'Er du sikker på, du ikke hellere vil downloade vores app?’
Det venligt lydende spørgsmål stilles jævnligt til folk, der surfer på mobilen. Men hjemmesider, der møder brugerene med altoverskyggende app-reklamer frem for det indhold, brugeren bad om, skal nedprioriteres, når der søges på Google.
Det skriver Wired.
Søgegigantens undersøgelser viser ifølge en ny blog, at store app-reklamer er meget frustrerende for den mobile web-bruger. Derfor vil reklamerne nu tælle negativt i Googles såkaldte ’Mobile-Friendly Test’, og siden vil komme længere bagud i køen af søgeresultater på verdens mest anvendte søgetjeneste.
Ændringen betyder ikke, at app-reklamer bandlyses helt, understreger selskabet. Kun sider, som skjuler en ’betydelig del’ af forsidens indhold med app-reklamer, vil miste sit prædikat som mobilvenlig, lyder det fra Daniel Bathgate, der er softwareingeniør hos Google.
Googles nyeste algoritme-tiltag kan være inspireret af andet end omtanke for brugeren, påpeger Wired. I hvert fald har Google en interesse i at holde brugere på søgegigantens hjemmebane, som stadig er browseren.
Ændringerne træder i kraft til november.