Google indsamler data om amerikaneres offline-køb - vil ikke oplyse hvordan

4. august 2017 kl. 13:127
Google indsamler data om amerikaneres offline-køb - vil ikke oplyse hvordan
Illustration: AntonioGuillem/Bigstock.
Google har siden maj indsamlet data om flere milliarder køb i den 'virkelige' verden. Men selskabet nægter at oplyse, hvilke finansielle institutter det samarbejder med.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

I maj annoncerede Google et nyt reklamationsprogram, hvori firmaet sammenkæder brugeres onlinevaner med, hvad man køber i ganske almindelige fysiske butikker.

Ifølge en artikel i The Washington Post gøres dette for at bevise, at deres onlinereklamer får folk til at handle i fysiske butikker.

Indtil videre foregår dette udelukkende i USA, men i praksis betyder det, at Google ligger inde med oplysninger om flere milliarder kreditkort-transaktioner.

Dette har – surprise – fået adskillige organisationer op ad stolene, særligt fordi Google ikke er specielt åbenmundede omkring, hvad der sker med disse oplysninger, og særligt, hvordan de indsamles.

Oplyser ikke samarbejdspartnere

Den primære kritik mod Googles pludselige indtagen af 'offline-markedet' er, at selskabet ikke vil oplyse, hvor de får oplysningerne fra. Det har blandt andet fået en prominent privacygruppe – Electronic Privacy Information Center (EPIC) - til i mandags at forelægge en officiel klage ved det uafhængige handelsagentur, FTC, over, at forbrugerne ikke får en ordentlig 'opt-out'-chance eller information om, hvordan systemet fungerer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Google forsøger at udvide sin dominans fra onlineverden til den ægte, offline verden, og det bør FTC i den grad kigge på,« sagde Marc Rotenberg, direktør ved EPIC.

Selv siger Google, at firmaet ikke kan oplyse om samarbejdspartnere grundet en 'fortrolighedsaftale', som giganten har med disse partnere. Dette gør det i høj grad sværere at komme ud af den handel, som Google har med et ukendt antal kortudbydere.

Bare rolig, det er sikkert

Ifølge Google er forbrugernes data i sikre hænder. Selskabet baserer den matematiske teknik bag Store Sales Measurement på CryptDB, et databasesystem, hvor forespørgsler kan foretages, på trods af at de er krypterede. I 2015 hackede forskere sig ind i en CryptDB-beskyttet sundhedsdatabase, hvori de kunne få adgang til over halvdelen af de oplysninger, databasen indeholdt.

Google lægger dog også vægt på, at oplysninger omkring, hvem der handler, og hvilke produkter der købes, ikke indgår i programmet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»[Programmet, red.] finder ikke ud af, hvad der faktisk bliver købt af individer (hverken produktet eller mængden). Vi finder bare ud af antallet af transaktioner og værdien af alle køb i et tidsrum, aggregeret af hensyn til privacy,« sagde en talsperson til Slate.

Så Google indsamler altså adskillige amerikaneres indkøbsvaner for at finde, hvad The Washington Post beskriver som 'den hellige gral' inden for online-markedsføring: endegyldigt at kunne bevise en direkte sammenhæng mellem online-reklamer og offline-handelsvaner.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
4. august 2017 kl. 22:48

@ Emil Stahl, Jeg tror, at det Peter Christiansen mente var, at baseret på en brugers online aktivitet og et efterfølgende offline-køb i én eller anden størrelsesorden af købesum, da kan Google med god sikkerhed udlede hvad der blev købt.

6
4. august 2017 kl. 18:59

Overså du offline?

5
4. august 2017 kl. 17:09

Måske får de IP adresser fra betalings gateways som de samenholder med ip adresser fra deres allestedsnærværende analytics data og reklame visninger?

Derved kan de vide "hvem" der har købt noget og hvad de har købt baseret på tracking data fra deres services, specielt hvis de er logget ind på en google account i forvejen. De kan også benytte deres DNS service 8.8.8.8 oa. til af logge tid og ip der er besøgt og sammenholde igen med data fra betalingshuse, ikke af forglemme deres CDN, hvor f.eks javascript biblioteker bliver loadet så får man brugerens ip adresse også

Der er mange muligheder når man har så meget data man kan tracke på, det er her de store google,facebook,twitter etc. bliver farlige.

3
4. august 2017 kl. 17:01

Denne sætning:

I maj annoncerede Google et nyt reklamationsprogram, hvori firmaet sammenkæder brugeres onlinevaner med, hvad man køber i ganske almindelige, fysiske butikker.

Efterfulgt af dette:

Google lægger dog også vægt på, at oplysninger omkring, hvem der handler, og hvilke produkter der købes, ikke indgår i programmet.

Lyder meget selvmodsigende.

2
4. august 2017 kl. 16:02

Jeg tror bare de har aftaler med Amex, Mastercard, Visa, JBC, Maestro etc. om at få adgang til anonymiseret transaktions data. Tror ikke der er tale om noget teknisk, bare gode aftaler.

1
4. august 2017 kl. 15:47

Nogle gode ideer til hvordan de gør det?

Er det grunden til at de ruller fiber kabler ud i USA, så de kan lytte med direkte på linjen?