Google lancerer GPS-navigation i Danmark med Android

Nu åbner Google for gratis navigation med stemme-instrukser via Android-telefoner i Danmark. Det sker uden at overbelaste telefonregningen, lover Google.

Har du en Android-telefon, har du nu også en fuld GPS-navigator ved hånden. Google lancerer nu kørselsvejledning med stemmeinstrukser i Danmark, så telefonen kan bruges ligesom dedikerede GPS-navigatorer.

Flere af Googles tjenester bliver integreret i Google Maps Navigation, som produktet hedder, så man for eksempel kan få vist et billede fra Google Streetview af adressen, man søger, når man nærmer sig destinationen.

Det er også muligt at søge efter for eksempel en restaurant i et område og så straks få rutevejledningen frem, eller at søge efter tankstationer langs den rute, man har valgt. Og så er der løbende information om trafiksituationen.

Google Maps Navigation er rent internetbaseret, så alle data bliver hevet ned til lejligheden. Det kunne lyde som en dyr fornøjelse i datatrafik, men Google afviser, at funktionen sluger store mængder data. På en normal 20 kilometers-tur bruger navigationen kun 200 kilobyte data, alt inklusive, oplyser Google.

Fordelen ved ikke at have kortdata liggende lokalt er omvendt, at alle kortoplysninger så altid er opdaterede. Men på en tur ned gennem Europa kan det blive en ganske dyr fornøjelse at bruge Googles navigation.

Google Maps Navigation fungerer med alle Androidtelefoner med version 1.6 eller nyere af styresystemet. Funktionen kommer som en opdatering til Google Maps og er altså ikke en separat download.

Se mere i denne (http://www.youtube.com/watch?v=tGXK4jKN_jY) og i Googles præsentation af navigationssystemet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (29)

Jens Christian Hillerup

Så længe man forstår at man ikke er Googles kunde, men deres produkt, så er det jo kun folks egen dum(dristig?)hed, der sætter grænser for hvor meget man har lyst til at dele med dem.

Anonym (ikke efterprøvet)

Har ikke forstået hvad problemet er med at google bruger indsamlet data, data'ene er jo anonymiseret ...

Nå - oplys os endelig. Hvordan er det nu lige at Android sikre transaktionsanonymiteten?

"Big Brother" er politisk sindelagskontrol - dette er meget værre for her er der enorme penge på spil, dvs. der er konstant interesse i alt hvad du gør og bruge enhver attention med størst mulig profit.

Jørgen Larsen

Det fungerer fantastisk. Flydende animationer, trafikoplysninger, streetview og danske instruktioner. Jeg kan sagtens se at den kan erstatte min Garmin i bilen. Nu skal jeg bare finde en god holder til Desiren, nogen forslag?

Martin Seebach

"Big Brother" er politisk sindelagskontrol - dette er meget værre for her er der enorme penge på spil, dvs. der er konstant interesse i alt hvad du gør og bruge enhver attention med størst mulig profit.

Det må i allerhøjeste grad være et spørgsmål om smag og behag. Hvis jeg skal træffe et valg (og det SKAL jeg jo heldigvis ikke - det er frivilligt at benytte Google Maps Navigation, og der findes fuldt tilstrækkelige alternativer), så vil jeg til enhver tid foretrække at Google kapitaliserer på at vide at jeg kørte til Randers i weekenden, end at politikere udøver kontrol over mit sindelag.

Anonym (ikke efterprøvet)

Det må i allerhøjeste grad være et spørgsmål om smag og behag. Hvis jeg skal træffe et valg (og det SKAL jeg jo heldigvis ikke - det er frivilligt at benytte Google Maps Navigation, og der findes fuldt tilstrækkelige alternativer), så vil jeg til enhver tid foretrække at Google kapitaliserer på at vide at jeg kørte til Randers i weekenden, end at politikere udøver kontrol over mit sindelag.

Måske, men her glemmer du et meget vigtigt forhold - det er både/og. Politikerne kan uden problemer udnytte Google - og gør det.

Problemet med den kommercielle model er at den indeholder en finansiering af magten, mens den endsige politiske magt vil være begrænset af mangel på ressourcer.

Hvad der er værre - det kommercielle magtmisbrug er mere aktiv og tilvænner individet til underkastelse, så det hæmmer opmærksomheden på det politiske magtmisbrug.

I et demokrati ville den frihedsbevarende politisk legitimerede magt forhindre den kommercielle OG politiske magt i at koncentreres.

