Besøg en webside og kør et krævende spil eller en tung applikation via browservinduet, med samme hastighed som var den installeret lokalt.
Sådan lyder den vision, Google har forfulgt i flere år nu med projektet Native Client, og nu er der ved at være hul igennem, skriver firmaet i et blogindlæg.
Selvom der stadig er lang vej til et færdigt og stabilt produkt, er udviklerne hos Google nu stolte af at have knækket de hårdeste nødder på vejen.
For eksempel er der blevet arbejdet meget med sikkerheden, eksempelvis med ekstra sandboxing, da en webside med uhindret adgang til klient-maskinen ville være enhver hackers våde drøm.
Nu fejrer Google udgivelsen af det første udviklerkit til Native Client, som understøtter det nye browser-API Pepper. Det er en vigtig milepæl i arbejdet for at gøre Native Client lige så sikkert og portabelt som Javascript, skriver firmaet.
Med Native Client kan man skrive kode i maskinnære sprog som C eller C++, der så via browseren kan køre på klienten med næsten samme hastighed som rent lokale applikationer.
Lykkes Googles plan, kan det betyde en ny omvæltning, hvor der til sidst ikke er mange grunde til at bruge tid på at installere software lokalt.
I de kommende måneder vil Google frigive API'er for blandt andet 3D-grafik, lokal filadgang, Websockets og peer-to-peer-netværk. Der bliver også arbejdet på Dynamic Shared Objects, som med tiden vil føre til et Application Binary Interface, som gør hele konceptet mere stabilt.
Indtil det er sket, vil Native Client være slået fra som standard, men de eventyrlystne kan hente en beta-version af Chrome 10 og slå Native Client til.
Det er langt overvejende Google, som står bag arbejdet med Native Client, men hele projektet er open source og laves til alle gængse platforme, inklusive en version til ARM-processorer.
Native Client vil kunne køre i Chrome, Firefox og Opera, men ikke Microsofts Internet Explorer, som bruger ActiveX-teknologi til udvidelserne.