Google vil sætte fart i nyhederne på mobile enheder

Google har igangsat et nyt open source-projekt, der er en strømlining af nyhedssider, der ikke vil miste læsere og kunder på grund af lange load-tiderne på smartphones og tablets.

Google har lanceret et nyt open source-projekt på Github, kaldet ‘accelerated mobile pages’ (AMP), som skal nedbringe loadhastighederne på mobile enheder og dermed sikre ‘frit flow af informationer’. Det skriver flere medier, herunder Business Insider.

Læs også: Facebook vil selv hoste indhold for at forbedre brugeroplevelsen

Med sig i projektet har Google en række af de allerstørste indholdsleverandører på internettet, herunder en flere af verdens største og mest anerkendte mediehuse. Motivet bag er angiveligt, at nyhedsleverandører mister indtjening, hver gang en bruger dropper sit forehavende, hvis en nyhedsartikel er for længe om at loade.

HTML AMP er ifølge Business Insider en strippet udgave af HTML, der blandt andet ikke tillader JavaScript eller pop-up reklamer. Samtidig kan udgiverne udnytte catcing til at præ-loade nyhedssider, så brugeroplevelsen bliver helt jævn og lynhurtig.

Læs også: Google vil poste en milliard kroner i europæiske medier

Google annoncerede tidligere i år, at firmaet ville poste én milliard kroner i europæiske medier og hjælpe dem med at finde nye og mere holdbare forretningsmodeller. Facebook og Apple har i år ligeledes lanceret lignende tjenester til strømligning af nyheder, kaldet ‘Instant Articles’ og ‘Apple News’ respektivt.

Googles AMP-projekt sigter dog ikke på at lukke nyhedsstrømmene inde i en proprietær løsning, men ønsker snarere at løfte oplevelsen på hele det åbne mobile internet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jakob Damkjær

"Googles AMP-projekt sigter dog ikke på at lukke nyhedsstrømmene inde i en proprietær løsning, men ønsker snarere at løfte oplevelsen på hele det åbne mobile internet."

Så Google kan få leverandørene til at indsætte deres profiling og tracking crap scripts.

Det giver jo fint mening at Google reagere på at de er ved i højere grad ved at blive lukket ude fra at profile brugerens nyheds læsning... Det er trods alt Googles core buisness at sælge reklamer ud fra profiling og tracking af online brugere.

At de så pakker det ind i noget marketing materiale med ordene "open source" og "åbne mobile internet" er jo helt i overensstemmelse med deres playbook.

  • 4
  • 1
Peter Christiansen

Så Google kan få leverandørene til at indsætte deres profiling og tracking crap scripts.

This exactly!
Google har til opgave at indhente så meget data som muligt om "brugerne",
da deres venner i CIA der var skyld i at de overhovedet blev til noget,
(In-Q-Tel, CIA's firma til investering i ny teknologi som CIA kan få glæde af)
skal bruge mere data til "intelligence gathering".

Alt hvad google laver og nogensinde kommer til at lave går direkte tilbage
til CIA, det er ideen med In-Q-Tel.

Fra wikipedia:
"CIA identifies pressing problems, and In-Q-Tel provides the technology to address them. The In-Q-Tel alliance has put the Agency back at the leading edge of technology "

In-Q-Tel financierede ligeledes Keyhole, som senere blev til google maps.

http://www.businessinsider.com/25-cutting-edge-companies-funded-by-the-c...

Jeg håber at Rusland får google til at fjerne
deres standard apps, det er da et lille skridt på vejen.

  • 0
  • 2
Log ind eller Opret konto for at kommentere