Google vil poste en milliard kroner i europæiske medier

Teknologivirksomheden vil hjælpe medier med at tjene penge på online-journalistik. Det skal ske via teknisk og økonomisk assistance over tre år.

Google vil poste mere end en milliard kroner i europæisk online-journalistik over de næste tre år.

Det skriver BBC.

Den store donation skal hjælpe europæiske medier til at udvikle bedre forretningsmodeller og tjene flere penge på den online-journalistik, de producerer.

The Guardian, The Financial Times, El Pais og Die Zeit er blandt de medier, der deltager i projektet, og ifølge Google er interesserede nyhedsorganisationer velkomne til at melde sig.

»Igennem det digitale nyhedsinitiativ vil Google arbejde hånd i hånd med nyhedsorganisationer og journalistiske virksomheder for at udvikle mere holdbare forretningsmodeller for nyheder,« udtaler Carlo D'Asaro Biondo, der er chef for googles strategiske partnerskaber i Europa.

Google har også lovet at stille medarbejdere til rådighed i London, Paris og Hamburg for at træne journalister i digitale færdigheder samt at indgå i dialog med medier om den mest fornuftige brug af reklamer, betalingsvægge og apps. Til slut vil Google også tilbyde at assistere med indsigt i, hvordan brugere forbruger nyheder på nettet.

Initiativet kommer på et tidspunkt, hvor Google kan forvente en vis mængde kritisk dækning fra europæiske medier. EU fører netop nu en stor monopolsag mod Google, der både omfatter potentielt ulovlig manipulation af søgeresultater og ulovlig bundling af apps i Android.

Læs også: Officielt: EU drager Android ind i sin monopolsag mod Google

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Carsten Olsen

Google stiller medarbejdere til rådighed..... til at oplære EU pressen ? Måske Google også får værdi ud af at lytte til EUs journalister?

Det næste Google bliver ikke skabt på at opfinde en søgemaskine der er bedre en Googles? Det bliver skabt på at lave en søgemaskine der er lige så god som Googles, men at have en forretningsmodel der er bedre end Googles nuværende? (nu: Reklameindtægt)

Det næste Microsoft skabes ikke på at skabe en perfekt forretningsmodel (markedsførring) Den skabte Gates-Ballmer allerede i 1996-2009 (M$++). Efter Microsoft blev til M$-- , har Nadella overtaget og han vil gøre noget ingen (seriøse mennesker) troede var muligt:*) gøre Windows til et operativ-system

Nyheds-branchen ved godt at (et lille team af) dygtige journalister er det eneste der sælger aviser. Men da (bl.a. Google) har gjort alt indhold gratis, skal indtægterne komme fra en ny forretningsmodel.

Dette er noget der i lidt mindre grad, gælder i alle brancher i informations samfundet.

  • 0
  • 0
#2 Thomas Andersen

Da Google ikke længere tjener så meget på reklamer, er deres ide (så vidt jeg ved) at oprette et abonnement så folk kan betale så de undgår at se reklamer.

Derved får Google en bid af kagen, uanset om folk ser reklamer eller ej.

= Win/win for Google

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere