Google klar til at skubbe Flash helt ud i kulden
Google satte allerede i september sidste år en stopper for automatisk afvikling af ikke-essentielt Flash-indhold, som reklamer, i Chrome-browseren. Nu er Google klar til at give Flash det endelige dødsstød. Det skriver webmediet VentureBeat.
Selvom Flash rent historisk har været nødvendigt for at afvikle medieindhold på nettet, så leverer HTML5 i dag i langt de fleste tilfælde en mere integreret medie-oplevelse med hurtigere indlæsningstider og et lavere strømforbrug, lyder det blandt andet fra Google.
Selskabet har fremlagt en plan om at implementere 'HTML5 som standard' og på den måde skubbe Flash helt i baggrunden. Web-browseren skal således automatisk altid vælge at benytte HTML5, og i de tilfælde, hvor Flash så er den eneste mulighed, vil brugeren få besked på manuelt at aktivere Flash.
Det er tanken at indbygge 'HTML5 som standard' i Chromium sidst på året, og derfra forventes det at migrere videre over i Chrome-browseren.
For ikke helt at drukne brugerne i Flash-aktiveringsdialogbokse er det ifølge Google planen at udstyre browseren med en såkaldt Whitelist over de ti mest populære websider, hvor Flash fortsat vil blive afviklet automatisk. Listen inkluderer blandt andet websider som Youtube, Facebook og Twitch, men vil kun være i funktion det første år.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.