Google vil redde dig fra at blive kørt ned

Illustration: Android Logo
Android-smartphones skal kunne advare dig, når der er fare på færde, hvis nyt Google-patent bliver ført ud i livet.

Google har netop fået godkendt et patent af det amerikanske patentkontor af en ny teknologi, som går ud på, at bruge smartphones til at advare brugerne mod farer i nærheden, som for eksempel indkommende trafik.

Det skriver det norske it-medie Digi.no.

Patentet beskriver blandt andet, hvordan teknologien kan sammenholde telefonens GPS-signal med eksempelvis ulykkesrapporter og information om andre farer, der måtte være på færde i nærheden.

Ligeledes viser en illustration, hvordan teknologien sender en advarsel ud til brugeren, når vedkommende kommer inden for en afstand af fem meter fra trafikeret veje eller togskinner.

Udover GPS’en vil teknologien også blandt andet kunne bruge mikrofonen i smartphonen til at aflytte omgivelserne og advare mod for eksempel bilmotorer og bremselyde ifølge Digi.no.

Dette kan måske vise sig brugbart for de mange cyklister, der cykler med musik i ørerne og derfor ikke hører, hvad der sker i trafikken. Google skriver også i ansøgningen, at en af baggrundene for patentet er, at et stigende antal mennesker får adgang til multimedieindhold på mobilen i mange forskellige situationer.

Selskabet er dog ikke de første til at tage forholdsregler for smartphone-brugere med øjnene klistret til skærmen frem for omgivelserne. I den kinesiske by Chongqing er der lavet et særligt fortov til folk, der går, mens de kigger ned i deres smartphone for at forhindre kollisioner med især ældre mennesker og børn.

Det skal lige noteres, at der indtil videre kun er tale om et godkendt patent. Hvorvidt Google rent faktisk vælger at implementere funktionaliteterne i dens Android-styresystem på et tidspunkt er stadig usikkert.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jørgen L. Sørensen

... ville efter min mening være at skærmen var sort når apperatet er i bevægelse :-9

Seriøst: Ulykker kan ske på meget kort tid - meget kortere tid end det tager for nogle programmer at udveksle data og sende dem over et netværk.

Med hensyn til bremselyde: Det ville være bedre at undgå bremselyden ved at have opmærksomheden rettet mod trafikken. Indrømmet: Hvis en bagfra billist er på afveje og bremser hårdt op man man måske nå at springe til siden...

Kort sagt har jeg svært ved at se nytten af det omtalte patent/værktøj. Måske kan andre ændre min opfattelse?

  • 3
  • 1
#2 Frithiof Andreas Jensen

Måske kan andre ændre min opfattelse?

Man kan fodre et netværk af Support Vector Machine classifiers (SVM) med de indsamlede data. De beregner odds for at en given person vil komme ud for en ulykke. Bevæbnet med denne information køber man livsforsikringer på risikable personer og bliver rig. Senere, når alt er digitaliseret, kan man måske optimere det så man kan købe forsikringen automatisk mellem at faren detekteres og ulykken sker. Måske kan man også køre en notifikation service til diverse organbanker.

  • 0
  • 0
#3 Jakob Busk Sørensen

Med fare for at lyde kynisk, er verden så ikke bedre tjent uden folk der har behov for teknologisk assistance for at vide at de er nær en jernbane eller traffikeret vej?

Der kan naturligvis være tale om (og det kan man jo håber der er) at man vil hjælpe folk med handicap, eksempelvis blinde. I så fald har teknologien rent faktisk en berretigelse på denne jord, men må indrømme at jeg er skeptisk om hvorvidt dette er tanken.

  • 4
  • 0
#5 Jesper Lund Stocholm Blogger

Artiklen nævner brugere der, efter eget ønske, er hørehandikappede. Det vil jeg også kategorisere under idioti, og så er jeg tilbøjelig til at give dig ret.

Tænk lidt videre - umiddelbart kunne det give fin mening at have i et "Smart-ur", der kan give besked til brugeren ved vibrationer.

I øvrigt synes patentets "umiddelbarhed" at være på højde med IBMs patent på hvordan man fordeler x antal kunder i y køer.

:-)

  • 1
  • 0
#6 Christian Sørensen

Definer venligst "bevægelse": Hvis man sidder i toget, er man vel i bevægelse, men det er knapt så vigtigt at være opmærksom på trafikken. Det samme gælder jo, hvis man er passager i en bil.

Det ville være underligt overformynderisk hvis man forbød brugere at kigge på deres telefon mens de er i bevægelse. Googles tilgang er derfor en mere pragmatisk tilgang til problematikken, som not bliver væsentligt lettere at implementere end at slukke skærmen, hver gang man er i "bevægelse".

  • 0
  • 0
#7 Jørgen L. Sørensen

Definer venligst "bevægelse": Hvis man sidder i toget, er man vel i bevægelse, men det er knapt så vigtigt at være opmærksom på trafikken. Det samme gælder jo, hvis man er passager i en bil.

Derfor havde jeg også sat en slags smiley efter min første linje - den var nemlig lidt ironisk ment.

Jeg har nemlig ingen problemer med at trafikanter der ikke selv er ansvarlig for deres bevægelse i trafikken bruger diverse elektronik undervejs.

Men der er rigtig mange der lige skal tjekke deres mobil medens de holder ved et lyskryds (også billister der holder ude i krydset i et sving), cyklende tøser (og knajte) der slingrer hen ad cykelstien med øjnene retted nead på et punkt mellem cykelstyret og deres skræv, eller fodgængere der vader hen ad fortovet og ud på vejen med blikket rettet stift nedad på skærmen.

De farlige situtationer der opstår på grund af dette mener jeg bedre kunne undgås ved at have opmærksomheden rettet på trafikken, og ikke ved hjælp af et patent/app.

Men som andre har påpeget kan det jo være at Darwins teorier giver mere opmærksomme folk efter nogle generationer.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere