Google vil straffe bloggere for betalte links

Google vil ikke længere give virksomheder mulighed for at stryge til tops i søgeresultaterne, blot fordi de kan købe sponsoreret omtale på blogs

I blogverdenen har der længe eksisteret en barter økonomi, hvor bloggere skriver om og anmelder produkter fra forskellige virksomheder – ofte i bytte for selve produktet, eller, for de mere populære blogsiders vedkommende, kontant afregning.

Virksomheden får til gengæld, foruden selve den positive omtale, et indgående link til deres webside. Et vigtigt element i en Linkbuilding-strategi, der skal styrke virksomheden i Googles søgeresultater.

Det skal imidlertid være slut. Google har i fredags på deres webmaster blog meldt ud, at hvis ikke bloggere fremover benytter såkaldte nofollow-links i forbindelse med sponsoreret indhold – altså links der ikke viderefører nogen linkværdi – vil de blive straffet i søgeresultaterne.

Læs også: Kommentar: Søgemaskineoptimering fører til bizart indhold

Bloggere er ligeglade med trafik fra Google

»Det er ikke nyt, at Google gerne vil have, at der er nofollow på betalte eller sponsorerede links. Det nye er, at Google nu går direkte efter bloggerne, der jo traditionelt sjældent følger eller endda kender Googles retningslinjer for webmastere,« fortæller SEO-ekspert Lars Skjoldby fra Skjoldby & Co til Version 2.

Han tolker Googles udmelding som et forsøg på at få flere websideejere til at interessere sig for søgegigantens retningslinjer ved netop at sige, at hvis de ikke bliver fulgt, så skal websideejerne ikke regne med at modtage trafik fra Google. Noget der for netop bloggere måske slet ikke er relevant, da en stor del af deres trafik alligevel stammer fra sociale medier.

Læs også: 9 typiske fejl, du begår, når du skal lave søgemaskineoptimering

Svært at håndhæve

»Jeg har svært ved at se, hvordan Google vil håndhæve det her. Deres algoritmer kan givet se, at nogle ting på en blog er sponsorerede, men ikke præcis hvilke links. Jeg tror mere det er en skæmmekampagne end noget Google egentlig vil håndhæve andet end at statuere et par eksempler,« mener Lars Skjoldby.

SEO-eksperten vurderer, at selvom Google i første omgang siger, at det er bloggerne, der vil blive straffet for ikke at bruge nofollow på sponsorerede links, kan det meget vel ske, at Google senere også vil kaste et kritisk blik de virksomheder, som de sponsorerede links peger imod.

»Nogle få danske bloggere bruger allerede nofollow på sponsorerede links, og virksomhedernes samarbejde med dem handler mere om brand og synlighed end om SEO og linkbuilding. Jeg tror ikke umiddelbart at blogger-samarbejder bliver et SEO-værktøj de små webbutikker kommer til at mangle, fordi Google får svært ved at håndhæve det her,« slutter Lars Skjoldby.

Følg forløbet

Kommentarer (11)

Bent Jensen

"men fordi Google får svært ved at håndhæve det her,"

Er det ikke bare at sætte bloger og firma der bruger denne metode i bunden af søgeresultatet. Det er vel håndhævelse.

At finde dem, er vel ikke svære end at blive verdensmester i GO.

Vi andre kan så finde det vi leder efter, og firma kunne bedre bruge deres penge på betalte link ved google.

Johnnie Hougaard Nielsen

så skal websideejerne ikke regne med at modtage trafik fra Google. Noget der for netop bloggere måske slet ikke er relevant, da en stor del af deres trafik alligevel stammer fra sociale medier.

Som blogger får jeg langt mere trafik fra Google søgninger, de sociale medier er kun en mindre kilde.

Hvad håndhævelse angår, har Google jo allerede stor erfaring med at optrævle SEO links, men de håber selvfølgelig at opdrage bloggere til mere renfærdig omgang med sponsorer. Konsekvenser som downgrading er ikke det svære ved håndhævelsen, men det er jo ikke en metode som Google gerne griber til. Et sandsynligt første trin kunne være en advarsel i Google Webmaster Tools.

Thomas Andersen

Endnu et eksempel på Google bestemmer hvordan man skal opfører sig på internettet. I forbrugerens tjeneste naturligvis...

Som "en lille side effekt" gør det jo så at firmaerne bliver nød til at købe sig til reklame plads på Google adwords i stedet.

Simon Mikkelsen

Jeg synes også det er meget problematisk, at en enkelt virksomhed har så stor magt over internettet. Men det er desværre konsekvensen af at vi alle (inkl. jeg) oftest bruger Google til at søge på.

Lars Skjoldby

@Bent: Du har ret. De kan sagtens finde og de kan selvfølgelig også håndhæve det - hvis de gider.

Det man ikke kan læse mellem linjerne i min udtalelse er, at Google skal håndhæve det her manuelt. Der skal altså hænder og øjne ind over for at vurdere, om bloggeren har trådt ved siden af eller ej. Det tror jeg ikke Google - og særligt det danske Google - har ressourcer til at håndhæve.

Giver det mening? :)

Lars Skjoldby

@Thomas: Personligt synes jeg, at deres visioner om, hvordan internettet er meget lig mine egne: Mere brugervenligt. Mere sikkert. Mere transparent.

Men som Simon er inde på, så har vi jo selv valgt, hvem der har magten. Vi bruger Google og dermed får de magten og diktere metoder til at opnå deres vision.

Bent Jensen

  • hvis de gider.


Ja det giver mening, sagen er jo lagt dybere og mere indviklet, Og vi bruger jo kun nogen linjer på en komentar.

Men jeg vil mene at google gider, hvis misbruget betyder at deres kerneforetning undergraves. = Når man ikke finder det man søger efter, før side 10. Men de også er "gode" på den måde at de ikke bare gennenføre en ny stretegi, men giver advarsler om hvordan de har tænkt sig at søgning vil foregå ved dem, så man kan indrette sig der efter. Overskriften er jo også lidt misvisende, det er jo ikke en straf, at blive sat tilbage til ens "plads" i køen, hvis man har sprunget over. Det er en straf hvis man blev placseres bagerst, hvis ikke det var der man hørte til.

Som Simon også skriver vi bruger det alle sammen. Og en del af Googles DNA er at finde det rigtige resultat.
Selv om Google er store og snart sider på HELE reklame marked, og de desvære blev børsnoteret. Så er jeg ikke nervøs for det, synes de bruger deres overskud godt, til forskning, udvikling samt en bedre og mere oplyst verden. Er mere bekymret for at mine data kommer en tur forbi USA.

Kjeld Flarup Christensen

men de håber selvfølgelig at opdrage bloggere til mere renfærdig omgang med sponsorer.


Tillig er godt, kontrol er bedre. Ikke just min yndlingssætning, men tror den er relevant her.
Hvis bloggere rent faktisk efterlever det her, 99% af dem. Så vil den ene procent (eller hvor høj den bliver) score på det. Hvis nok følger reglerne, så vil Google næppe gøre noget ved det, hvilket giver frit spil for brådne kar.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen