Australien overvejer at giver borgerne magten til selv at bestemme, hvilke persondata virksomheder som Google må dele med annoncører.
Det skriver Reuters.
Tiltaget er det nyeste træk i en omstridt kamp med tech-giganten. Australiens område for digital markedsføring mangler konkurrence, gennemsigtighed og valgfrihed, og derfor er man begyndt at presse Google.
I sidste uge truede Google med at trække sine tjenester ud af Australien, efter landet fremlagde en ny lov, der tvinger giganterne til at betale medievirksomheder for deres indhold.
Formanden for den Australske Konkurrence- og Forbrugerkommission, Rod Sims, er ikke overrasket over Googles reaktion:
»Hvis man vil finde en god offentlig politik på det her område, så kommer man ikke udenom at tvinge virksomheder til at gøre ting, de ikke har lyst til,« siger han til Reuters.
Landet overvejer også at begrænse virksomhedernes adgang til brugernes online søgehistorik for at krydssælge produkter.
Hanna Marshall, advokat hos Marque Lawyers og ekspert i konkurrencejura, vurderer, at virksomhedens trusler sandsynligvis er reelle. Hun forudser, at Google og Facebook (som også rammes af de nye regler) vil begynde at trække sig ud af landet, hvis ikke Australien makker ret.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.