Google vil holde op med at tracke individuelle brugere til annonceformål, efter man har udfaset brugen af tredjeparts-cookies.
Det skriver Ars Technica.
Ifølge mediet, har mange spekuleret over, om Google vil finde på en ny teknologi til at tracke individer, efter cookies er ude, men i et blogopslag på tech-gigantens ‘Ads & Commerce’-side lover man, at det ikke kommer til at ske:
»Vi bliver ved med at få spørgsmålet, om Google vil tilslutte sig andre i annonce-tech-industrien, som har planer om at erstatte tredjeparts-cookies med alternative identifikatorer på brugerniveau. I dag gør vi det klart, at når tredjeparts-cookies er udfaset, så vil vi ikke bygge alternative identifikatorer til at tracke individer, der browser på nettet, og vi vil heller ikke bruge dem i vores produkter,« skriver Google i opslaget.
I stedet vil virksomheden erstatte cookies med Chromes ‘Privacy Sandbox’, der bruger gruppe-tracking og passer bedre til, hvad annoncørerne efterspørger.
Man vil bygge et trackingsystem baseret på maskinlæring, der putter folk i kategorier som for eksempel ‘elsker klassisk musik’ i stedet for at bygge individuelle profiler på brugere. Så serverer Google reklamer baseret på, hvilken kategori man tilhører.
Google regner med, at den nye løsning er god nok til at fortsætte med at tjene omkring 150 mia. dollars om året på reklamer.