Google kritiseres for nyt design: Søgeresultater og annoncer ser for ens ud

Illustration: photogearch/Bigstock
Googles søgefunktion kan ifølge kritikere virke misvisende, når organiske søgeresultater og annoncer er svære at adskille fra hinanden. Nyt tiltag skal ifølge Google rette op på dette.

Det kan være svært at se forskel på organiske søgeresultater og betalte annoncer, når man som bruger af Googles søgefunktion laver en almindelig søgning.

Sådan lyder kritikken efter en ny opdatering af Googles søgefunktion til browsere, der også kom til mobile enheder i maj sidste år.

Det skriver Theregister.co.uk

Kritikken er sendt som feedback direkte til Google, og selvom opdateringen til søgefunktionen i browseren er ganske ny, vil Google 'eksperimentere' med nye design til søgefunktionen.

Læs også: Google vil fjerne tredjeparts-cookies fra Chrome inden 2022

I sin nuværende form har organiske søgeresultater – det vil sige resultater, hvor der ikke direkte betales for promovering – et lille logo fra hjemmesiden ved siden af linket til søgeresultatet.

Annoncer er derimod markeret med ordet 'annonce' (eller på engelsk: 'ad') på den plads, hvor hjemmesidens logo ellers vil være.

Google har ifølge The Register fjernet hjemmesidernes logoer ved siden af de omtalte links, hvorfor den visuelle forskel mellem en annonce og et almindeligt søgeresultat er større.

Der er dog stadig logoer knyttet til de organiske resultater, når man bruger Googles søgefunktion på mobile enheder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bo AA

Har selv tænkt over at der er alt for lidt forskel. Syntes det fungerede fint før opdateringen, men nu ser det hele ens ud medmindre man kigger godt efter.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere