Google vil gøre det sværere at spore browserbrugere på tværs af websites

Ønsker fælles standarder for at undgå utilsigtede konsekvenser.

Som en ledende leverandør af både internetannoncer og browsere er Google på mange måder ulven, som vogter får. Selv om selskabet har igangsat mange tiltag for at forbedre sikkerhed og privacy på nettet generelt, så det er dette selvfølgelig ikke noget, som har ødelagt mulighederne for selskabets annoncevirksomhed.

Dermed er det lidt opsigtsvækkende, når Google nu begynder at tale for åbne standarder, som selskabet mener vil kunne gøre privacy på internettet meget bedre. Specielt gælder det sporing af brugerne på tværs af websites, hvilket sker i stor stil i dag, også af Google selv.

Fingerprinting

Et almindeligt tiltag for at forhindre sådan en sporing er blokering af tredjepartscookies. Men efterhånden som stadigt flere har ibrugtaget sådanne teknikker, har modparterne fundet andre sporingsteknikker, og specielt det, som kaldes for fingerprinting.

Dette indebærer indsamling af detaljer om enheden og softwaren, brugeren benytter – noget, som ofte kan variere nok fra bruger til bruger til, at det er muligt at lave en unik ID ud af dette.

Ifølge Google er fingerprinting et meget større problem end cookies. For mens cookies i en browser til enhver tid kan slettes af brugeren, har brugerne ifølge Google ingen reel måde at kontrollere fingerprinting-aktiviteten på.

Dette er en sandhed med modifikationer, da flere browsere – som Firefox og Brave – tilbyder funktionalitet, som i hvert fald delvist skal forhindre fingerprinting.

Afhængig af annonceindtægter

En anden faktor, som Google selvfølgelig er optaget af, er, at driften af mange websites er helt afhængig af annoncevisninger. Uden dette vil mange websites, som i dag er tilgængelige for alle, enten skulle lægges ned eller forsøge at tage betaling for indholdet.

Google er ikke optaget af dette bare for at kunne levere annoncer. En reduceret mængde af åbent tilgængeligt kvalitetsindhold på internettet vil også bidrage til reduceret nytteværdi af blandt andet selskabets søgetjeneste.

I lighed med blandt andet Mozilla og Apple ønsker Google at gøre noget ved dette, både for at beskytte browserbrugernes privacy og for at bidrage til, at indhold fortsætter med at være frit tilgængeligt på internettet.

Som leverandør af den mest brugte browser og som leverandør af annoncetjenester vil Googles valg her spille en meget stor rolle.

Privacy-sandkasse

I går kom selskabet med flere detaljer om en plan, som blev omtalt før sommeren under Google I/O. Den handler blandt andet om bedre at skelne mellem forskellige typer cookies, tydeligere cookie-indstillinger og tiltag for at blokere fingerprinting.

Planen består foreløbig af en samling rå forslag, som Google samlet kalder for Privacy Sandbox.

Blandt dette er teknikker, som kan bidrage til at levere relevante annoncer til brugere, ved at annoncerne leveres til store grupper med fælles interesser, uden at browseren på noget tidspunkt afgiver data, som kan gøre det muligt at identificere brugeren.

Teknologien, som kaldes for Federated Learning, gør det også muligt at forhindre, at brugeren tilknyttes en bestemt gruppe, før der er forsikring for, at denne gruppe også består af tusindvis af andre brugere.

Privacybudget

I forslagene præsenterer Google det, selskabet kalder et privacy budget, som et tiltag mod fingerprinting. Med dette kan websites foretage opkald til API’er, indtil disse tilsammen har givet nok information til at knytte en bruger til en gruppe, som er stor nok til, at anonymiteten opretholdes.

Så snart dette er opnået, vil browseren blokere for yderligere API-opkald.

Der vil kunne være behov for undtagelser fra sådanne regler, en form for sikkerhedsventil. I så fald vil webapplikationen skulle bede brugeren om at acceptere dette.

Annoncørernes behov

Samtidig skal løsningerne også sikre, at både websites og annoncører får mulighed for at måle konverteringer, altså annoncering, som fører til salg. Det kan også bruges til at lave mere effektive annoncekampagner, som også bør kunne opleves som mere relevante af brugerne.

Google har nu foreslået et egentligt brugerinterface til dette, Click Through Conversion Measurement Event-Level API.

Et andet mål er at forindre annoncesvindel, såsom falske transaktioner eller falsk annonceaktivitet.

»Vi forstår, at dette er ambitiøst, og vi kan ikke overdrive vigtigheden af, at dette bliver forædlet og forbedret som et resultat af samarbejde på tværs af branchen, inklusive andre browsere og publicister,« skriver Justin Schuh, en af Googles mange teknologidirektører.

Artiklen er fra digi.no.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jacob Nordfalk

Det er sku godt at de tager tyren ved hornene.

Et 'privatlivsbudget', hvor fingerprinting o.l. blokeres når antallet af brugere man ville kunne identificeres blandt kommer under f.eks. 1000 brugere, er en god idé.
Så får de med kommercielle hensigter i et vist omfang hvad de har brug for (og vi får relevante annoncer og forslag), og vi slipper for at føle os overvåget på individuelt niveau, sådan som jeg forstår det.

  • 0
  • 0
Hans Nielsen

Det er sku godt at de tager tyren ved hornene.


Tror mere de er bange for deres egen nosser :-)

Hvis man må bruge dette udtryk på V2, men det er vel et forum for voksne ?

Hvor bruger reagere med brug af add on som Privacy Badger og uBlock Origin som blokere helt for deres guld gås. Eller helt forlader dem, og bruger andre mere privacy orienteret browser som Cliqz og Brave.

Er selv skiftet, dråben var den automatisk indlogning i gmail, hvor dine data indsamles, på tværs af platforme. Gmail er også på vej ud i kulden af samme grund, bruges nu kun som backup af telefonen.
Der kan det alligevel, være svært at slippe for google.

https://www.wired.com/story/privacy-browsers-duckduckgo-ghostery-brave/

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere