Google indsamler data om amerikaneres offline-køb - vil ikke oplyse hvordan

Google har siden maj indsamlet data om flere milliarder køb i den 'virkelige' verden. Men selskabet nægter at oplyse, hvilke finansielle institutter det samarbejder med.

I maj annoncerede Google et nyt reklamationsprogram, hvori firmaet sammenkæder brugeres onlinevaner med, hvad man køber i ganske almindelige fysiske butikker.

Ifølge en artikel i The Washington Post gøres dette for at bevise, at deres onlinereklamer får folk til at handle i fysiske butikker.

Indtil videre foregår dette udelukkende i USA, men i praksis betyder det, at Google ligger inde med oplysninger om flere milliarder kreditkort-transaktioner.

Dette har – surprise – fået adskillige organisationer op ad stolene, særligt fordi Google ikke er specielt åbenmundede omkring, hvad der sker med disse oplysninger, og særligt, hvordan de indsamles.

Oplyser ikke samarbejdspartnere

Den primære kritik mod Googles pludselige indtagen af 'offline-markedet' er, at selskabet ikke vil oplyse, hvor de får oplysningerne fra. Det har blandt andet fået en prominent privacygruppe – Electronic Privacy Information Center (EPIC) - til i mandags at forelægge en officiel klage ved det uafhængige handelsagentur, FTC, over, at forbrugerne ikke får en ordentlig 'opt-out'-chance eller information om, hvordan systemet fungerer.

»Google forsøger at udvide sin dominans fra onlineverden til den ægte, offline verden, og det bør FTC i den grad kigge på,« sagde Marc Rotenberg, direktør ved EPIC.

Selv siger Google, at firmaet ikke kan oplyse om samarbejdspartnere grundet en 'fortrolighedsaftale', som giganten har med disse partnere. Dette gør det i høj grad sværere at komme ud af den handel, som Google har med et ukendt antal kortudbydere.

Bare rolig, det er sikkert

Ifølge Google er forbrugernes data i sikre hænder. Selskabet baserer den matematiske teknik bag Store Sales Measurement på CryptDB, et databasesystem, hvor forespørgsler kan foretages, på trods af at de er krypterede. I 2015 hackede forskere sig ind i en CryptDB-beskyttet sundhedsdatabase, hvori de kunne få adgang til over halvdelen af de oplysninger, databasen indeholdt.

Google lægger dog også vægt på, at oplysninger omkring, hvem der handler, og hvilke produkter der købes, ikke indgår i programmet.

»[Programmet, red.] finder ikke ud af, hvad der faktisk bliver købt af individer (hverken produktet eller mængden). Vi finder bare ud af antallet af transaktioner og værdien af alle køb i et tidsrum, aggregeret af hensyn til privacy,« sagde en talsperson til Slate.

Så Google indsamler altså adskillige amerikaneres indkøbsvaner for at finde, hvad The Washington Post beskriver som 'den hellige gral' inden for online-markedsføring: endegyldigt at kunne bevise en direkte sammenhæng mellem online-reklamer og offline-handelsvaner.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Knud Jensen

Denne sætning:

I maj annoncerede Google et nyt reklamationsprogram, hvori firmaet sammenkæder brugeres onlinevaner med, hvad man køber i ganske almindelige, fysiske butikker.

Efterfulgt af dette:

Google lægger dog også vægt på, at oplysninger omkring, hvem der handler, og hvilke produkter der købes, ikke indgår i programmet.

Lyder meget selvmodsigende.

Jesper Lund

Jeg tror bare de har aftaler med Amex, Mastercard, Visa, JBC, Maestro etc. om at få adgang til anonymiseret transaktions data.

I så fald er det meget interessant hvordan anonymiserede transaktionsdata kan sammenkædes med online adfærd..

Det må kræve en anden definition af "anonymiseret" end den som findes i den europæiske databeskyttelsesforordning.

Peter Christiansen

Måske får de IP adresser fra betalings gateways som de samenholder med ip adresser fra deres allestedsnærværende analytics data og reklame visninger?

Derved kan de vide "hvem" der har købt noget og hvad de har købt baseret på tracking data fra deres services, specielt hvis de er logget ind på en google account i forvejen.
De kan også benytte deres DNS service 8.8.8.8 oa. til af logge tid og ip der er besøgt og sammenholde igen med data fra betalingshuse, ikke af forglemme deres CDN, hvor f.eks javascript biblioteker bliver loadet så får man brugerens ip adresse også

Der er mange muligheder når man har så meget data man kan tracke på, det er her de store google,facebook,twitter etc. bliver farlige.

Morten Lind

@ Emil Stahl, Jeg tror, at det Peter Christiansen mente var, at baseret på en brugers online aktivitet og et efterfølgende offline-køb i én eller anden størrelsesorden af købesum, da kan Google med god sikkerhed udlede hvad der blev købt.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize