72 Christian Nobel

Og for at illustrere hvor store besparelser der kan være mulige på produktionssiden så har man for nyligt foretaget en større undersøgelse i Sverige, hvor man er kommet frem til at de svenske kommuner kunne spare 2,6 milliarder svenske kroner om året ved at indføre rygefri arbejdstid i kommunerne. Altså at medarbejdere ikke benytter arbejdstid til rygepauser.

Og nu er vi altså ude i en antagelse af at der medgår X antal minutter på at ryge, og hvis der bliver "arbejdet" i den tid vil det udløse så og så mange trilliader.

Men det er altså også noget vrøvl, for det kunne jo også være at rygerne blev sure og tvære, hvorfor de dybest set ikke lavede en dyt - og hvor meget vil det så koste?

Så Henrik det er en dyb stinker, og det er 200% ukvalificeret at lave alle disse æteriske antagelser, da der ikke er nogen som helst måde at kvantificere dem på.

Det minder lidt om svingdørsfirmaet Rambøll, der jo laver "rapporter" hvor de gladeligt regner baglæns fra konklusionen, og så kommer med tågede udsagn om hvormange minutter hint eller dette vil tage og koste - for så i øvrigt at komme med en ny rapport et år efter, hvor politikerne ønsker en anden konklusion, hvorfor regnestykket på magisk vis er 180 grader omvendt.

Tilbage står noget håndgribeligt som licensudgifter og hvad man ellers kan finde af fordele og ulemper.

Og det er det Gribskov har forholdt sig til, og det er der MSO er blevet fravalgt!

/Christian

  • 0
  • 0
#73 Anders Olsen

Det vil sige hvis du kommer ud til en kunde der fortæller at de overvejer at digitalisere deres

Ja, så ville jeg måske sige til dem; "Husk nu at indregne produktivitetsudsving".

Men i denne situation siger kunden "Nu HAR vi digitaliseret vores....". Fik du den?

Tilbage står du og bliver ved med at køre kæppen rundt i kagen og hyler op om et teoretisk resultat af ca. 17 variabler sat til gættede værdier og påstår at alle tager fejl, inkl. kunden.

  • 0
  • 0
#74 Henrik Jensen

Og nu er vi altså ude i en antagelse af at der medgår X antal minutter på at ryge, og hvis der bliver "arbejdet" i den tid vil det udløse så og så mange trilliader.

Selve den fragåede tid til rygepauser er konkluderet ud fra en tidligere svensk rapport omkring daglige rygevaner hos svenskerne m.v.

Man kan læse mere om det hele her

http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Rokfri-arbetstid-sparar-miljarder-for...

Men det er altså også noget vrøvl, for det kunne jo også være at rygerne blev sure og tvære, hvorfor de dybest set ikke lavede en dyt - og hvor meget vil det så koste?

Meget enig. Så kunne man blot tage kun og ansætte ikke-rygere i kommunerne :-)

Nej spøg til side, ingen tvivl om at medarbejdernes motivation og glæden ved deres arbejde betyder rigtig rigtig meget for produktiviteten.

Det er også derfor at jeg ikke forstå hvorfor at der ikke er flere som simpelthen lader medarbejderne have større indflydelse på egne værktøjer, det kunne f.eks. være hvilken kontorpakke de ønsker for medarbejdere der laver meget kontorarbejde. Det er klart for medarbejdere der kun i begrænset omfang laver kontorarbejde er det helt andre værktøjer vi snakker om.

Rent praktisk ved jeg selvfølgeligt godt at det igen hænger sammen med, at det som er målbart er IT-afdelingens ekstra omkostning ved at køre drift af flere forskellige kontorpakker, hvorimod det er svært at kvantificere hvilken indflydelse det har på medarbejderens arbejde.

Så Henrik det er en dyb stinker, og det er 200% ukvalificeret at lave alle disse æteriske antagelser, da der ikke er nogen som helst måde at kvantificere dem på.

Men så siger vi jo også at der er ikke er muligt helt præcist at definere hvad der spares ved at indføre IT eller at skifte fra én IT-understøttelse til en anden.

Vi ved hvad forskellen er i software licenser, hardware samt i interne og eksterne supportudgifter og ikke andet.

Problemet er bare at på den måde vil vi altid kun opnå småbesparelser (eller større besparelser ved et tilfælde), for langt den største omkostning og derved mulige besparelse i kommunerne og de fleste danske organisationer generelt, det er lønomkostningen.

Det forholder sig selvfølgelig en del anderledes i lavindkomst lande. Nu bruger jeg f.eks. ofte nogle folk i Indien til at udføre forskelligt grafisk arbejde for mig. Hvis f.eks. de kommer og siger til mig, hør for at klare den her opgave så skal vi sætte en ekstra mand på i 2 måneder eller alternativt så kan vi købe det her kommercielle værktøj til f.eks. 8000 kr. Så kan det stadig økonomisk for mig bedre betale sig bare at hyre den ekstra mand i de 2 måneder. Hvis det var i Danmark, så ville jeg da fare ud og købe værktøjet med det samme, for jeg kunne ikke bare tilnærmelsesvis få en person til at sidde og arbejde i 2 måneder for mig til under 8000 kr.

  • 0
  • 0
#75 Henrik Jensen

Men i denne situation siger kunden "Nu HAR vi digitaliseret vores....". Fik du den?

Det vil sige først siger kunden at de ikke har digitaliseret og nu siger de at de HAR digitaliseret. Det er da en underlig kunde... men nok ikke uset skal det så siges.

Tilbage står du og bliver ved med at køre kæppen rundt i kagen og hyler op om et teoretisk resultat af ca. 17 variabler sat til gættede værdier og påstår at alle tager fejl, inkl. kunden.

Snakker vi om den fiktive kunder som ovenfor eller er du tilbage og snakke Gribskov Kommune?

Hvis det er Gribskov Kommune kan du så henvise til hvor jeg har sagt at de tager fejl?

Det eneste jeg har sagt er

1) Besparelsen er faktisk relativt lille set i forhold til deres samlede udgifter Så det undrer mig hvorfor at nogle mener at man bør stemme på dem bare alene på det grundlag. Jeg mener hvis man kigger på deres samlede budgetter så stiger de jo de kommende år med langt mere end 1,67 millioner pr. år (og det er korrigeret for generel prisstigning fra år til år). Så jeg forstår folk der siger "Jeg vil gerne sætte min stemme fordi at de har smidt Microsoft + IBM kontorpakker ud" eller "jeg vil gerne stemme på dem fordi at de har valgt OpenOffice.org" men dem der siger "jeg vil gerne stemme på dem fordi at de har sparet 1,67 millioner om året" men som samtidigt ikke engang har kigget på hvordan at det samlede budget ser ud for kommunen forstår jeg ikke. De indikerer jo en grad af interesse i økonomien som de slet ikke har.

2) Så undrer det mig da lidt hvordan at besparelsen på 4 millioner om året nu er skrumpet til 1,67 millioner om året siden februar måned. Men det er jeg så åbenbart ene om.

3) Hvis man virkelig skulle spare noget i kommunerne så skulle man kigge på den største udgiftspost nemlig lønnen. Jeg siger ikke lønnedgang eller nødvendigvis fyringer. Der er rigtig mange steder hvor at den tid man kunne spare på effektiviserede arbejdsgange kunne betyde mere tid til f.eks. ældrepleje.

  • 0
  • 0
#76 Anders Olsen

Det vil sige først siger kunden at de ikke har digitaliseret og nu siger de at de HAR digitaliseret. Det er da en underlig kunde... men nok ikke uset skal det så siges.

Ja, det bliver lidt underligt, når man skal forsøge at halse efter alle dine vapor-præmisser. Pointen var at der er forskel på, om en kunde skal igang med projektet (din pseudopræmis) og om kunden HAR gennemført projektet (artiklen).

Du mener, at folk bør ignorere sagens principielle karakter, at overgangen gik glat, det fact at kommunen har sparet penge, det fact at de er glade for resultatet, at kunden har åbnet mulighed for langt større besparelser over tid, det fact at de har re-investeret nogle af pengene i OOo osv.

Alene fordi du kan teoretisere om større besparelser et andet sted. Jeg tror du og Jasper står alene med den holdning.

For for mit vedkommende at slutte der hvor debatten startede: "Microsofts malkekøer er ved at blive stjålet af nogle kommunistiske fritænkende HIPPIER!!1!" ;-)

  • 0
  • 0
#77 Anders Olsen

Når Gribskov Kommune så om et halvt år dukker op igen og siger at nu er det et helt tredje beløb de har sparet pr. år på at udskifte Microsoft + IBM kontorpakker, så kan vi overveje om vi skal tage debatten igen.

Og når du har nogle konkrete indsigter i minutbesparelser og alle de andre pseudopræmisser, så kan vi overveje om vi skal tage debatten igen.

  • 0
  • 0
#78 Henrik Jensen

Du mener, at folk bør ignorere sagens principielle karakter, at overgangen gik glat, det fact at kommunen har sparet penge, det fact at de er glade for resultatet, at kunden har åbnet mulighed for langt større besparelser over tid, det fact at de har re-investeret nogle af pengene i OOo osv.

Jeg har sagt flere gange at det er godt at spare penge også selv om det ikke er alverden. Mange bække små....

Og at de reinvesterer nogle af pengene igen i OOo er godt, og jeg tror at Gribskov Kommune gør det fordi at at kan se at f.eks. bedre dansk synonymordbog vil være produktivitets-fremmende for nogle af deres medarbejdere. Men jeg ved godt at det er meget virkelighedsfjernt at postulere dette.

Jeg prøver bare at antyde at hvis det at spare lidt penge er godt så er det at spare endnu flere penge bedre og det gør man ikke ved kun at fokusere på licenser. Men der bliver vi så åbenbart bare ikke enige.

Men lad os slutte debatten her siden vi ikke bliver enige.

Når Gribskov Kommune så om et halvt år dukker op igen og siger at nu er det et helt tredje beløb de har sparet pr. år på at udskifte Microsoft + IBM kontorpakker, så kan vi overveje om vi skal tage debatten igen.

  • 0
  • 0
#79 Henrik Jensen

Og når du har nogle konkrete indsigter i minutbesparelser og alle de andre pseudopræmisser, så kan vi overveje om vi skal tage debatten igen.

Kunne jo starte her:

http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Rokfri-arbetstid-sparar-miljarder-for...

Men igen kun hvis det er generelt. Og det ser ud til at din debat kun går på et konkret tilfælde fordi at det ellers bliver for teoretisk

  • 0
  • 0
#80 Jarle Knudsen

Anders, giv op. Det er svært at argumentere virkelig verden mod teopretiske drøftelser hvor enkelte kontinuerlig opfinder nye variabler, bare for at få sit regnestyk at gå op.

Lad mig blot citere koge ord af Upton Sinclair:

It is difficult to get a man to understand something when his job depends on not understanding it.

EOT

  • 0
  • 0
#81 Anders Olsen

Kunne jo starte her

Og så vælger han gudhjælpemig at spæde sin argumentation op med norske rygere... Men ok, i TheLandOfBellFlowers er det nok også den vigtigste parameter i valg af sofware i Gribskov.

Men igen kun hvis det er generelt. Og det ser ud til at din debat kun går på et konkret tilfælde fordi at det ellers bliver for teoretisk

Vrøvl igen igen. Min debat går ud på at du besvarer artiklen ved ikke at ville "forklejne" besparelsen hvorefter du "forklejner" besparelsen. Herefter påstår du vha. af et ca. 7-leddet rationale, at alle's tid var bedre brugt på at kigge på norske rygere og endeligt ikke rose (endsige stemme på) de folk, der successfuldt indkasserede besparelsen.

@Jarle +1

  • 0
  • 0
#82 Christian Nobel

Nå nu kan det jo heldigvis være ret ligegyldigt hvad Henrik mener, og hvad vi mener flytter nok heller ikke ret meget.

Hvad mere der er interessant er at ånden er ude af flasken, og MS' skingre argumentation dybest set er den bedste reklame og hjælp OO kan få. Og når det så oven i købet er understøttet af en reel showcase, der viser at det dels [b]kan lade sig gøre[/b] og der også [b]kan spares penge[/b], ja så er der da ingen undskyldning for ikke bare at komme i gang rundt omkring i de små kommuner.

Herudover er det påfaldende at Hr. Bojsen fuldstændigt glimrer ved sit fravær på V2 (det kniber sikkert med saglige argumenter der kan overbevise V2s læsere), mens han samtidig har kunnet føre sig frem på EB ^^ CW. Men sandelig, her er han også blevet tavs i skoledebatten, efter at blive afæsket konkrete (dvs. ikke pseudosvar) svar på hvorledes MSO er pædagogisk bedre end OO, og hvordan MSO kan tilgodese svage elever bedre end OO.

/Christian

  • 0
  • 0
#83 Deleted User

Henrik Jensen er både velformuleret og sikkert intelligent, men faktum er

a) Kunden sparer licenspenge b) Intet tyder på at produktet (dvs. OO) er signifikant dårligere (end MSO) c) Intet tyder på at produktiviteten er ændret (dvs at der skulle være brug for flere ansatte) d) Børn i institutioner kan uden omkostning bruge samme system som i skolen.

Selvfølgelig kan man (Henrik Jensen, Jasper m.fl.) blive ved med at stille spørgsmål ved om b) og c) holder. Typisk uden et fornuftigt underbyggende materiale eller dokumentation - men blot påstande.

Det underlige er at Henrik Jensen mener, at han udefra kan evaluere bedre end kommunen og IT-afdelinger kan indefra.

  • 0
  • 0
#84 Jørn Hedegaard Povlsen

Jo, selvfølgelig vil jeg sende alle svar her.

Indtil nu, har jeg fået en bekræftigelse på at min mail er modtaget.

Men jeg forventer en masse bøvl, men lover at være sej!

Jeg har ikke selv stor indsigt i forvaltningsloven, og kommunen kan og vil, forventer jeg, prøve at køre om hjørner med mig.

Det ville være meget meget bedre om journalister på Version2 forlangte aktindsigt, ikke bare i min kommunes sammenarbejdsaftaler med Microsoft, men i samtlige kommuners (en for en)

Men indtil da, lover jeg at blive ved.

mvh jhp

  • 0
  • 0
#85 Henrik Jensen

a) Kunden sparer licenspenge b) Intet tyder på at produktet (dvs. OO) er signifikant dårligere (end MSO) c) Intet tyder på at produktiviteten er ændret (dvs at der skulle være brug for flere ansatte) d) Børn i institutioner kan uden omkostning bruge samme system som i skolen

A) Ja

B) Det er og vil efter min mening altid være individuelt afhængigt af brugsmønstre da funktionalitetenen ikke er ens. For nogen er OOo bedre end MSO, for nogen er MSO bedre end OOo og for andre er de lige gode. Og det synes jeg da er helt fint. Det er jo ikke forskelligt fra f.eks. et spisebord, vi debatter det bare mere :-)

C) Helt korrekt, for vi har ikke set andet beskrevet. Det er også derfor at jeg helt tiden har snakket generelt, dog lige undtaget den ene ting omkring min undren over hvorfor at besparelsen i det konkrete tilfælde med Gribskov er faldet siden februar. Normalt regner man nemlig ikke forkert på licenser, hardware, support m.v. Men på produktiviteten kan man af gode grunde nemt regne forkert, for jeg er helt enig i at det er svært at kvantificere. Bare ikke enig i at man skal ignorere det fordi at det er svært.

D) Ja. Dog mener jeg at det er bedre interoperabilitet mellem kontorpakker der skal løse det problem og ikke standarisering af hvilke kontorpakker vi skal benytte. Prøv at forestille dig et hjem hvor at Mor arbejder i en organisation der benytter MS Office, Far i en organisation der benytter OOo, yngste barn går i foleskole der benytter Google docs og ældste barn går i gymnasiet og benytter KOffice og oppe fra kommunen der fremsender de dokumenter udarbejdet i AbiWord. Det var da langt nemmere hvis de blot kunne vælge én kontorpakke at installere derhjemme istedet for at skulle installere alle fem, og det så uanset om de fem kontorpakker er gratis eller ej. Vi skal standardisere på dokumentformater, ikke på applikationer.

Det underlige er at Henrik Jensen mener, at han udefra kan evaluere bedre end kommunen og IT-afdelinger kan indefra.

Hvad har jeg evalueret på udover nedenstående?

1) Størrelsen af besparelsen set i forhold til samlet budget (og det er bare standard procentregning jeg har benyttet mig af)

2) At kr. 5 millioner besparelse over 3 år er mindre end de kr. 4 millioner pr. år som blev nævnt i februar (det er vel heller ikke forkert?)

3) At hvis det nu viser sig at der faktisk har været en produktionsfremgang på 1 minut i gennemsnit pr. medarbejder hos Gribskov eller helt anden kommune (og 1 minut er jo så lidt så man måske ikke engang umiddelbart har bemærket det i dagligdagen) så er den mulige besparelse faktisk langt større. Og det er der vel intet galt med at evaluere?, selvom den evaluering selvfølgelig bygger på en fuldstændig teoretiske generalisering af at man sikkert betaler medarbejdere i Gribskov kommune ca. det samme i løn som i alle andre kommuner i Danmark.

  • 0
  • 0
#86 Christian Nobel

Vi skal standardisere på dokumentformater, ikke på applikationer.

Ja på [b]et og kun et[/b], nemlig ODF.

Men nu gik artiklen helt konkret på at Gribskov kommune havde sparet 5 millioner, og det ville de sikkert også have gjort hvis de havde fået MSO foræret, der jo som bekendt understøtter MS' eget dokumentformat.

/Christian

  • 0
  • 0
#87 Anders Sørensen

De har skiftet MS Office ud til fordel for open office til 8.000 ansatte og sparet 5 mio. det vil være billigere hvis det købe MS office istedet for det license halløj med faste rater (som de må bruge). synes godt kommunerne ka tænke på at man ikke skal bruge 5 mio. til 8.000 personer. Synes godt li' de ka' se hva' Microsoft office koster i butikken, får de lader sig forføre af Microsoft folk som lokker dem til at bruge 5 mio. på 8000 mennesker.

  • 0
  • 0
#88 Deleted User

b) Delvist enig. Jeg vil dog påpege, at i de fleste jobfunktioner (og især i skolen) er kun en meget lille del af hvad OO (eller MSO) kan relevant - og det findes som regel let tilgængeligt begge steder.

c) Nej, den må man ikke se bort fra, men du må jo gerne dokumentere bedre (fremfor at spekulere). Derudover er der jo slutteligt stadig sparet penge! Endelig er det stadig bedre for Danmark at betale konsulenter at sende penge til Redwood.

d) Et åbent format er meget vigtigt, men du kan ikke helt diskvalificere punktet (og bestemme at det ikke er interessant) Det er jo en fordel, at vælge et (cross platform) gratis system. Man tvinger ikke nogen til at bruge noget (og have alle 5 systemer), men 'vores børn' kan så gratis(!) have samme system, som de har i skolen og de behøver ikke at bruge/lære noget andet end det. (Uanset at jeg bruge noget andet.) Ved MS i skolen skal man jo enten købe Windows og MSO eller lære dem noget andet. Det synes jeg bestemt ikke er uinteressant! Du kan jo lave en sammenligning med lærebøger (,som ikke kan tages med hjem).

Som jeg er inde på synes jeg din evalueiring nærmer sig spekulering. Din (2) er interessant, men det kan være noget så simpelt som en regnefejl (søg aktindsigt). Slutteligt er der stadig sparet en del. Angående (3) vil jeg påpege at så længe, der ikke er ansat flere - eller de får ubetalt overtimer ændrer regnskabet sig ikke (uanset et +/- 1-2 minutter i snit om dagen)

  • 0
  • 0
#89 Flemming Bjerke

Henrik Jensens luftige hypoteser overser at produktivitet er foranderlig. Der er ingen garanti for at den IT-løsning man har valgt i dag, er den mest effektive om et år. Det gør Henrik Jensens luftige hypoteser komplet irrelevante.

Det afgørende er at vi nu har dokumentation for at kommuner KAN fungere med openoffice, tilsyneladende uden nævneværdige problemer. Nu kan kan der komme konkurrence i den kommunale IT-sektor. Nu behøver kommunerne ikke føle sig tvunget til at vælge Microsoftoffice. Nu kan f.eks. halvdelen af kommunerne lægge om til openoffice.

Katastrofespøgelserne er manet i jorden! Verden, eller rettere sagt Rødovre og Tønder, står endnu!

Vi mangler nu bare at få ODF vedtaget som offentligt format så Microsoft bliver tvunget til at understøtte det ordentligt. (Eller forlade bixen, fordi de ikke er dygtige nok.) Så er monopolet brudt!

  • 0
  • 0
#90 Henrik Jensen

De har skiftet MS Office ud til fordel for open office til 8.000 ansatte og sparet 5 mio.

Nu er regnestykket en del mere kompliceret.

For det det første har de ikke kun skiftet fra MS Office. En del af brugerne benyttede en IBM kontorpakke før de skiftede til OpenOffice.org. Jeg ved ikke hvordan at fordelingen var, det tror jeg ikke har været beskrevet offentligt.

Desuden har de ikke 8000 ansatte. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre med et budget på 1,9 milliarder med mindre at der er en del billig udenlandsk arbejdskraft iblandt :-) Jeg synes at kan huske at have læst at de har 3500 ansatte. Jeg tror de 8000 brugere kommer af at de formentligt også benytter OOo i skoler m.v., altså der er en del brugere som ikke er ansatte.

Desuden så formoder jeg ikke at der er betalt samme MS licenspris på tværs af alle tidligere brugere. F.eks. de licenser som er benyttet i skolerne har formentligt været langt billigere end dem de benytter andre steder i organisationen.

Slutteligt så vil jeg da tro at der i beregning af besparelsen er benyttet lidt flere faktorer udover de gamle MS + IBM licenspriser.

  • 0
  • 0
#91 Christian Nobel

Det er nu meget simpelt.

Hvis Gribskov skulle forny eller skifte til MSO, ja så skulle man altså erhverve 8000 licenser.

Nu har MS så en fuldstændig ugennemsigtig prispolitik, så hvis vi forlader os på den pris LTK nu engang blev præsenteret for fra KMD, fsva. skolelicenser, så var det ca. 500 per licens.

Det er i øvrigt bizart at Hr. Bojsen så kan påstå at prisen er 180, for hvis LTK har spurgt KMD hvad prisen er, så er det vel det der står til troende - med mindre selvfølgelig Balmer kommer forbi med et godt tilbud og en stol han kan smide med.

Licenserne er givetvis højere for ikke skoleudgaver, og 8000 * 500 giver nu engang 4 millioner, så de 5 millioner er vel ikke helt i skoven.

Men klart du ved selvfølgelig bedre end dem der nu engang fik tilstilet tilbuddet!

/Christian

  • 0
  • 0
#92 Jørn Hedegaard Povlsen

http://www.version2.dk/redaktion har jeg forespurgt:

"Det ses fra debatfora på version2, at der er stor interesse i at afdække sammenarbejdsaftaler mellem Microsoft og kommunerne.

Herunder specielt kommuneskolernes licensudgifter til Microsoft Word.

Jeg opforder derfor Version2 til at søge aktindsigt i disse aftaler.

Med venlig hilsen Jørn Hedegaard Povlsen"

  • 0
  • 0
#93 Henrik Jensen

Licenserne er givetvis højere for ikke skoleudgaver, og 8000 * 500 giver nu engang 4 millioner, så de 5 millioner er vel ikke helt i skoven.

Fandt lige den "præcise" opgørelse fra Gribskov selv:

Citat: "Vi sparede cirka to millioner kroner ved ikke at anskaffe Microsoft-software, og vi sparer 750.000 til en million kroner om året ved ikke at forny licensaftalen"

Så det læser jeg som at de over de sidste 3 år har de reelt sparet 3,5 - 4 millioner på licenser. Og så 1 - 1,5 millioner på et eller andet relateret til kontorpakken (for samlet at få de 5 millioner)

  • 0
  • 0
#94 Anders Sørensen

"Licenserne er givetvis højere for ikke skoleudgaver, og 8000 * 500 giver nu engang 4 millioner, så de 5 millioner er vel ikke helt i skoven." jeg ka ikke helt bestemme om de så skal deles med de 3 da det tog 3 år at spare pengene på. hvis ikke er det vil at de har sparet 15 mio på 3 år.

  • 0
  • 0
#95 Henrik Jensen

jeg ka ikke helt bestemme om de så skal deles med de 3 da det tog 3 år at spare pengene på. hvis ikke er det vil at de har sparet 15 mio på 3 år.

Jeg tror at de 500 kr. Christian regnede med var et "engangsbeløb" (men som jo så skal betale igen når der skal opgraderes næste gang)

Men det mest korrekt at regne ud fra må jo være den udtalelse at Gribskov selv senest er kommet med : "Vi sparede cirka to millioner kroner ved ikke at anskaffe Microsoft-software, og vi sparer 750.000 til en million kroner om året ved ikke at forny licensaftalen"

  • 0
  • 0
#96 Anders Sørensen

jeg synes det er lidt forvirrende... i hovedet teksten står det som om det har sparet fordi de har brugt openoffice frem for MS office - og det er ca 8000 brugere. Det der kommer nu er "vi sparede cirka to millioner kroner ved ikke at anskaffe Microsoft-software, og vi sparer 750.000 til en million kroner om året ved ikke at forny licensaftale". Jeg går udfra de ikke snakker (kun) om Microsoft office pakken, men flere Microsoft produkter, og hvis dette er sandt, hvorfor sammenligner de så "Microsoft software anskaffelse + fornyelse af licensafteler" med openoffice? 2 + 750.000 til 1 million, er nu også noget fra de 5 mio. (over 3 år?)

ved ik hva du mener med engangsbeløb.. og de skal betales igen ved opgradering.. nogen virksomheder opdrager ikke tit... li' meget om vi snakker windows eller linux.

  • 0
  • 0
#97 Henrik Jensen

Jeg går udfra de ikke snakker (kun) om Microsoft office pakken, men flere Microsoft produkter, og hvis dette er sandt, hvorfor sammenligner de så "Microsoft software anskaffelse + fornyelse af licensafteler" med openoffice? 2 + 750.000 til 1 million, er nu også noget fra de 5 mio. (over 3 år?)

De har været i gang i 3 år. 2 millioner blev sparet det første år og 750.000 til 1 million efterfølgende 2 år. Det er 3.5 - 4 millioner.

Den sidste 1-1.5 millioner er så sikkert anden form for besparelse end licens. Eller også er det fordi at man har splittet besparelsen fra MS Office og IBM SmartSuite op så de sidste 1-1.5 millioner er hvad man har sparet på IBM SmartSuite licenser.

ved ik hva du mener med engangsbeløb.. og de skal betales igen ved opgradering.

Der tænker jeg på at du betaler licensen for Office 2003, når du så på et tidspunkt vil op på 2007 betaler du licensen for den, når du på et tidspunkt vil op på 2010 betaler du licensen for den.

Alternativet er købe licens og så betale software assurance hvert år og så kunne blandt andet gratis opgradere til nye versioner. På den måde som Gribskov beskriver det går jeg ud fra at det er denne metode at de har foretaget beregningerne ud fra.

  • 0
  • 0
#99 Lars Lundin

München har siden 2003 været undervejs med at skifte til Open Source. Dette citat er hentet deres hjemmeside:

Status quo of the LiMux project July 2009:

* 100% work stations using Firefox and Thunderbird    
* 12.000 work stations using OpenOffice.org    

...

Spændende projekt, som jeg synes ville have været endnu bedre hvis de havde kaldt det

Munix. :-)

  • 0
  • 0
#100 Flemming Bjerke

Ja, sådanne eksempler er interessante. Henrik Jensen har som sagt ret i at de sparede licenspenge er mindre beløb sammenlignet med hvor store beløb produktivitetsændringer kan involvere. Derfor er det også helt omsonst at fluekneppe de der elendige 5 mio. kr. Når vi ikke kender beregningsgrundlaget, er det helt uinteressant. At sidde og gætte om hvordan de har regnet beløbet ud, SUK!

München viser bare at fri og åben software KAN jobbet!!!

At diskutere produktivitetfald på 1 minut pr. medarbejder er også fuldstændig hen i vejret. Ikke alene vil det næppe kunne registreres objektivt, det drukner også fuldstændig i alle mulige andre langt vigtigere ting såsom trivsel på arbejdspladsen, dygtig ledelse, forsinkelser af morgen-S-togene, propper på motorvejen, osv. osv.

Derfor er det at man i første omgang blot interesserer sig for om indførsel af Openoffice virker nogenlunde ligeså godt som det gamle MSO. Og, ja, det virker! Der var lidt problemer der skulle løses, og man har også sparet lidt småpenge på licenserne. Det går sådan nogenlunde lige op. Det HELT afgørende er at der ikke er sket katestrofer så IT-chefen må bede om ekstrabevillinger. (Og DET er noget alle IT-chefer frygter!)

Så kan man hen ad vejen når det hele er nogenlunde indarbejdet, begynde at spørge om det nu også er godt nok. Er der noget der er for besværligt eller går ned. Synes medarbejderne det fungerer? Er det blevet mere tungt? Osv.

Det er den slags overvejelser man gør sig. En sjælden gang kan man godt finde på at lave en mere detaljeret eller videnskabelig undersøgelse hvor går i detaljer med minutter, arbejdsgange, osv. Det er dyrt, vanskeligt og kræver god indsigt i hele organisationen hvis man virkelig skal have overblik over de mange "små og store bække". Men det er det skal til før det er interessant at diskutere minutbesparelser. Det er normalt fuldstændig uinteressant at diskutere minutter løsrevet fra en beskrivelse af IT-systemets integration i organisationen og dens arbejdsgange.

Det er kun hvis man helt konkret kan sige at lige denne type opgave er begyndt at bruge væsentlig mere tid, at det er interessant og relevant. Ellers: Glem det!

  • 0
  • 0
#101 Henrik Jensen

At diskutere produktivitetfald på 1 minut pr. medarbejder er også fuldstændig hen i vejret. Ikke alene vil det næppe kunne registreres objektivt, det drukner også fuldstændig i alle mulige andre langt vigtigere ting såsom trivsel på arbejdspladsen, dygtig ledelse, forsinkelser af morgen-S-togene, propper på motorvejen, osv. osv.

"Don't feed the troll" ville jeg forvente at nogle havde skrevet allerede nu, men I er åbenbart for langsomme ;-)

Dansk Industri vurderer at trafikkøer sidste år kostede det danske samfund 9,5 milliarder kroner (svarende ca. til samlet budget for 5 kommuner af samme økonomiske størrelse som Gribskov)

Derfor er det også helt omsonst at fluekneppe de der elendige 5 mio. kr. Når vi ikke kender beregningsgrundlaget, er det helt uinteressant.

Derfor synes jeg også at det ville være langt mere korrekt at sige "Vi har sparet 5 millioner over 3 år på licenser, hardware, support (alle de ting der er lettere målbare) og så håber vi at det kommer vores samlede budgetter til gode".

  • 0
  • 0
#102 Jørn Hedegaard Povlsen

Jeg har fået svar fra Rudersdal! Men ikke nok svar, fornemmer jeg efter en hurtig gennemlæsning. De 2 bilag er i hhv pdf- og doc-format. Jeg har lavet cut and paste på dem.

/jhp

Rudersdal Kommune Dagsorden Møde nr. 2 Sammenlægningsudvalget med vedtagelser Den: 06.02.2006 Side: 7 4. Konfirmering af valg af strategisk samarbejdspartner Struktur 23.01.2006 5 Jnr IT JFR ÅBEN SAG SLOKU 30.01.2006 4 SLU 06.02.2006 4 Formålet med et strategisk partnerskab er at skabe en kommune, der er førende i digital forvaltning, således at der skabes et teknologisk grundlag for at udvikle den bedst mulige borgerservice og en effektiv administration. Den politiske styregruppe godkendte på sit møde den 24.05.2005 en anmodning fra den administrative styregruppe vedr. bemyndigelse til indgåelse af aftale om strategisk partnerskab med Microsoft. Denne aftale er herefter indgået. IT-integrationen af Søllerød og Birkerød Kommune er en ressourcekrævende pro- ces, der vil kræve en stor indsats af Rudersdal IT. Et strategisk partnerskab med Microsoft vil være fordelagtigt for Rudersdal Kommune fordi: Et strategisk partnerskab med Microsoft vil understøtte udviklingen af bru- • gervenlige kommunale IT-systemer, der muliggør en udvidet servicering af borgerne gennem selvbetjeningsløsninger. Et strategisk partnerskab vil lette fusionsprocessen og integrationen af de • nuværende to kommuners IT-systemer. Gennem to samtidige processer udarbejdes i dialog med Sammenlægningsudvalget en IT-vision og en IT- strategi for Rudersdal Kommune samtidig med, at der foretages en kort- lægning af kommunernes nuværende IT-infrastruktur og IT-arkitektur. Et partnerskab med Microsoft er organiseret som et åbent samarbejde; dvs. • at aftalen ikke indebærer, at Rudersdal Kommune ikke kan – eller må – vælge løsninger, der ikke er baseret på Microsofts teknologi. Det strategi- ske partnerskab giver mulighed for nye løsninger med nye leverandører, men forhindrer ikke kommunen i at fortsætte med eksisterende systemer el- ler udvikle nye løsninger med udgangspunkt i disse. Kommunaldirektøren foreslår indstillet, at valget af strategisk samarbejdspartner godkendes. STRUKTURUDVALGET indstiller Kommunaldirektørens forslag tiltrådt. ØKONOMIUDVALGET indstiller Strukturudvalgets indstilling tiltrådt.

SAMMENLÆGNINGSUDVALGET tiltræder Strukturudvalgets indstilling.

Birkerød-Søllerød kommuner

  1. Udkast

Oplæg til Partnerskab om digital forvaltning for Rudersdal kommune

Formål Birkerød og Søllerød kommuner har besluttet at gå sammen i én storkommune: Rudersdal, i forbindelse med kommunalreformens endelige gennemførelse i år 2007. De to kommunale adminstrationer står dermed overfor en række udfordringer på alle forvaltningsområder. Den nye Rudersdal kommune har ønske om at skabe en kommune, der er blandt de førende kommuner i Danmark, når det gælder borgerservice og administration. For at kunne realisere visionen om en digital kommune, der møder borgeren med teknologiske nyskabelser i kommunikationen og interaktion med kommunen, vil der skulle opstilles en IT vision, der rækker frem til og udover år 2007. Microsoft og Rudersdal indgår derfor i et strategisk partnerskab for at skabe en IT vision for kommunal borgerservice, der rækker ud over det nuværende niveau blandt kommuner i Danmark og er blandt de mest avancerede offentlige forvaltninger i verden.

Projektoplæg Microsoft og Søllerød-Birkerød kommuner indgår et strategisk partnerskab om et praktisk orienteret IT visionsprojekt, der vil sætte Rudersdal i position som den førende kommune indenfor Digital forvaltning. I det følgende præsenteres et oplæg til hvordan et projekt kan defineres. Visionen kan udvikles i fælles samarbejde og samtidigt definere en operationel plan for IT arkitektur og løsninger, der vil være til gavn for borgere og ansatte i den nye kommune. Oplægget fra Microsoft er overordnet set en tilgang hvor den fremtidige serviceorienteret IT arkitektur fastlægges i en vision, der strækker en årrække ud i fremtiden. Samtidigt vil en kortlægning af kommunernes nuværende IT infrastruktur og arkitektur, skabe det nødvendige overblik og forståelse for udgangssituationen. Der vil dermed være tale om to indledende parallelle processer der, samtidigt udvikler visionen fra toppen og kortlægger udgangspunktet fra bunden. Begge processer har til formål at identificere de mulige IT delprojekter, der kan lede til forbedret Borgerservice og integration samt intern effektivitet i Rudersdal kommune. Der sættes særlig fokus på at identificere de områder, hvor den kommende fusion giver nye muligheder for forbedret service og effektivisering.

Projektfaser Microsoft foreslår udformningen til et IT visions projekt for Rudersdal, der kan opdeles i tre faser med underopdeling i en række delprojektet, der leder frem til kommunesammenlægningen i år 2007.

Fase 1:

1)Strategi og Vision a)Fremtidsworkshop for beslutningstagere og topledergruppe b)Etablering af projektorganisation 2)Infrastruktur og arkitektur a)Kortlægning af IT infrastruktur og arkitektur b)Vejviser for Service orienteret arkitektur c)Business case og plan for fusionering af IT-afdelinger og infrastruktur 3)Sammenlægning og intern effektivitet a)Fusionsportal – kommunikation før, under og efter sammenlægningsaktiviteter b)Bred organisatorisk projekt håndtering c)Fremtidens skolevæsen

Fase 2:

4)Strategi og Vision a)Teknologi vision – Ledelsesbriefing hos Microsoft i Redmond, USA 5)Borgerservice og intern effektivitet a)Administrativ effektivitet b)Balanced scorecard c)Elektronisk Sags- og dokumenthåndtering ESDH d)Borgerselvbetjeningsløsninger – kanaler/kontaktpunkter og integration e)Økonomisystem 6)Infrastruktur og arkitektur a)Desktop og serverkonsolidering i den nye kommune (IT fusion)

Fase 3:

7)Fokus på integration af fagsystemer, med udnyttelse af den serviceorienterede arkitektur tankegang. 8)Endelig formulering af IT vision: ”VISION 2010” 9)Planlægning af videre aktiviteter og praktiske implementeringsprojekter.

Identificerede delprojekter (”lavt hængende frugter”) Microsoft har på forhånd identificeret en række delprojekter som med fordel kunne igangsættes og hvor det vurderes at disse projekter hurtigt ville kunne give lønsom anvendelse i forbindelse med integrationsprocessen: Fusionsportal, Microsoft Sharepoint løsning (Ad 3a) – Etablering af et intranet med virtuelle projektrum og simpel dokumenthåndtering der kan understøtte de arbejdsprocesser og arbejdsgrupper som etableres i forbindelse med integrationsprocessen. Fusionsprojekt, Konsolidering af IT Infrastruktur (Ad 2) – I forbindelse med sammenlægning af kommunernes IT-afdelinger til én fælles enhed, vil der skulle etableres en fælles IT-infrastruktur. Lønsomheden ved sådanne konsolideringsprojekter har en historik med betydelig reduktioner i omkostninger og en fornuftig tilbagebetalingstid. I forbindelse med et sådant projekt bør det sikres at relevante fremtidsaspekter for infrastrukturen tages i betragtning. Online blanketter, borgerservice – Med udgangspunkt i en analyse af hvilke borgerrettede blanketter der med fordel kunne digitaliseres, vil der kunne etableres en platform for elektronisk inddatering af online blanketter. En elektronisk inddatering direkte til kommunens egne systemer vil kunne resultere i effektiviserede arbejdsgange.

Projektmodel Med udgangspunkt i ovenstående delprojekter foreslår Microsoft en projektmodel, der overordnet set skal sikre en formaliseret tilgang til indeholdende aktiviteter før, under og efter selve delprojektets kerneaktivitet. Overordnet proces for delprojekter:

Hvert delprojekt søges gennemført i en formaliseret projektorganisation med deltagere fra Søllerød-Birkerød og Microsoft. Ved initiering af hvert delprojekt opstilles en business case der på basis af realistiske antagelser om ressourcer og økonomi beskriver de økonomiske konsekvenser for den nye kommune. For Microsoft er det afgørende, at projekterne kan anvendes i andre kommuner. Der bør derfor kun gennemføres projekter med god lønsomhed. Da der på nogle områder skal udvikles nye løsninger, accepterer Microsoft, at der kan være behov for investeringer til denne udvikling, som ikke skal bæres fuldt af pionerkommunen. Ved afslutningen af hvert delprojekt evaluerer projektets styregruppe hvorvidt det overordnede projekt bør forsætte, under hensyntagen til parternes samlede forventninger. Dvs. Hvert delelement evalueres efter en ”go – no go” filosofi, i forhold til det videre forløb. Beslutningen om en efterfølgende gennemførsel af delprojekter er op til Birkerød-Søllerød kommuner. Indkøb og eventuelle udbud varetages alene af kommunerne efter de sædvanlige forretningsgange og procedurer. For at sikre forankring af delprojekternes resultater foreslås det, at alle delprojekter dokumenters som case beskrivelser, som dels kan benyttes markedsføringsmæssigt af Microsoft, men også kan benyttes til videre aktiviteter, sammen med en praktisk orienteret handlingsplan for projektets endelige implementering. Microsoft ønsker endvidere at kunne benytte case beskrivelser, samt generaliserede løsningsbeskrivelser i kommercielt øjemed dels i Danmark og dels i international sammenhæng.

Partnermodel Microsoft er en partnerdrevet organisation og vi vil i langt de fleste tilfælde engagere en Microsoft Certificeret Partner til at udføre praktiske opgaver i forbindelse med implementeringsprojekter af vores teknologi.

En lang række danske og udenlandske partnere har udviklet løsninger, der baseres på Microsoft teknologi. Til en række af delprojekterne skal der derfor trækkes på partnereløsninger. Microsoft vil i hvert enkelt tilfælde, og afhængig af projekttype, kunne pege på en partner der efter vores opfattelse er besidder kompetencer på det pågældende område. Microsoft forpligter sig til at pege på de bedste partnere til at kunne løse de aktuelle opgave. Rudersdal kommune beslutter selvsagt, hvilket partnere der indgår i samarbejdet. Det er forventningen, at projektet vil inddrage en bred kreds af partnere, herunder en del der allerede løser opgaver for kommunerne.

Projektorganisation For at sikre en struktureret og formaliseret projektgennemførelse, foreslår Microsoft at der opbygges en projektorganisation omkring dette overordnede projekt: Der foreslås etableret en styregruppe, hvor kommunaldirektørerne fra Birkerød og Søllerød deltager, sammen med to repræsentanter fra Microsoft. Hovedaktiviteterne gennemføres af projektgruppen. Her deltager en projektleder fra Birkerød-Søllerød, en projektleder fra Microsoft, samt øvrige identificerede deltagere primært fra Birkerød-Søllerød, men også tekniske konsulenter fra Microsoft. Tilknyttet projektgruppen skal være en projektsekretær funktion faciliteret af Birkerød-Søllerød, der har til formål, sammen med projektlederne af afrapportere til styregruppen. Projektgruppen skal yderligere kunne trække på relevante interessenter fra både Birkerød og Søllerød kommuner, således at nødvendige oplysninger og analyser kan gennemføre inden for fastlagte rammer. Styregruppen har det overordnet ansvar for styring af projektet, og har til enhver tid myndighed til at standse projektet såfremt det ikke lever op til parternes forventninger. Der besluttes en detailplan for indhold og ressourceforbrug for projektets efterfølgende fase 2 ved afslutning af fase 1.

Budget For at kunne gennemføre fremlagte projekt vil det være nødvendigt at kunne stille relevante ressourcer til rådighed i form af ressourcepersoner med kompetencer der falder inden for projektets formål. Microsoft stiller relevante konsulenter til rådighed svarende til én fuldtids ressource i fase 1, fordelt timemæssigt på en fast projektleder og relevante tekniske ressourcer. Microsoft er indstillet på også at stille ressourcer til rådighed i de følgende faser. Justering af ressourceforbrug i under og efter fase 1, afgøres løbende af Microsofts repræsentanter i styregruppen. Microsofts investering i partnerskabet er målrettet mod de strategiske opgaver. Opgaver vedrørende drift og egentlig implementering mv. forventes ikke løst indenfor ovennævnte ramme. Andre partnere der indgår i delprojekter forventes at bidrage til partnerskabet og få mulighed for at anvende cases efter samme model. Birkerød-Søllerød kommuner forventes at stille relevante projektmæssige ressourcer til rådighed som angivet ovenfor (projektorganisation), samt arbejde proaktivt for at definerede projektmæssige rammer for tid og ressourcer overholdes. Alle omkostninger til anskaffelser, implementering og drift af løsninger og infrastruktur afholdes af Birkerød-Søllerød kommuner.

  • 0
  • 0
#103 Jørn Hedegaard Povlsen

Jeg har har afsendt dette:

"Kære Mogens Dam,

Du har sendt mig et par byrådsreferater. Tak for dem!

Mit aktindsigtskrav drejer sig imidlertid, ikke om disse.

Jeg ønsker aktindsigt i det gensidigt juridisk bindende dokument mellem MS og kommunen., som definerer det strategiske sammenarbejde. Dvs. det dokument. der er underskerevet af både MS og kommunen.

Med venlig hilsen Jørn Hedegaard Povlsen"

  • 0
  • 0
#104 Jørn Hedegaard Povlsen

Jeg gensender anmodning. Jeg har skrevet følgende:

Kære Mogens Dam, Jeg mangler svar på anmodning om aktindsigt: Tidligere sendte jeg forespørgslen: "Jeg ønsker aktindsigt i det gensidigt juridisk bindende dokument mellem MS og kommunen., som definerer det strategiske sammenarbejde. Dvs. det dokument. der er underskerevet af både MS og kommunen" Har du sendt forespørgslen videre? Og I bekræftende tilfælde til hvem? Er det bedre, tror du, om jeg skriver med post?

Med venlig hilsen

Jørn Hedegaard Povlsen
  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere