Google kritiseres for nyt design: Søgeresultater og annoncer ser for ens ud
Det kan være svært at se forskel på organiske søgeresultater og betalte annoncer, når man som bruger af Googles søgefunktion laver en almindelig søgning.
Sådan lyder kritikken efter en ny opdatering af Googles søgefunktion til browsere, der også kom til mobile enheder i maj sidste år.
Det skriver Theregister.co.uk
Kritikken er sendt som feedback direkte til Google, og selvom opdateringen til søgefunktionen i browseren er ganske ny, vil Google 'eksperimentere' med nye design til søgefunktionen.
I sin nuværende form har organiske søgeresultater – det vil sige resultater, hvor der ikke direkte betales for promovering – et lille logo fra hjemmesiden ved siden af linket til søgeresultatet.
Annoncer er derimod markeret med ordet 'annonce' (eller på engelsk: 'ad') på den plads, hvor hjemmesidens logo ellers vil være.
Google har ifølge The Register fjernet hjemmesidernes logoer ved siden af de omtalte links, hvorfor den visuelle forskel mellem en annonce og et almindeligt søgeresultat er større.
Der er dog stadig logoer knyttet til de organiske resultater, når man bruger Googles søgefunktion på mobile enheder.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.