Googles Superbowl-reklame forvirrede seernes Google Home-enheder
Google havde spenderet et større millionbeløb på en reklame for Google Home under finalens i amerikansk fodbold, Superbowl, men reklamen fik samme udfald, som det tidligere er sket for andre stemmestyrede konkurrenter som Amazons Alexa og Microsofts Xbox.
Google Home er Googles bud på en digital personlig assistent manifesteret i en lille hardwareenhed, som lytter efter stemmekommandoer. Disse instruktioner begynder som standard med 'ok, Google', og da det blev sagt flere gange i Superbowl-reklamen, forvirrede det Google Home-enheder rundt om i seernes hjem. Det skriver The Verge.
Det er ikke det første tilfælde af, at tv-udsendelser med disse enheders aktiveringsord, får enhederne til at forsøge at udføre en kommando. Da Microsoft reklamerede for stemmestyring af selskabets Xbox-spilkonsol, oplevede flere, at deres Xbox-konsol tændte, og i et tv-indslag om Amazons Alexa forsøgte flere Alexa-enheder at bestille et dyrt dukkehus.
Ingen af de nuværende enheder på markedet er låst til en bestemt brugers stemme og kan altså i princippet aktiveres af alle, der er inden for hørevidde af enheden.
Amazon reklamerede også under Superbowl for Alexa, men denne gang var der ingen rapporter om, at Alexa-enheder skulle have forsøgt eksempelvis at bestille Doritos-chips via drone, selvom det optrådte i reklamen.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.