Nikolaj Hansen

Mange andre navigations systemer er også i stand til at hente "ekstra" oplysninger i form af oplysninger om traffik situation etc etc.

Disse data vil, der hvor du henter dem, give et meget godt billede af, hvor du er, og hvad du foretager dig.

Så er Googles navigation så meget anderledes, end dem vi allerede har set fra TomTom og alle de andre?

Anonym (ikke efterprøvet)

Så er Googles navigation så meget anderledes, end dem vi allerede har set fra TomTom og alle de andre?

Selvfølgelig er det det - de andre er rene modtagere som ikke sender din position til nogen.

Google er spyware

Nikolaj Hansen

Nej, men mange af dem henter da ekstra data i form af info mht traffik etc etc. Mange af dem har online features så vel som inline maps. Bare ikke baseret på data hentet fra Google.

Eks. har navigationen i min s60 Nokia mulighed for at lave online søgninger, hente maps, man ikke har lokalt osv osv.

Så du kan ikke kalde dem rene "modtagere". Ikke med mindre du slår alle de fancy features fra og bruger den som rå GPS device.

Det kan godt være at Google er spyware, men ikke mere spyware end så mange andre :-)

Vil da sige et større kritik punkt mht google navigation er, om det i det hele taget fungerer udenfor områder med high speed GPRS data?

Malte Christensen

Må jeg sige, at googles gps enablede maps applikation er helt fin i en snæver vending, men den tilbyder ikke samme funktionalitet som min Garmin.

Det, som gør googles udgave interessant (med al respekt for Stephan Engbergs syn på tingene), er, at kortene skulle være opdaterede. Dermed spares de 600 kroner, som Garmin konstant minder mig om, at jeg skal betale for et nyt kort.

Hvad der fortsat mangler, er et abonnement, som giver mig data i hele verden, eller til nød blot Europa på samme vilkår/priser, som det jeg har i Danmark. Det er lidt 80'er agtigt, at mobiloperatørerne kun opererer nationalt, alternativt forlanger uhyrlige gebyrer for international anvendelse.

Jeg gider ikke spekulere i, om google er spyware eller ej. For mig er det et spørgsmål om quid pro quo. Om google ved, hvor jeg befinder mig, er ikke så irriterende, som at SKAT 'koncernen' ved, hvad jeg tjener, eller at kommunen og staten og regionen ved, hvad jeg fejler.

Mails kan jeg jo altid kryptere, hvis behovet opstår. Slippe for statens overvågning er straks vanskeligere.

Anonym (ikke efterprøvet)

Malte

Her og nu er du tvunget til at foretage afvejninger - det er udtryk for at noget ikke fungerer - markedet/rammerne for markedet.

Hvad skulle de have gjort? Hvad skulle en konkurrent gøre? Hvad skulle staten kræve (antaget en demokratisk stat)?

Det er her et samfund bygger konkurrence- og innovationsevne - ikke at acceptere det supoptimale bare fordi nogen har en interesse eller har sovet i timen. Ikke at lade infrastrukturen inficere af kommercielle interesser - infrastrukturen er vi alle afhængige af til mange ting. Det sidste vi har behov for er generelle gatekeepere som altid skal profitere - uanset om det er NemId eller Google.

Anonym (ikke efterprøvet)

For gor ordens skyld så har vi Persondatalovgivning som siger at man SKAL undgå at skabe persondata og i givet fald ikke MÅ skabe flere data eller i længere tiden en formålet nødvenidigiv tilsiger givet "state of technology". Dvs. KAN du undgå at overvåge (skabe persondata), så SKAL du undgå at overvåge.

Faktum er at vi sagtens kunne håndtere dette uden at skabe nogen former for persondata, dvs. rent teknisk og legalt er der ingen diskussion om at dette er på vildspor.

Det er kommercielle og bureaukratiske interesser som ødelægger samfundet på TRODS af lovgivningen.

Jesper Hartoft

Skal man egentlig logge ind i Google Maps for at bruge navigationen eller "virker det bare" ?
Hvis man ikke behøver at logge ind, kan man jo heller ikke spores som individ...

Malte Christensen

Man logger ikke ind. Mange android brugere har dog en google account, hvor de til stadighed er logget ind for at få mail, kalender, kontakt oplysninger i real time.

Det er ikke til at vide, hvad android sender tilbage til google....

Selv en paranoid kan have fjender :-)

Anonym (ikke efterprøvet)

Hvis man ikke behøver at logge ind, kan man jo heller ikke spores som individ...

Jo for den underliggende kommunikation rummer identifiers som du spores via.

Det kræver specifikt designede protokoller eller f.eks. egentlige sikrignsnetværk a la TOR for at man kan isolere sådanne transaktioner.

Bemærk at f.eks. IPV6 IKKE rummer beskyttelse. Man er faktisk nødt til at NAT'te IPV6 grundet den manglende sikkerhed. Selvom de lavede en pseudo-sikringsmekaisnme hvor de sidste dele af IP-adressen kan ændres random, så er den første del rigeligt til at koble. Det forstærkes af at teleinfrastrukturen rykker aggressivt på udnyttelse af affærdsdata, dvs. at alle dele af infrastrukturen må betegnes som hostile.

Det gælder iøvrigt BÅDE borgeren og servicen - Google, EMV-selsakberne og nu i stigende grad også teleselskaberne bygger jo businessmodekker hvor de sælger data til dine konkurrenter. Den viden, du selv lækker i interaktion med dine kunder, går direkte til dine konkurrenters opkvalificering af dine kunderelationer som jagtemner.

Sjovt nok brugte telebranchen kræfter i Mobile IP på at beskytte det teleselskab som har telefonabonnenten mod det teleselskab som får kontakt med kunden i forbindelse med roaming - man glemte lige at se at serviceleverandøren har samme problem med alle teleselskaber og andre infrastrukturproviders.

Det behøver ikke at være sådan - vi har f.eks. løst det analoge problem i forbindelse med RFID-chip, hvor du i infrastrukturen ikke kan se forskel på 2 transaktioner med den samme chip og 2 transaktioner med 2 forskellige chip af samme type. KUN dem som ejerene eksplicit - som del af transaktionen - bevidst lækker den viden til, KAN koble transaktionerne. Se f.eks.
http://sikkerchip.dk/

Jens Schumacher

Det fungerer fantastisk. Flydende animationer, trafikoplysninger, streetview og danske instruktioner. Jeg kan sagtens se at den kan erstatte min Garmin i bilen. Nu skal jeg bare finde en god holder til Desiren, nogen forslag?

Danske instruktioner? WTF?
På min bruger den android 2.1's text to speech. Og jeg kan ikke finde nogen dansk stemme til den :-(

Peter Andersen

Jeg var LIIGE ved at smide min tomtom over højre skulder (600 for en kortOPDATERING, frækt), og købe en android telefon, indtil jeg kom i tanke om at en guided tur til italien hurtigt kan blive dyr i dataroaming.

Hvad gør vi ved det?

Malte Christensen

Der er nok intet at gøre ved det, før data bliver en commodity på linie med, og prissat som, el.

Så længe forbrugerne skal malkes, er der nok ikke andet at gøre end at hente kort ned, når man er på et wifi hotspot. Eller bruge sit 2-3 år gamle kort i TomTom eller Garmin.

Rasmus Nielsen

Som jeg forstår det, blive turen til Italien dyr fordi kortet hele tiden skal opdateres. Hvis man nu skulle køre uden for ruten, skal der gives en alternativ vej. For det er ikke GPS-signalerne man bwetaler for, vel? Hvis man nu kunne downloade en international ruteanvisning hjemmefra, der, ud fra modtagne GPS signaler på køreturen, kunne guide een igennem ruten, så skulle man ikke hele tiden hente kort ned. Der ville ikke være mulighed for at få forslået alternativ rute undervejs - men så ville det måske blive gratis, ikk? Eller hva??

Malte Christensen

Nu ku' det aldrig falde mig ind at anvende roaming, men andetsteds har jeg læst, at google anslår forbruget på ca 200k for hver 20. km. Kortet læses jo ned i småbidder.

Hvis du ikke har et fornuftigt abonnement, så koster data dig måske kr. 10 pr. mb.

Nu er der jo langt til Italien......

Opgave til i morgen: multiplikation!

Jesper Madsen

Det tog lidt tid før jeg fandt ud af at den gamle opdatering skulle afinstalleres før den nye med navigation kunne installeres. (Der må være gået noget galt med version nummeret fra googles side).

Danni Finne

Jeg synes google burde lave en funktion som cachede maps lokalt på devicen (det ved jeg ikke om den gør i dag). Altså hvis du altid kørte samme sted, så hentede den ikke de samme data ned over dyre forbindelser.

I samme ombæring skulle man kunne planlægge turen hjemmefra gennem bredbåndet og hente denne ned til tlf'en. Så hentede den kun de uplanlagte maps ned på turen.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer