Google vil se på dårlig support-oplevelse med Google Apps

Google er 'rigtig kede af', at en Google Apps-kunde har oplevet internetvirksomheden som 'pissearrogant'. Nu bliver sagen endevendt.

En lille virksomheds oplevelse med online-kontorpakken Google Apps kan sagtens give genlyd hos internetgiganten.

Mobilsiden.dk's chefredaktør, John G. Pedersen, langede tirsdag morgen ud efter Google ved at kritisere Google Apps for ikke-eksisterende support, manglende stavekontrol, problemer med ændrede vilkår samt for at have en tendens til nedbrud.

Læs også: Dansk firma droppede Google Apps og skiftede til Office 365: "Pissetræt af Googles arrogance"

»Supportsvarene var hverken fugl eller fisk. Vi kunne ikke engang få svar på, om det var en fejl eller ej, men fik i stedet det klassiske amerikanske corporate bullshit med: 'Vi er glade for, I bruger vores produkter, yadda yadda yadda'. Da vi som betalende kunde spurgte ind til problemerne, holdt de bare op med at svare,« sagde John G. Pedersen blandt andet til Version2.

Version2 har forelagt Googles danske kontor kritikken. Kommunikationschef Christine Sørensen mener grundlæggende, der er tale om en del misforståelser i den omtalte artikel, men kan ikke kommentere den konkrete kundes sag i detaljer.

'Vi er rigtig kede af at høre om Mobilsidens oplevelser med vores support, og vi bliver nødt til at se nærmere på sagen. I forhold til Google Apps generelt har kunder, der bruger Google Apps for virksomheder, adgang til telefonisk support 24/7. Youtube er ikke en del af de tjenester, der er knyttet til Google Apps for virksomheder', skriver hun i en mail til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Johnny Olesen

"Youtube er ikke en del af de tjenester, der er knyttet til Google Apps for virksomheder"

Øh... nej men det ikke netop en af klagepunkterne i artiklen? At YouTube gik fra at være en del af Google apps, til pludselig ikke at være det? Og at klageren derved pludselig mistede adgangen til tjenesten?
Jeg henviser lige til: http://www.version2.dk/artikel/mobilsidendk-droppede-google-apps-og-skif...

  • 12
  • 0
Jeppe Boelsmand

Youtube er ikke en del af de tjenester, der er knyttet til Google Apps for virksomheder,

Er jeg den eneste der studser over at dette citat slutter med et komma? Kom da med hele emailen, så man kan danne sig et ordentligt billede.

PT. er denne artikel, som Hans Hüttel ville sige, en ikke-løsning. Der står ikke noget der giver mening uden den originale artikel. Lav et edit/opdatering eller en udvidet kommentar i stedet.

  • 0
  • 3
David Rechnagel Udsen

Er jeg den eneste der studser over at dette citat slutter med et komma? Kom da med hele emailen, så man kan danne sig et ordentligt billede.

Du er åbenbart en af dem der ikke forstår skrivestil. Det er normalt, at skrive et komma i slutningen af et citat, hvis man uden for anførelsestegnene nævner et hvem der har sagt og hvordan det er sagt.

F.eks. »Ja, det var noget værre noget,« sagde han.

Bare rolig, der er intet mere af det citat, der er bare et komma fordi det sådan set er to uafhængige sætningsdele. Og så er det du citerer er jo ikke den eneste gang, at denne stil er brugt i netop denne artikel.

Prøv at fjerne anførelsestegnene, så bliver det lidt mere tydeligt;

Ja, det var noget værre noget, sagde han.

Det bliver om muligt svære at se hvad der præcis er citat og hvad der er beskrivelse af citatet (og generelt ikke-citat), men essensen er den samme.

Kort sagt; lær at skrive og læse dansk.

  • 9
  • 8
Thue Kristensen

Du er åbenbart en af dem der ikke forstår skrivestil. Det er normalt, at skrive et komma i slutningen af et citat, hvis man uden for anførelsestegnene nævner et hvem der har sagt og hvordan det er sagt.

Det er sandt at retskrivnings-reglen er sådan, men absurd ud fra et semantisk perspektiv.

Siden sproget er hvad brugerne vælger det skal være, så skriver jeg konsekvent et sådant komma uden for anførselstegnene.

  • 6
  • 1
Morten K. Thomsen

Bare lige for at opklare sagen: Citatet er ikke klippet ud af nogen sammenhæng. Det bragte citat er Googles udtalelse in extenso.

At der står et komma efter "virksomheder", er i fuld overensstemmelse med dansk retskrivnings § 59 om replikgengivelse - præcis som David Rechnagel Udsen skriver. Personligt er jeg dog enig med Thue Kristensen i, at kommaet burde stå efter citattegnet.

Mvh Morten, Version2.

  • 8
  • 1
Peter Hansen

Google er "rigtig kede af" af, en Google Apps-kunde har oplevet internetvirksomheden som "pissearrogant".

Læs: Google er "rigtig kede af" af, at den negative omtale nu er kommet ud i IT-pressen. Så nu gør vi noget ved sagen (det hævder vi nu i hvert fald) for at bremse den negative omtale.

Var sagen ikke kommet ud i pressen havde de sikkert aldrig rørt en finger i den sag.

  • 14
  • 2
Lars Hansen

... more corporate bullshit.

Tak for din henvendelse, vi er kede af det.

snøft

Det er åbenbart ikke så ligetil, som at læse deres eget sagsforløb, også komme med et forsvar. Almindelig produktsupport burde ikke give anledning til at ting skal endevendes som var det raketvidenskab. Gør det det, så har man enten et problem ellers finder strategien mushrooming anvendelse.

Det jo faktisk en af de ting Microsoft kører på, med google, i deres kampagne for nylig. Det, at deres produkter, har en meget dynamisk karaktér som konstant omdefineres. Dette er ikke gældende på samme måde, hos dem der baserer deres forretningsprocesser på disse ydelser.

Jeg ville i hvert fald tænke mig grundigt om, inden jeg gik den vej.

  • 3
  • 0
Morten Abildgaard

-var jeg overrasket over hvor hurtigt jeg fik hjælp til en lidt kompliceret sag på Google Apps "Free".
Til Google Apps for Business for diverse kunder har jeg også altid fået svar indenfor meget kort tid, så jeg har aldrig haft behov for at ringe.
Derimod har jeg forbandet Office365 langt ind i helvedet, og synes deres opsætning er subtil/unødvendigt besværliggjort: Hvorfor er man f.eks. tvunget til at overføre DNS til dem istedet for at beholde det hvor den er. Mulighederne for at finjustere DNS i Office365 synes jeg også er forsimplet for meget.
Og så havde vi en fed oplevelse med en kunde på Office365 vi fik oprettet alle brugerkonti på og en uge senere var de fjernet igen af sig selv.
Alle historier om vendor lock-in for dokumenter gælder også for Office 365 = Finger til alle der ikke kører M$ Office.

Online redigering af dokumenter i Office365 er i hvert fald ikke bedre end i Google Apps når man som jeg kører FF/Chrome på Ubuntu.

Smagen er som bagen: Alle har en.

  • 5
  • 3
David Rechnagel Udsen

Det er sandt at retskrivnings-reglen er sådan, men absurd ud fra et semantisk perspektiv.

Siden sproget er hvad brugerne vælger det skal være, så skriver jeg konsekvent et sådant komma uden for anførselstegnene.

Det gør jeg også, men jeg kan sagtens finde ud af at læse citater når andre skriver og bruger citat-stil. I hvert fald så længe det er forståeligt.

Jeg er f.eks. stærkt imod Chicago's Manual of Style for engelsk, fordi de påkræver at man beholder tegnsætningen inden for anførselstegnene, selv hvis de intet har med citatet at gøre. Og der er selvfølgelig en masse andre grunde til at hade CMoS, f.eks. serielt komma.

  • 2
  • 0
Morten Hattesen

Google Documents har fundamentale mangler, som Google har været bekendt med i årevis, men valgt ikke at gøre noget for at udbedre.

Et fantastisk eksempel på dette er, at man ikke kan vælge at Google Documents skal anvende A4 papirstørrelse som standard. Den eneste papirstørrelse som Google Documents tillader er "US Letter".

Prøv at søge i Google efter "google documents default a4" og man kan se utallige indlæg hvor ikke-amerikanske brugere beder om at kunne vælge A4 som standard papirstørrelse. mange af indlæggene er 3 år gamle, og er posted i Googles eget "Google Docs" forum. Men Google vælger at ignorere dette basale ønske. De mener nok at der findes en workaround: "Change the paper in your printer to US-Letter".

Jeg ved ikke om det skyldes arrogance, ligegyldighed, inkompetence eller amerikansk provinsialisme, men det får da i hvert fald ikke Google til at se ud, som om deres kunders behov betyder ret meget.

  • 5
  • 0
Michael Zedeler

Hvis man køber Google Apps, er det enten fordi man er interesseret i at bruge Gmail eller Google Docs i sin organisation.

Google Docs er en ikke-løsning med de utallige mangler, det har (for at nævne nogle få: mulighed for at klappe tabel-celler sammen, indsætte revisionsnummer, indsætte print- eller sidst redigeret-dato og mange flere). Dertil kommer at systemet ikke understøtter flere filformater (og avanceret formattering samt store filer), hvilket tvinger de fleste brugere til at have andre dokumenter i et andet system ved siden af (læs: dropbox eller lignende). Resultat: et fragmenteret dokumentarkiv fra dag 1, hvor samtlige brugere kan spilde deres tid på at lede efter dokumenter flere forskellige steder.

Med Gmail kan man komme pænt langt, men siden det er umuligt at have delte postkasser, er produktet ikke klar til seriøst brug. (Ja - jeg ved godt at der er mindst to måder at "dele" postkasser på i Google Apps, men ingen af dem er reelle løsninger, da de ikke giver adgang til de delte postkasser via imap.)

Iøvrigt skal det siges at jeg nu har brugt Google Apps dagligt i et år, og jeg ærgrer mig over at vi valgte det. Jeg er stor tilhænger af web-baserede applikationer og synes at Google er nået meget langt. Problemet er, at det bare ikke er godt nok. Desværre.

Supporten får du ikke brug for. Ræk armene så højt op i luften, du kan, og løb skrigende væk.

  • 1
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere