Google vil straffe sider med overdreven app-reklame

Hjemmesider, der tilbyder et app-download i stedet for at vise indholdet, vil blive straffet i søgegigantens algoritme.

'Er du sikker på, du ikke hellere vil downloade vores app?’

Det venligt lydende spørgsmål stilles jævnligt til folk, der surfer på mobilen. Men hjemmesider, der møder brugerene med altoverskyggende app-reklamer frem for det indhold, brugeren bad om, skal nedprioriteres, når der søges på Google.

Det skriver Wired.

Læs også: Nu er det officielt: Google stopper Flash-reklamer fra i dag

Søgegigantens undersøgelser viser ifølge en ny blog, at store app-reklamer er meget frustrerende for den mobile web-bruger. Derfor vil reklamerne nu tælle negativt i Googles såkaldte ’Mobile-Friendly Test’, og siden vil komme længere bagud i køen af søgeresultater på verdens mest anvendte søgetjeneste.

Ændringen betyder ikke, at app-reklamer bandlyses helt, understreger selskabet. Kun sider, som skjuler en ’betydelig del’ af forsidens indhold med app-reklamer, vil miste sit prædikat som mobilvenlig, lyder det fra Daniel Bathgate, der er softwareingeniør hos Google.

Læs også: Google vil prioritere HTTPS-sider i søgeresultater

Googles nyeste algoritme-tiltag kan være inspireret af andet end omtanke for brugeren, påpeger Wired. I hvert fald har Google en interesse i at holde brugere på søgegigantens hjemmebane, som stadig er browseren.

Ændringerne træder i kraft til november.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Pedersen

Det kan føles sådan ja. Samtidigt mener jeg så også at dette tiltag er en nødvendighed. Hvor mange af os har ikke Googlet en information af en eller anden art, og blevet mødt med tusindvis af app popups? Nogle af dem fullscreen så man ikke får adgang til det man kom efter.

De værste af dem, er dem som glemmer ens originale URL og sender en til forsiden bagefter.

Det var da også en underlig idé til at starte med.. Hvis jeg kender brandet, ved jeg nok også de har en app. Og hvis ikke ville et lille bitte banner første gang jeg besøgte dem vel være nok? Eller som en almen reklame et sted når jeg scroller. XKCD har summet det godt op: https://xkcd.com/1174/

  • 6
  • 2
Thomas Andersen

I dette tilfælde, så kan jeg dog kun sige at jeg ser det som en venlig service fra Google til os brugere.

Tja, det betyder dog at Googles søgeresultat bliver mere og mere objektivt. Så man finder de ting Google gerne vil have man skal finde.

Og ja, man kan vælge noget andet. Det gør normies dog meget sjældent. Så det ændre ikke ved at Google derved gør sig til herre over hvad der er god stil, og som de mener deres bruger (ca 90% af danmarks befolkning) skal kunne finde.

Det næste bliver nok snart at sider med for mange reklamer (som ikke er google adwords) bliver sorteret fra.

  • 1
  • 3
Jens loggo

Det kan føles sådan ja. Samtidigt mener jeg så også at dette tiltag er en nødvendighed. Hvor mange af os har ikke Googlet en information af en eller anden art, og blevet mødt med tusindvis af app popups? Nogle af dem fullscreen så man ikke får adgang til det man kom efter.

Men dette bør ikke være googles funktion.

Når jeg bruger google som søgemaskine, så skal google præsenterer de søgeresultater der passer bedst på min søgning, og ikke frasortere noget sider, bare fordi de ikke lever op til et eller andet arbitrært kvalitetskrav, som google har besluttet.

Så længe siderne ikke misbruger google, ved f.eks. at bruge forskellige tricks til at opnå søgepositioner de ikke burde have, så bør google ikke modificere søgeresultatet.

Det her bevæger sig på grænsen til, hvor google forsøger at styre indholdet på nettet, i stedet for blot at vise vej til det, som ellers er det eneste en søgemaskine har som opgave.

  • 1
  • 3
Jens loggo

Mm, tja, nu er der i det mindste andre tjeneste man kan bruge, hvis man ikke er glad for denne gratis service.

Man må ikke udtrykke tilfredshed med noget et produkt, hvis der findes alternativer?

Det her pårører ikke kun folk der bruger google. Det påvirker hele nettets indhold, da Google er så udbredt, at de har magt til at styre hvilke websider der får succes.

  • 1
  • 0
Theis Blickfeldt

Jeg tror stadig på Googles "Do No Evil". Udnytter de deres magt-position til, at tvinge hjemmesider til, at præsentere indhold på en standardiseret måde? Ja.. Men det er til vores alle sammens glæde. Har ikke tal på hvor mange gange jeg har googlet noget på min mobil, og følt, at jeg kun var et klik væk fra informationen, kun for, at blive, mødt af en fuldside reklame "KLIK HER FOR, AT DOWNLOADE VORES APP". Husker også hvor få hjemmesider der var mobil-optimeret inden Google frasorterede hjemmesider der ikke var mobilvenlige.

Vi ville ikke være nogen steder uden standarder. Tænk hvis alle brugte deres egen netværksprotokol? Eller hvis hver hjemmeside havde sin egen HTML-syntax? Om Googles ingeniører sidder i udvalg til, at bestemmer standardeder eller om de fastsætte de facto standarder gennem deres position er jeg ret ligeglad med. Bare de gør det så det kommer os alle til glæde... Det faktiske indhold på siderne skal de så til gengæld holde sig fra - men det er EU jo uenige i, så lad os endelig filtrere eksisterende hjemmesider fra i søgeresultaterne, hvis en person er pinlig over hvordan han er præsenteret i indholdet.

  • 5
  • 0
Tobias Skytte

Theis,

Du lyder lidt som Helle Thorning syntes jeg :)

Problemet er at det er en privat virksomhed der varetager PRIVATE interesser. De interesser er med stor sandsynlighed ikke de samme som offentlighedens interesser, de kan sagtens være direkte modstridende.

Endvidere, selvom grundlæggerne måske har haft nogle ideologiske ideer med deres virksomhed så er Google et børsnoteret selskab så det kan kun gå i een retning (dvs. mere og mere deres egne PRIVATE interesser som kan være økonomiske eller ideologiske osv.).

  • 1
  • 3
Jens loggo

Udnytter de deres magt-position til, at tvinge hjemmesider til, at præsentere indhold på en standardiseret måde? Ja.. Men det er til vores alle sammens glæde.

Kun hvis man er enig.

Der er muligvis generel enighed i nogle tilfælde (måske det omtalte), men det vil der ikke være i alle tilfælde.

Man må ikke udtrykke tilfredshed med noget et produkt, hvis der findes alternativer?

Der skulle have stået "utilfredshed".

  • 1
  • 0
Palle Due Larsen

Så længe siderne ikke misbruger google, ved f.eks. at bruge forskellige tricks til at opnå søgepositioner de ikke burde have, så bør google ikke modificere søgeresultatet.

Google har jo alle dage modificeret søgeresultatet. Der er ikke noget objektivt kriterie for, hvad der er det bedste resultat af en søgning. Der kommer Googles PageRank ind og forsøger at beregne relevansen af et givent link. Før Google skulle man til side 5 i resultaterne, før man fandt det man ledte efter. Uden modifikation af søgeresultaterne har Google ingen berettigelse.

  • 5
  • 0
Christian Bruun

Endvidere, selvom grundlæggerne måske har haft nogle ideologiske ideer med deres virksomhed så er Google et børsnoteret selskab så det kan kun gå i een retning (dvs. mere og mere deres egne PRIVATE interesser som kan være økonomiske eller ideologiske osv.).

De to grundlæggere har stadig over 50 procent af stemmerne... (men ikke af aktierne)

Citat: "Søgegigantens undersøgelser viser ifølge en ny blog, at store app-reklamer er meget frustrerende for den mobile web-bruger."- Er man ikke evil hvis man så alligevel "tvinger" brugerne ind på de sider?

Og i det mindste offentligører Google hvad de agter at gøre!

  • 2
  • 1
Bent Jensen

Sortere sider så det meste relevante kommer først ? For brugeren.

Og netop ikke at fylde det fundet søgeresultatet med reklamer, men kun de "få" banner, som giver milliarder i kassen.

Da google er en søgemaskinen for masserne og alle os andre, og vi ikke er interesseret i de her særdeles irriterende ting, så gør google det jo godt. Hvis nogen mener at det er forkert og politi, så vælg en anden søgemaskinen, andre søgeord, eller avanceret søgning .

Hvis google ikke gør det godt (nok), eller bedre end andre bliver de historie som Jubii, Nokia og andre der ikke løbende forbedre deres produkt og lytter til kunderne. Kunder er her os der søger, selv om vi også er produktet de tjener pengene på, men hvis de pisser os af, har vi en ny start side i morgen.

Mener også i bund og grund at google stadig er "Do No Evil", der bruger mange af de indkommen penge på grundforskning og udvikling, og giver noget tilbage i form af åbenstandart og fri information. Selv om alle organisationer i den størrelse kommer til at jokke i spinaten, eller har ansatte der gør det.

Google har stadig det som skabte Appel og MS, inden det blev rent forening, drømmen og visioner om at skabe noget anderledes og nyt. Og lige så længe som grundlægerne sider og styre udviklingen så håber jeg det vedbliver sådan. Selv om jeg generelt er blevet mere bekymret for hvem der har adgang til mine personlige data.

  • 2
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere