Google overvåger amerikaneres offline-købevaner via deres Mastercard

31. august 2018 kl. 08:314
Google overvåger amerikaneres offline-købevaner via deres Mastercard
Illustration: Kritchanut / Bigstock.
Opdateret: Mastercard og Google har hemmeligholdt en aftale, hvor Mastercard sælger deres amerikanske kunders transaktionsdata til Google.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Opdateret 5. sep kl. 10:42 med en kommentar fra Mastercard:

Google køber data om amerikanernes transaktioner i fysiske butikker af Mastercard for at give deres annoncører et nyt værktøj. Det skriver Bloomberg.

Værktøjet skal give annoncører mulighed for at se, om personer, der har klikket på en online-annonce, senere køber produktet i en fysisk butik.

Google har efter sigende betalt flere millioner dollars for dataene fra Mastercard. Aftalen mellem de to virksomheder har været hemmeligholdt, men er nu ifølge Bloomberg blevet anonymt bekræftet. Hverken Google eller Mastercard vil officielt bekræfte aftalen.

Sådan fungerer det

Googles service til annoncører, der er lavet på baggrund af Mastercards data, fungerer således: En person i USA er logget ind på sin Google-konto, da han klikker på en annonce. Han kigger på et produkt, men køber det ikke.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hvis han så indenfor 30 dage går ned i en fysisk butik og køber produktet med sit Mastercard, så oplyser Google virksomheden bag produktet om det. Virksomheden får at vide, hvor effektive deres online-annoncer er, og hvad de har fået ud af annoncen i offline-indtjening.

Allerede sidste år oplyste Google, at de registrerer omkring 70 pct. af alle amerikanske transaktioner fra kredit- og debitkort igennem ukendte partnerskaber. Den nye afsløring viser, at Mastercard er ét af de partnerskaber - men sandsynligvis ikke det eneste.

Aftalen mellem Google og Mastercard rejser bekymringer om, hvor meget forbrugerdata tech-virksomheder som Google egentlig registrerer uden at sige det højt.

»Folk regner ikke med, at det, de køber fysisk i en butik, bliver forbundet med, hvad de køber online,« siger Christine Bannan, som er rådgiver i Epic, Electronic Privacy Information Center, til Bloomberg og fortsætter:

»Virksomheder tager ikke nok ansvar for at informere brugerne om, hvad de laver, og hvilke rettigheder brugerne har.«

Mastercard kan kun se butik og beløb - ikke specifik vare

Mastercard i Danmark afviser, at selskabet på deres netværk kan se, hvilke enkelte varer en kunde køber, og det gælder både fysisk og digitalt. Det skriver Mastercard til Ingeniøren i en mail.

»Hverken enkeltstående eller personlige data er tilgængelige. Det er det ikke, fordi vi respekterer både kundernes og forhandlernes privatliv over hele verden. Når vi processerer en transaktion, er det eneste, vi ser, forhandlerens navn og kundens totale beløb – og derfor ser vi intet om de specifikke varer,« udtaler Lise Bruun Frandsen, ansvarlig for Mastercard i Danmark, i en mail til Ingeniøren.

Dog giver Mastercards media measurement service ifølge Lise Bruun Frandsen forhandlerne og deres givne leverandører et mål for effektiviteten af en reklamekampagne. Forhandlere giver os information om deres kampagner, eksempelvis en start- og slutdato, og Mastercard tilbyder så en evaluering af de indkøbstendenser, der har været inden for den periode, skriver hun.

»Til denne type service, tilbyder vi kun forhandlerne og deres leverandører et overblik over tendenser baseret på aggregeret og anonymiseret data, såsom forhandlerens gennemsnitlige billetpriser eller salgsvolumen. Vi leverer hverken indsigter, der baserer sig på målrettede reklamer til, eller som måler effektivitet ned på enkeltkundeniveau,« tilføjer Lise Bruun Frandsen i mailen.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
1. september 2018 kl. 07:49

Det gør MasterCard heller ikke. Jeg tror systemet fungerer på den måde, at Google ser om der er transaktioner der matcher kundens søgehistorik. Så har kunden kigget på et produktet til $1000 hos en elektronik biks og senere har en transaktion på ca. det beløb fra samme forretning er det et match.

3
31. august 2018 kl. 19:47

Hvordan kan det overhovedet være at MasterCard modtager oplysninger om hvilke produkter der bliver købt af en kunde?

2
31. august 2018 kl. 14:17

At disse virksomheder mener at de kan og må skalte og valte med person data som det passer dem, viser at deres etik og moral er lig nul, hvis ikke negativ !

Husk at dette er i USA. Et land uden en persondatalovgivning, som vi kender det i Europa.

USA: personoplysninger er en handelsvare, som kan sælges nærmest frit.

EU: beskyttelse af personoplysninger er en grundlæggende ret (EU Charteret artikel 8), ligesom ytringsfrihed. Borgerne har en lang række rettigheder, som de kan udøve når nogen behandler oplysninger om dem (GDPR).

Det er en kæmpe forskel.

1
31. august 2018 kl. 09:27

At disse virksomheder mener at de kan og må skalte og valte med person data som det passer dem, viser at deres etik og moral er lig nul, hvis ikke negativ ! Jeg nævner det igen, googles "Don't be evil !" er godt nok fortid, dette er bare et af mange beviser på dette !

God weekend !