Google vil give dig annoncer ud fra baggrundsstøjen i dine telefonopkald

Googles nye patent åbner op for reklamer baseret på det miljø, du befinder dig i.

Når teknologivirksomheder får nye patenter, så giver det et godt indblik i den fagre nye verden, vi går i møde, men Googles seneste skud på stammen af den evigt voksende skov af patenter leder ifølge The Next Web nærmere tankerne hen på George Orwells dystopi 1984. For Google har nu taget patent på en måde, at servere reklamer baseret på den baggrundsstøj din telefon opfanger.

Læs også: Danske forbrugere: Googles snagen i internet-vaner er ubehagelig

Faktisk nøjes Google ikke med at indsamle data med baggrundsstøj. Patentet omtaler også mulighed for at analysere baggrunden i billeder og video. Så har du mange julebilleder, kan du måske i fremtiden blive bombarderet med reklamer om snerydning.

Læs også: Er du forberedt? Nu træder Googles nye privatlivsbetingelser i kraft

Det er dog langt fra sikkert. at Google rent faktisk vil gøre brug af patentet.

Hvad synes du? Er det opløftende innovativt eller uhyggelig overvågning?

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (17)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Hedemann

På en måde så er det lidt uhyggelig overvågning, fordi så kan de vel også på sigt, høre og analyser hvad du snakker om, og giv dig reklamer på det emne du nu engang snakker om.

Men inden vi nu tag sølvpapirs hjelmen på, så er da smart, dog skal der jo være en mulighed for at slå det fra, hvis man ikke ønsker det.

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Jeg synes sådan set, at det er voldsomt innovativt!

Det er måske svært at se den konkrete anvendelse til andet end netop reklamer, men på mange måder kan disse store virksomheders forskning jo sammenlignes med resultaterne af opsendelse af mennesker til månen: Det er ikke altid let at se det generelle brug af teknologien i vores hverdag - men det skal nok komme :o)

  • 3
  • 3
Johnnie Hougaard Nielsen

Skribenten har tydeligvis følt trang til at stramme den ved at henvise til opkald. Reelt ser det ud til at handle om en parallel til at reklamer kan være påvirket af geografisk placering, til at det også er muligt at opfange lydlige og visuelle clues fra aktuelt miljø. Og hvis det bliver implementeret, tror jeg på at det bliver valgfrit, så modstandere af relevante reklamer kan sove trygt...

  • 1
  • 0
Jakob Damkjær

"Trust us...."

For det har de vist at de er værdige, og hvem tvivler på at de arbejder på en implementering ?

Det er googles kerneområde vi taler om her (profiling og reklame distribution) så de ville ikke ha ansøgt om patent på det mm de havde tænkt sig at gøre noget ved det og med stor sandsynelighed allerede har gode prototyper af... Den slags teknologi (som de bare laver en beta af og så lader det ligge mm der er andre der laver noget på det) udtar google ikke patent på i genrelle træk. Det koster bare alt alt for mange penge at udtage et patent hvis man ikke mener man kan bruge det enten offensivt eller defensivt og det her patent lyder meget som et offensivt patent hvor google vil kridte det super creepy "Vi lytter med på dine telefon opkald, men "Trust Us®" vi lytter kun med på baggrundsstøjen" falder direkte ned i en af googles hoved foretningsområder, nemlig profiling.

Snart kommer de vel med et profiling værktøj så når du lyder lidt nedtrykt på telefonen så får du reklamer for antidepresiva og hvis du har haft et skænderi med konen (som markeret på google+) så får du reklamer for interflora og skildsmisse advokater...

Not creepy at all...

For at parafrase den tidligere CEO for google "Hvis du vil ha noget er privat, så skal du ikke tale i telefonen om det."

og hvis man mener at facebook er lige så gode til den leg som google, så kan man jo bare lade være med at trykke like eller poste det på facebook, hvordan vil du undgå at google lytter med på hvad du laver ?

  • 2
  • 3
Johannes Aagaard

Efter at Google analyserer ens browserhistorik m.v. og anlyserer indhold af emails, er dette tiltag med analyse af baggrundsstøj jo blot i skridt retning af den fulde transkribering af tale - f.eks. ved telefonsamtaler. Andre her på tråden kommer med udmærkede bud på, hvad den slags medfører.

Sådanne tiltag her er fostret af noget, det tenderer et sygt sind og minder egentlig meget om bondefangeri (andre vil sikkert bare kalde det for godt købmandsskab). Og jo, kald det bare naivt, at man har glædet sig over flere af Googles "gratis" produkter og nu føler sig bondefanget, når tingene gradvis strammer til, og hvor det gratis viser sig at blive det mest omkostningstunge. For vi tillader altså i realiteten Google at foretage aflytning, som i enhver retsstat almindeligvis er forbeholdt politiet - og med retskendelse (og hvor vi alle protesterer højlydt, hver gang, der med politisk flertal indføres mere procesøkonomiske tiltag). Og vi tillader ligeledes i realiteten, at disse oplysninger frit vil kunne overdrages frit til amerikanske sikkerhedstjenester - i det omfang, at de ikke bliver det per automatik. Og sikkerhedspolitik er i dag mange ting - alt fra råstoffer, våbenproduktion, de enkelte landes politikker om f.eks. miljø, ulandshjælp og store virksomheders samarbejder på tværs af landsgrænser - f.eks. Airbus vs. amerikanske flyfabrikanter.

Der tales tit om, at hvis man ikke betaler for noget, så er man produktet, og her er vi altså data. Giver den handel en tilstrækkelig værdi, er det jo fint; men det giver også en selv værdi over for firmaet, der giver servicen. Og den værdi bør vi være bevidste om - man kunne måske som kunde skelne til Googles seneste årsregnskab ...

På trods af Google-produkternes mange kvaliteter, er jeg nået til et punkt, hvor jeg gerne betaler for produkter, der ikke medfører en så høj grad af adfærdsmonitering, som ved Googles produkter. For konsekvenserne af Googles agerende er komplet uoverskuelige for den enkelte.

Jeg tror, at Google her undervurderer brugernes begavelse og evne og vilje til at træffe frie valg. Og dét er måske det mest positive udkomme af Googles seneste tiltag med overvågning.

  • 1
  • 1
Allan S. Hansen

vil de få den oplysning? Skal jeg have et program installeret på min telefon der sender data til google? Vil google automatisk hente det fra - eks. Android installationer? Skal det være samtaler via Google netværk?

Lyder absolut som en dårlig ide, ligegyldigt hvad......

  • 0
  • 0
Johnnie Hougaard Nielsen

Nej, ikke samtaler. Det er en skrupforkert overskrift om "telefonopkald". Tanken går på baggrundsstøj når lommecomputeren er i brug, så en reklame-baseret app (måske et spil) viser andre reklamer på disco end i kirke. Patentansøgningen er dog helt klart i kategorien med ukonkrete sjove ideer, og betyder ikke at der arbejdes på et produkt.

  • 0
  • 0
Daniel Madsen

Der foregår jo i disse dage nogle ret store patentkrige blandt de største virksomheder - mange af de mere eller mindre kuriøse patenter vi ser udstedt for tiden skal formentlig blot ses som oprustning i denne krig. Patenter handler i dag ikke ret meget om hvad vi kan forvente af fremtiden, det handler mere om at have et arsenal at smide i hovedet af modstanderne hvis de begynder at ryste med sablen.

Det er businessverdenens svar på atomvåben. Det er da også derfor Facebook netop har købt 750 patenter af IBM (1 stk atomvåben) - det handler udelukkende om søgsmålet fra Yahoo.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere