Gratis internet i hybridbussen

Cisco og San Franciscos bybusser har sat en ny bus i drift, som ved hjælp af it skal få folk til at rejse smartere og grønnere.

SAN FRANCISCO: Biltrafikken står for 49 procent af den samlede udledning af CO2 fra storbyen San Francisco, som ellers er kendt for at være én af USA's mest miljøbevidste storbyer. For at reducere indbyggernes 'carbon footprint' har byen derfor især fokus på transportinfrastrukturen.

San Francisco er én af de tre storbyer, som danner rammen for pilotforsøg i netværksproducenten Ciscos Connected Urban Development-program, som er sponsoreret af Bill Clinton Foundation.

Det mest synlige resultat i San Francisco er en ny bybus, som skal afprøve flere teknologier til forbedring af indbyggernes transportkultur.

Først og fremmest er der tale om en hybridbus, som hovedsageligt kører på strøm og kun benytter forbrændingsmotoren til at supplere med ekstra trækkraft og til opladning af batterierne.

San Francisco er i forvejen hjemsted for en høj procentdel af private hybridbiler som eksempelvis Toyota Prius, som især er blevet populær, fordi hybridbiler har haft mulighed for at få dispensation til at benytte HOV- elller car pool-vognbaner i myldretiden, selvom der ikke er flere personer i bilen.

Hybridbussen indeholder derudover tre andre pilotforsøg. Bussen bruges til at teste San Francisco-områdets elektroniske rejsekort kaldet Translink.

For passagererne vil det mest tillokkende dog nok være tilbuddet om gratis Wi-Fi med internetadgang.

»Det er noget, som mange andre har forsøgt sig med de sidste 20 år, men nu er bredbåndsteknologierne der, hvor vi med succes kan implementere det,« siger Nic Villa, global chef for Ciscos Connected Urban Development til Version2.

Bussen er udrustet med transformatorer, som forsyner en trådløs router og fire pc'er med strøm. Routeren forbinder bussens trådløse netværk til en 3G-opkobling baseret på EVDO-standarden, så bussens netværk er forbundet med internettet.

Det tredje pilotforsøg kaldes Personal Travel Assistant. Det kobler GPS med live information fra busserne og den øvrige trafikinfrastruktur.

Det kan passagererne bruge til via trykfølsomme skærme i bussen at få information om, hvordan de kommer lettest og hurtigst fra punkt A til punkt B.

Målet er at udvide dette projekt til at give indbyggerne adgang til informationen fra eksempelvis mobiltelefoner eller fra deres biler. Projektet i San Francisco suppleres således med et udvidet projekt i Amsterdam, der er en anden af byerne i Connected Urban Development.

»Konceptet blev udviklet, efter jeg var ved at komme for sent til et møde med transportforvaltningen i Amsterdam. Jeg sad fast i trafikken på motorvejen, og det var ekstremt frustrerende, fordi jeg ikke vidste, hvorfor trafikken stod stille, og hvilke alternativer jeg havde,« fortæller Nic Villa.

Systemet kombinerer data, som allerede findes i forskellige systemer, og bruger dem til eksempelvis at give en person, som sidder fast i trafikken, et forslag om at køre til den nærmeste nærbanestation, hvor der er ledige parkeringspladser, og tage toget.

Ved hjælp af live informationer vil bilisten således kunne sammenligne realistiske rejsetider mellem at vente på, at et uheld bliver ryddet af motorvejen, eller tage toget.

I bussens pilotsystem vil passagererne tilsvarende kunne se, hvordan de bedst kan skifte til andre ruter ud fra, hvordan de øvrige busser overholder køreplanen.

Samtidig får bybusselskabet flere informationer om, hvordan de enkelte busser klarer sig i forhold til køreplanen, så selskabet dynamisk kan justere ruter og intervaller i forhold til behovet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere