Google overvåger brugere på 80 pct. af alle websites og ignorerer 'Do Not Track'-ønsker

Det er muligt at krydse muligheden af for ikke at blive sporet i browseren, men Googles analysesoftware ignorerer det stadig.

På trods af, at Google selv tilbyder brugerne af Chrome-browseren muligheden for at krydse et 'Do Not Track'-felt af, så ignorerer selskabet selv brugernes ønske om ikke at blive sporet.

Søgemaskinens omfattende analysesoftware overvåger omkring 80 pct. af alle websites ifølge en fagfællebedømt undersøgelse fra University of Pennsylvania, skriver mediet Vice.com.

De fleste virksomheder - inklusive Google - ignorerer brugernes Do Not Track-ønsker.

Google henviser selv til privatlivsindstillingerne i selskabets Analytics-software samt muligheden for at bruge en 'opt out'-udvidelse til browseren.

»Det er absurd, for det eneste Google behøver at gøre, er at tjekke en simpel og universelt tilgængelig indstilling i browseren,« siger en af forskerne bag undersøgelsen, Tim Libert, til Vice.

»Det er endnu mere komisk, når man tænker på, at de fleste aldrig får en påmindelse om, at Google sporer dem. Dette gælder selvfølgelig for Facebook og de fleste andre internetfirmaer også,« fortsætter han.

Den positive undtagelse er Twitter, der - som et af de eneste større internetfirmaer - rent faktisk respekterer, når brugeren har krydset 'Do Not Track' af i browseren.

Undersøgelsen viser også, at 9 ud af 10 websider sender data om brugerne videre til tredjeparter. I gennemsnit bliver data delt med 9 eksterne tjenester, hvoraf Google står for den største andel.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Rune Jensen

det jo være interessant, om standarden for DoNotTrack rent faktisk blev til en standard. Den er ikke i endelig udgave endnu, men kun candiate recommendation. http://www.w3.org/TR/tracking-dnt/

Og så er den iøvrigt ganske avanceret at forstå. Helt ærligt... det er én bit man skal tage højde for, og så evt. en ekstern link til sit Privacy Policy.

Kunne man måske have gjort det mere enkelt end det er, og bedre forklaret så det er lettere for almindelige webmastere at implementere det og man ikke skal have en eller anden kandidatgrad for at gøre det.

Jeg skriver det her, fordi HTML5 giver ganske mange andre ting, som også skal læres samtidig. Prøv f.eks. at kigge på javascript accessability og AJAX vs. ARIA https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/Accessibility/ARIA

ARIA er en ekstern (og ældre) standard ifht. HTML5, men HTML5 giver muligheder, som ARIA også giver. I visse tilfælde modarbejder de endda hianden. Det er som at skulle genhuske alle de gamle IE6-hacks igen. Ikke hvad jeg forstår ved "standard".

En generel "oprydning" og forenkling af de forskellige standarder ville være ganske ønsket.

  • 0
  • 2
#3 Peter Lund

Ja, På den her tråd har Ghostery blokeret:

ChartBeat eXense Emediate Facebook Connect Gemius Google+ Platform LinkedIn Widgets New Relic Toads TNS Twitter Button

Må ærligt indrømme at kombinationen af Ghostery og Adblock Plus er fantastisk.

  • 5
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere