Google ønsker Android Auto ind i fremtidens biler

Illustration: Android Logo
Google udvikler et nyt styresystem til fremtidige bilers informations- og underholdningssystemer. Håbet er at få det implementeret i alle biler og lade det håndtere så mange funktioner som muligt.

»Google, tænd vinduesviskeren!«

Hvis Google indgår samarbejde med Volvo og Audi i 2020, kommer en ny, mere robust version af Android til at køre i deres biler.

Android har tidligere været anvendt i bilers operativ- og informationsystem, men hidtil har det omfattet, at man har tilpasset et smartphone interface til bilens skærm. Med det nye Android Auto vil systemet kunne gribe ind i bilens grundsystem. Eksempelvis vil det være muligt at bede Google Assistant om at skrue op for varmen og booke vedligehold.

Det skriver The Verge

Det nye Android Auto er udviklet, så det kan køre på brugerens telefon og derefter forbinde med en kompatibel bil, så snart brugeren sætter sig ind i bilen.

Håbet er, at bilens system derefter fuldstændigt erstatter telefonen, mens man sidder i den. Hvor tidligere versioner af Android Auto er baseret på diverse Android-versioner fra smartphones, skal det nye Android Auto udvikles helt fra bunden med biler for øje, samt være mere robust end tidligere.

»Vi har nu ved et punkt, hvor vi har arbejdet med over 50 forskellige bilmærker og får det lanceret det overalt. Vi har udvidet vores geografiske dækning. For kort tid siden lancerede vi i Sydkorea, Taiwan, Sydafrika og adskillige andre lande,« siger Patrick Brady, leder af Googles Android Auto afdeling, til The Verge.

Google designer sin løsning til at kunne anvendes glidningsløst på alle skærme i så mange biltyper som muligt. Det omfatter en del forskellige skærme, og udover forskel i størrelsen er der også forskel på, om de har touch-funktion, og på, hvordan den virker.

Samtidig designes Android Auto til at gøre så stor en del af bilens funktioner som muligt tilgængelige via software systemet.

»Vi ønsker helt sikkert, at alle de normale muligheder er let tilgængelige, og at de er tilgængelige igennem software. For du kan nu gøre ting med Google Assistant og nogle af de biler, som vi er integreret i. Du kan sige: »Tænd vinduesviskeren«, så du ønsker ikke en fysisk kontakt,« siger Patrick Brady.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Ivo Santos

Jeg ejer ikke en smarttelefon, og hvis jeg skulle købe en bil i dag, så vil jeg helst have en uden alle de her spion ting.

Lad mig se ..., biler uden spion udstyr ..., Lada 1200, Porche 911 fra 1990'erne, måske man burde overveje at købe en bil fra 90'erne hvis man skal undgå forfølgelse eller tracking fra store griske selskaber.

Christian P. Broe Petersen

Det er da fint, at de gerne vil have Android Auto ind i bilerne. Men det ville være rart, hvis man også officielt kunne downloade den i DK. Min far købte en bil med det indbygget, og der var endda en dansk vejledning, hvor der stod, at han skulle downloade det. Det kan man bare ikke på googles play store i Danmark, så jeg blev nødt til at hente fra et APK mirror.

Det synes jeg er virkelig underligt?

Gert Agerholm

Fører: "Hej, jeg skal ud på arbejde"
Bil: "Så gerne. Jeg kører lig forbi en butik der sælger boremaskiner. I går aftes søgte du jo på nettet efter boremaskiner, så det kunne måske have din intresse".

Spøg til side. De vil selvfølgelig have det integreret i bilerne. Vær 100% sikker på at det fungerer bedst med en Android telefon, i samme stil som Apple's (kommende) bilstyring bedt fungerer med IOS.

Det skal være valgfrit hvad man vil have installeret. Jeg køber ikke bil efter hvilken telefon jeg har, ej heller omvendt.

Jakob Damkjær

Hvorfor får man ikke frit valg når man køber en bil ?

Audi og Volvo har lige stem sig selv hjem fra den ø som hedder biller jeg vil overveje at købe ever.

Ville aldrig købe en bil der ikke har et titanium carbid legerering vandtætte skoder mellem info systemet og de systemer der faktisk køre bilen (bremser, motor kontrol, gearskif, viskere, airbags og andet essentielt sikkerhedsudstyr).

Det vil aldrig være en acceptabel ide at koble de vigtige dele af en bil til internettet.

Når man har en bil så kan man køre den ned til værkstedet når der er behov for en software opdatering. For lead tiden på det vigtige software er aligevel så lang at det ikke bliver opdateret ofte nok til at over the internet opdatering er en feature der giver noget nyt.

Den skærm der kobler til minicomputeren i min lomme er det fint at den er internet forbundet og det er mig der vælger hvilket økosystem jeg vil deltage i / købe mig ind i.

Kjeld Flarup Christensen

Ville aldrig købe en bil der ikke har et titanium carbid legerering vandtætte skoder mellem info systemet og de systemer der faktisk køre bilen


Det kan faktisk godt lade sig gøre at lave den slags.
Køre computeren har en ethernet forbindelse til info systemet, men retur trådene mangler simpelthen.

EU stiller jo krav til at alle nye biler skal være "Connected cars" og have en eller anden uplink.


"Connected cars" kan også laves udelukkende som uplink.

Stiller EU faktisk krav, eller blander de sig bare?

Kjeld Flarup Christensen

Javel ja, og hvordan er det så lige at ethernet protokollen fungerer?


Ethernet er ikke en protokol som sådan, det er et fysisk layer, som du selv kan lave din protokol over.

Basalt set, så sender køre computeren kontinuerligt pakker til info systemet. Info systemet må så læse dem eller ej. Infosystemet kan ikke spørge om noget som helst, det må bare bruge den senest overførte værdi.

Kjeld Flarup Christensen

Sikke noget vrøvl, lag 1 og 2 er særdeles veldefineret ud fra en protokol betragtning.


Disse veldefinerede protokoller kan vi så ikke bruge.

Du skal ikke forvente, at det er noget der vil virke med standard switche. Man skal selv programmere sin PHY op i begge ender med en one way protokol.

Her er en pæn lille beskrivelse af hvad der skal til.
https://electronics.stackexchange.com/questions/300269/unidirectional-ph...

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize