Google vs. Australien: Borgerne skal selv bestemme over persondata

28. januar 2021 kl. 10:168
Google vs. Australien: Borgerne skal selv bestemme over persondata
Illustration: Vladislav27/Bigstock.
Australiens kamp mod Google spidser til, efter landet overvejer at give borgerne magten til selv at vælge, hvilken persondata tech-giganten må dele med annoncører.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Australien overvejer at giver borgerne magten til selv at bestemme, hvilke persondata virksomheder som Google må dele med annoncører.

Det skriver Reuters.

Tiltaget er det nyeste træk i en omstridt kamp med tech-giganten. Australiens område for digital markedsføring mangler konkurrence, gennemsigtighed og valgfrihed, og derfor er man begyndt at presse Google.

I sidste uge truede Google med at trække sine tjenester ud af Australien, efter landet fremlagde en ny lov, der tvinger giganterne til at betale medievirksomheder for deres indhold.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Formanden for den Australske Konkurrence- og Forbrugerkommission, Rod Sims, er ikke overrasket over Googles reaktion:

»Hvis man vil finde en god offentlig politik på det her område, så kommer man ikke udenom at tvinge virksomheder til at gøre ting, de ikke har lyst til,« siger han til Reuters.

Landet overvejer også at begrænse virksomhedernes adgang til brugernes online søgehistorik for at krydssælge produkter.

Hanna Marshall, advokat hos Marque Lawyers og ekspert i konkurrencejura, vurderer, at virksomhedens trusler sandsynligvis er reelle. Hun forudser, at Google og Facebook (som også rammes af de nye regler) vil begynde at trække sig ud af landet, hvis ikke Australien makker ret.

8 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
28. januar 2021 kl. 19:47

https://duckduckgo.com fungerer også ret godt; de har pludselig fået et meget øget antal søgninger, efter gurgle's trusler.

5
28. januar 2021 kl. 13:36

Er der nogen der ved hvor jeg kan læse om forskellen imellem EUs og Frankrigs (specifikke betaling for indhold) krav?

Det australske forslag tillader ikke at Google kan deliste/deranke nyhedsartikler (52W). Så med andre ord skal de linke til nyhedsartikler, de skal betale og de kan ikke frit bestemme prisen. Ydermere skal ændringer til deres søgealgoritme varsles 28 dage før (52N)

Forslaget kan findes her: https://www.accc.gov.au/system/files/Exposure%20Draft%20Bill%20-%20TREASURY%20LAWS%20AMENDENT%20%28NEWS%20MEDIA%20AND%20DIGITAL%20PLATFORMS%20MANDATORY%20BARGAINING%20CODE%29%20BILL%202020.pdf.

4
28. januar 2021 kl. 13:08

det kunne være relevant at støtte de her:

My Privacy is None Of Your Business

https://noyb.eu/en

3
28. januar 2021 kl. 11:41

Er der nogen der ved hvor jeg kan læse om forskellen imellem EUs og Frankrigs (specifikke betaling for indhold) krav?

Umiddelbart skulle man tro at Australien stod bedre- hvis deres krav var de samme som dem Frankrig har indført (vedr. betaling for brug af indhold fra sites de linker til - f.ex. brug af indhold derfra istedet for kun at linke) og EUs GDPR krav vs. australiens her..

2
28. januar 2021 kl. 10:58

Tech giganterne kan true enkelte lande, men ikke EU. Vi må støtte AU i deres helt legitime krav om kontrol af persondata

1
28. januar 2021 kl. 10:25

hvis ikke Australien makker ret? hvor er det lige vi er henne så?