Grafik: Sådan fungerer politiets system til at masseregistrere borgernes nummerplader

Et antal politibiler bliver fra sommeren 2016 udstyret med udstyr til automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG). Registreres en bil, der f.eks. ikke har været til syn, mangler forsikring, eller hvis ejer er eftersøgt, får betjentene i politibilen øjeblikkelig besked.

Følg forløbet

Kommentarer (25)

Michael Jensen

I næste generation laves der ansigtsgenkendelse (eller fingeraftryksgenkendelse når kameraerne bliver seje nok), så det også virker på alle ikke-bilister.
Så mangler vi bare noget automatisk anholdelsessoftware.
Og måske automatisk strafudmålingssoftware i samme omgang.
Ministeriet for Sandhed kan vel finde på en historie der gør det vigtigt.

Gordon Flemming Blogger

☐ code is well understood
☐ code is reliable
☐ code is open
☒ code decides where we go
☒ code decides who we fuck
☒ code decides who we kill

Claus Juul

Kan komme på tale hvis systemet ikke beskriver problemet for betjentene, ser det for mig, i bedste amerikansk stil: HIT, betjenten ved ikke hvad der møder ham, så han trækker våbnet og skriger højt, KOM UD AF BILEN, LÆG DIG NED MED ............

Det var så bare en bil der har misset sit periodiske syn.

Ebbe Hansen

Bliver scannede pladenumre overført til en central database on the fly?
(Og eventuelt så først billederne i garagen?)
Er hotlisten online? (Hvis ikke er den jo ikke specielt hot)

Med mindre udstyret har et online-element, der ikke er beskrevet på planchen, så giver setup'et ikke rigtig mening imho.

Anne-Marie Krogsbøll

....men den rejser bare flere spørgsmål end den løser. F.eks. hvordan hit-listerne fungerer?

Og hvad dækker ekstraordinære situationer, f.eks. terror" ? Gælder det også terror i udlandet? Så kan det jo blive en nærmest konstant tilstand. Og der er ikke angivet nogen opbevaringstid for den slags ekstraordinære situationer, ser det ud til. Hvad er der blevet af de tidligere omtalte 30 dages opbevaring i særlige situationer? Er det den, der allerede nu er udvidet til 2 år? I så fald er det da meget foruroligende.

Og hvad har manglende syn og manglende forsikring med terror at gøre? Og hvis man først HAR anholdt bilister pga. manglende syn eller forsikring, og rejst en sag mod dem, hvorfor har man så behov for at opbevare oplysninger om deres færden i hele 2 år? Tager det så langt tid at behandle en sådan sag?

Har journalisten ikke spurgt om disse ting, eller har politiet og justitsministeriet ikke ønsket at svare?

Bjarne Nielsen

Og hvad dækker ekstraordinære situationer, f.eks. terror" ?

Det må du spørge grafikeren om. Svjv. så taler bestemmelserne overhovedet ikke om terror, men kun om "målrettet indsats".

Det har været nævnt at ANPG ville kunne bruges imod social dumpning. Google fandt bl.a. følgende som angiveligt skulle stamme fra den røde side af folketinget:

Aftaleparterne noterer sig de iværksatte forsøgsprojekter om automatisk fotokontrol af lastbiler og om automatisk nummerpladegenkendelse (ANPG). Aftaleparterne afventer resultaterne af disse projekter og er enige om at undersøge muligheden for at registrere lastbilers og varebilers nummerplader i forbindelse med anmeldelsespligten i RUT for kombineret transport.

Den ovenfor nævnte politiske aftale nåede så ikke at blive til noget, men mon ikke barren bliver sat meget lavt, og kreativitet bliver høj, når først systemet er kørende?

Henrik Madsen

Billeder og data(*) på alle nummerplader uploades til politiets database og gemmes i op til 24 timer i hoved-databasen.

I skyggedatabasen som efterretningstjenesten har adgang til gemmes data til tid og evighed, eller indtil den dag databasen hackes eller lækkes og i den forbindelse vil alle politikerne fralægge sig ethvert ansvar og påstå at de ikke kunne have forudset at dette ville ske.

(Data = Tidspunkt og præcis GPS position).

Jan Rasmussen

Jeg VAR ikke de store e-boks bruger, det var bl.a. min gamle e-mail der befandt sig i databasen. Der ligger jo kun lønsedler alligevel.

Den fysiske postkasse kigger jeg i en gang imellem, sidst jeg gjorde det var der en indkaldelse til bilsyn med meget kort frist da jeg jo ikke havde fået synet bilen inden den dato som der stod i brevet i eboks.

Bilen dumpede til syn 5 dage før jul, og jeg havde lidt over en uge til at få den synet bilen eller pladerne skulle af eller betale en bøde på 4000,-

Så hvis de ikke havde sendt et normal brev med posten så ville jeg nok blive "offer" for den teknologi og havde fået klippet pladerne og 4000,- i bøde.

Gad vide om de næste gang stadig vil sende en rykker med snail mail eller overlade det til nummerplade genkendelses software og indkassere 4000,-

Så hvis man vil havde bil i Danmark skal man havde en e-boks + email + computer/smartphone, hvis man ikke var klar over det.

På arbejdet dukker der stadig kunder op par gange om året, som nægter at havde noget med computere/smartphones at gøre, og vil købe vores produkter offline med dankort, utroligt nok ikke.

Christian Nobel

Så hvis man vil havde bil i Danmark skal man havde en e-boks + email + computer/smartphone, hvis man ikke var klar over det.

Det er altså ikke korrekt - man kan bare lade være med at være tilmeldt den såkaldte Digital Post, så kommer indkaldelsen med almindelig snail mail.

Men nu hvor man har fået indført begrebet administrative bøder, så vil det ikke undre mig at næste step bliver at undlade rykkeren, uagtet ejeren er tilmeldt Digital Post eller ej.

Så det er en rigtig god ide selv at holde styr på hvornår ens bil skal synes ved at gå ind på motorregistret og søge oplysninger om ens egen bil:

https://motorregister.skat.dk/dmr-front/appmanager/skat/dmr?_nfpb=true&_...

Så er man sikker på ikke at løbe ind i nogen grimme overraskelser.

Jan Rasmussen

Det er altså ikke korrekt - man kan bare lade være med at være tilmeldt den såkaldte Digital Post, så kommer indkaldelsen med almindelig snail mail

Det var jeg ikke klar over, men jeg erindre ikke at jeg aktivt har tilmeldt mig til det vedr. bilen.

Så syntes jeg at http://www.nummerplade.net
er mere overskueligt, der kan man også se folks synsrapporter og synssted, så hvis man møder en bil og undre sig over hvor den mon i landet den høre hjemme, kan men jo altid lige slå det op.

Christian Nobel

Det var jeg ikke klar over, men jeg erindre ikke at jeg aktivt har tilmeldt mig til det vedr. bilen.

Sådan fungerer det ikke - det er alt eller intet, og det fordrede at man aktivt udfyldte en erklæring om at ikke så sig i stand til at kunne modtage den såkaldte Digitale Post.

Så syntes jeg at http://www.nummerplade.net
er mere overskueligt, der kan man også se folks synsrapporter og synssted, så hvis man møder en bil og undre sig over hvor den mon i landet den høre hjemme, kan men jo altid lige slå det op.

Det er nok primært en smagssag, oplysningerne om syn kan også findes på trafikstyrelsens hjemmeside - fordelen ved Skats oplysninger er at den også fortæller hvornår den normale/forventede synsdato er, hvorimod synsoversigten er rent historisk.

Men generelt er det rigtig smart at checke de gamle synsrapporter, så kan man også se om en bil har skiftet nummerplade hyppigt (faresignal), er blevet synet flere forskellige steder med kort mellemrum (faresignal), eller om km standen på magisk vis har ændret sig.

Michael Jensen

På arbejdet dukker der stadig kunder op par gange om året, som nægter at havde noget med computere/smartphones at gøre, og vil købe vores produkter offline med dankort, utroligt nok ikke.

Jo det er lidt utroligt de gerne vil købe med Dankort i stedet for kontanter, når de ikke vil have noget med computere at gøre.. ;-)

Elías Christian Lundström Journalist

Man kan ikke få alle detaljerne med i grafikken, så jeg vil forsøge at svare på nogle af spørgsmålene efter bedste evne:

Ebbe Hansen -> Nej, de scannede pladenumre bliver ikke overført til den centrale database on the fly. Der ligger en lokal hot-liste i bilerne, som pladerne bliver sammenlignet med. Samtlige registreringer bliver gemt og overført, når bilen kommer hjem i garagen. Ikke alle hot-lister ligger i bilerne, men politiet vil ikke ud med hvilke, der mangler.

Anne-Marie Krogsbøll -> Det eneste eksempel på ekstraordinær situation, som jeg kunne få ud af Rigspolitiet er terror (ikke nærmere betegnet hvor). Men det kræver at Rigspolitichefen erklærer "ekstraordinær tilstand".

Der var ikke plads til de 30 dages opbevaring i grafikken - men de er der skam stadig, betegnet som 'målrettet indsats'. Politiets eksempel er, hvis der er mange indbrud i et område, så kan politiet køre rundt og registrere alle bilerne i en periode for at sammenkøre registeret med anmeldelserne fra indbruddet.

Du kan se maksimal opbevaringstid i faktaboksen i denne artikel.

Angående manglende syn og forsikring, så har det ikke nødvendigvis noget med terror at gøre. Men hvis man ser på formålet med ANPG-bekendtgørelsen, så er det faktisk heller ikke begrænset til terror (selvom det sandsynligvis er terror, der har været det afgørende argument for at vedtage det):

§1: "(...) der tjener som internt arbejdsredskab for politiet i forbindelse med forebyggelse, efterforskning, afsløring eller retsforfølgning i strafbare forhold."

Manglende syn og forsikring giver ikke mulighed for opbevaring i op til 2 år - der er grænsen sat ved 3 måneder.

Jeg har skam spurgt Rigspolitiet og Justitsministeriet om flere af de ting, du nævner, men som det i sagens natur er med politiet, så oplyser de ikke alle detaljer. Du kan dog få svar på en del af dem ved at læse bekendtgørelsen og høringssvarene.

Anne-Marie Krogsbøll

Tak for uddybningen, Elias Christian Lundstrøm.

Det eneste eksempel på ekstraordinær situation, som jeg kunne få ud af Rigspolitiet er terror (ikke nærmere betegnet hvor). Men det kræver at Rigspolitichefen erklærer "ekstraordinær tilstand".

Det er jo dette, hvor man kan frygte, at også terror i udlandet vil blive brugt - f.eks. bomber i Malmø, som der jo har været en del af. På den ene side er det forståeligt, at man vil sætte alt ind for at opklare sådanne - på den anden side kan det meget nemt blive til, at disse data i praksis vil blive gemt i evig tid, fordi der jo hele tiden opstår forskellige episoder.

F.eks. syntes en vis politidirektør jo, at besøg af kinesere var ekstraordinært nok til at begrænse demonstrationsretten.

Og når sådanne ekstraordinære situationer opstår, mon vi så får det at vide? Det gør vi nok ikke - ikke engang hvis vi spørger.

Så jeg synes, at det er en meget betænkelig udvikling.

Christian Nobel

Terror er jo altid det smøremiddel man bruger når man gerne vil have startet en glidebane. (Eller børneporno)

Og når man nu ikke kan få de nørder man gerne vil have, så er kom-og-tag-mig Trine altid klar til mere overvågning:

http://www.dr.dk/nyheder/politik/venstre-vil-stoppe-momssvindel-med-samk...

Ikke at jeg på nogen måde vil forsvare momssvindlen, men det burde ærlig talt ikke være svært for Skat at ser der er noget helt galt, uden yderligere overvågning.

Hvis et nystartet firma som det første kommer og præsenterer en gigantisk negativ moms, så bør det automatisk medføre yderligere kontrol.

Det kan være legitimt nok at et nystartet firma har en stor negativ moms, men hvis der er rene linier, så kan det nemt verificeres ved et kontrolbesøg.

René Nielsen

Jeg tænkte på om ikke dette var en god idé? http://www.buzzfeed.com/alexcampbell/the-ticket-machine#.kwwdy0gZK

Når nu ANPG systemet er så gammeldags at man skal tage data med tilbage på stationen, så kan man lige så godt "tjene lidt håndøre på det"!"

Som i USA er det jo i Danmark indført for at fange terrorister, men nu kan vi også få indkrævet ubetalte bøder, ubetalte parkeringsbøder, tilkalde en kranvogn for at fjerne et køretøj som mangler syn osv.

Læg især mærke til at "bødeomsætningen" i form af indkrassede bøder i byen Port Arthur steg fra 1.2 til 2.1 mio USD og at man hæfter sig ved at man jo blot indkasserer det som folk skylder!

Men selvom jeg har læst artiklen 2 gange, så har jeg stadig ikke se at systemet har fundet en terrorist

Så vi må konkluderer at systemet ikke virker efter hensigten og hvis byen har kunnet klare sig i over 100 år uden ANPG - så kan det vel forsat ske.

Christian Nobel

Har de mon husket at spørge Datatilsynet (den tandløse tiger)?

Jeg tvivler stærkt, men hvis man tænker lidt over hvad det egentlig er de har bikset sammen, så er det faktisk temmelig skræmmende.

Worst case kan vi jo risikere at der i årevis kommer til at ligge positionsdata og flyde for samtlige parkeringer i hele København - tænk lige hvad de data kan misbruges til hvis de bliver "hacket".

Kan V2 ikke bore lidt i dette, som er fløjet fuldstændig under radaren?

Anne-Marie Krogsbøll

Worst case kan vi jo risikere at der i årevis kommer til at ligge positionsdata og flyde for samtlige parkeringer i hele København - tænk lige hvad de data kan misbruges til hvis de bliver "hacket".

Ja, og koblet sammen med sessionslogning, nummerpladescanning, mobillogning, FisherPrice-bamser og diverse andre overvågningskameraer fra det komplette register, og så lige Dr. Watson til at databehandle hele herligheden, så er det lige før, jeg foretrækker en chip i nakken. Kan man ikke "scramble" (eller hvad det nu hedder) en sådan med en lille, handy magnet?

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen