Google-inspireret design firedobler indberetninger på nyt Virk.dk

Det nye design med fokus på søgning frem for en klassisk portal ser ud til at virke for Virk.dk. Kravspecifikationen lød ellers på endnu en portal, men det blev droppet undervejs.

Den nyeste udgave af erhvervslivets portal til indberetninger til det offentlige, Virk.dk, ser nu ud til at have fået fat i brugerne efter en omblæst fødsel, hvor de første versioner måtte opgives.

I hvert fald er antallet af indberetninger steget fra typisk mellem 50.000 og 60.000 om måneden fra lanceringen for omkring halvandet år siden til nu omkring 225.000 i november.

»Det er en firedobling af indberetningerne. Det er herligt. Med 225.000 indberetninger er det faktisk første gang, man når de mål, som blev sat for Virk.dk, så det er en stor ting,« siger chefkonsulent Torsten Grunwald fra Center for Virk.dk, som hører under Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

En af de ting, som nu holder antallet af indberetninger nede, er, at det fortsat blot er omkring 15 til 20 procent af virksomhederne, der har en digital signatur, som skal til for at benytte de elektroniske indberetninger på Virk.dk.

Virk.dk var en vanskelig fødsel. Den første udgave, som blev udviklet i samarbejde med Krak, var beregnet til at være en portal med nyheder og andet indhold, som skulle præsenteres gennem et content management-system eller CMS.

Den nye udgave er designet af Creuna og implementeret af Capgemini og er fokuseret omkring en søgemaskine.

»Vi har fået en enklere og mere overskuelig portal. Vi har forsøgt at forsimple processen, og vi har barberet det væk med, at vi skulle levere indhold,« siger Torsten Grunwald.

Det var ellers ikke en del af den oprindelige kravspecifikation. Den gik på en portal, hvor der skulle sidde en redaktør og fylde indhold på, så Virk.dk også blev et samlingspunkt for nyheder fra det offentlige, der kunne være relevante for virksomhederne.

»Vi tænkte, om det nu var den rigtige løsning, og om det var nødvendigt at gøre det på den måde. Kravspecifikationer kan være noget skidt, fordi de låser opgaven fast, før man ved, hvad opgaven går ud på. Her var kunden heldigvis begavet, så vi kunne sætte os ved bordet og tale om, hvorvidt alle de 150 krav var nødvendige. Det kræver, at man som konsulent tør udfordre kunden, og at det kan foregå i en god tone,« forklarer konceptchef Klaus Silberbauer fra Creuna.

For at demonstrere, hvad det var, Creuna i stedet foreslog, blev blandt andet Google brugt som eksempel. Formålet med det nye Virk.dk skulle være at give brugerne en funktionalitet, som gjorde deres arbejde hurtigere.

Derfor blev projektet centreret om den søgemaskine baseret på FAST, som allerede var implementeret på portalen, men kun anvendt i begrænset omfang. Den nye version af portalen er bygget op omkring FAST og opbygningen af metadata, som giver brugerne bedre søgeresultater, uanset hvilket udgangspunkt de har for deres søgning.

» Det spændende var, at i stedet for redaktører skulle Virk.dk have bibliotekarer siddende. Det er knapt så vigtigt at kunne lægge data ind, som det er at kunne lave taksonomier og rette søgemaskinen til,« siger Klaus Silberbauer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere