Googles Superbowl-reklame forvirrede seernes Google Home-enheder

6. februar 2017 kl. 10:353
Stemmestyrede enheder bliver stadig forvirrede, når de hører deres navn på tv.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Google havde spenderet et større millionbeløb på en reklame for Google Home under finalens i amerikansk fodbold, Superbowl, men reklamen fik samme udfald, som det tidligere er sket for andre stemmestyrede konkurrenter som Amazons Alexa og Microsofts Xbox.

Google Home er Googles bud på en digital personlig assistent manifesteret i en lille hardwareenhed, som lytter efter stemmekommandoer. Disse instruktioner begynder som standard med 'ok, Google', og da det blev sagt flere gange i Superbowl-reklamen, forvirrede det Google Home-enheder rundt om i seernes hjem. Det skriver The Verge.

Det er ikke det første tilfælde af, at tv-udsendelser med disse enheders aktiveringsord, får enhederne til at forsøge at udføre en kommando. Da Microsoft reklamerede for stemmestyring af selskabets Xbox-spilkonsol, oplevede flere, at deres Xbox-konsol tændte, og i et tv-indslag om Amazons Alexa forsøgte flere Alexa-enheder at bestille et dyrt dukkehus.

Ingen af de nuværende enheder på markedet er låst til en bestemt brugers stemme og kan altså i princippet aktiveres af alle, der er inden for hørevidde af enheden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Amazon reklamerede også under Superbowl for Alexa, men denne gang var der ingen rapporter om, at Alexa-enheder skulle have forsøgt eksempelvis at bestille Doritos-chips via drone, selvom det optrådte i reklamen.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
6. februar 2017 kl. 16:05

... at reklameafdeling mm ikke selv har Google Home stående!

2
6. februar 2017 kl. 14:47

Spændende. Jeg kan se det for mig, Dominos nye reklamespot:

"Ok Google - Bestil 2 medium pizza nr. 12 hos Dominos"

1
6. februar 2017 kl. 11:16

Nu ved jeg godt artiklen jeg linker til omhandler at man kunne gennemhulle Tor-sikkerheden, men hvorfor pokker benytter de sig ikke af ultralyd i deres reklamer, som derved "deaktivere" deres devices fra at aktivere på sætninger afspillet i reklamerne?

Kan godt se det problematisk i forhold til dengang Alexa gik shop amok med dukkehuse, efter som det var et nyhedsindslag. Men i sine egne reklamer? Come on, det må de da være i stand til.

https://www.version2.dk/artikel/ultralyd-via-computerens-hoejtaler-kan-afsloere-tor-brugende-whistleblower-1021198