Google indgår milliardforlig om indsamling af lokationsdata

15. november kl. 09:308
Google
Illustration: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix.
»Forbrugerne troede, at de havde slået deres sporingsfunktioner fra på Google, men virksomheden fortsatte i hemmelighed med at registrere deres bevægelser og bruge disse oplysninger til annoncer,« siger Ellen Rosenblum, der er attorney general i delstaten Oregon.

Google indgår et forlig med 40 amerikanske delstater og betaler samtidig 391,5 millioner dollars – svarende til knap 2,8 milliarder kroner – til delstaterne for i perioden 2014-2020 at have vildledt brugerne om indsamlingen af lokationsdata.

Det skriver Ars Technica.

Læs også: Google vil slette brugeres lokationshistorik efter besøg på abortklinikker

Forliget blev indgået efter, at Associated Press afslørede, at lokationshistorikken er 'fra', medmindre brugeren slår indstillingen til, mens indstillingen 'Web & App Activity' automatisk er 'til', når brugeren enten opretter en Google-konto eller indstiller en ny Android-enhed, som det fremgår af en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved hjælp af 'Web & App Activity' kunne Google »indsamle, gemme og bruge personligt identificerbare lokationsdata«, som det kom frem i en lignende sag fra Australien.

»I årevis har Google prioriteret profit frem for privacy for folk, der bruger Googles produkter og tjenester,« sammenfatter attorney general i delstaten Oregon Ellen Rosenblum sagen. 

»Forbrugerne troede, at de havde slået deres sporingsfunktioner 'fra' på Google, men virksomheden fortsatte i hemmelighed med at registrere deres bevægelser og bruge disse oplysninger til annoncører,« siger hun ifølge Ars Technica.

Læs også: Google idømmes 300 millioner kroner i bøde: Indsamlede lokationsdata uden brugernes vidende

Oven på forliget vil Google i de kommende måneder opdatere sine privacy-indstillinger »for at give endnu større kontrol og gennemsigtighed over lokationsdata,« skriver Google i en pressemeddelelse.

8 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
15. november kl. 12:01

google indsamler stadig din lokation hele tiden - så de kan bruge den information til at vurdere HVOR på vejene der er køer (derfra de røde/gule indikationer i google maps kommer). Meget få virker til at være klar over at det sker - uanset om de har google maps kørende eller ej.

3
15. november kl. 16:13

"Meget få virker til at være klar over" ... hvordan noget som helst på en smartphone i virkeligheden egentlig virker...

Når det så er sagt, så TROR jeg nu altså godt, at de fleste har luret hvordan "Trafik" på/i Google Maps virker - men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

Derudover, så mener jeg personligt, at det er en langt bedre byttehandel, at jeg kan blive fri for at sidde i kø (som er noget af det VÆRSTE kender til som billist) ved at jeg afleverer noget anonymt data om min telefons lokation til Google, i forhold til at jeg bliver serveret (personlige?) annoncer baseret på min lokation.

Men som sagt, så er det bare min egen mening.

4
18. november kl. 08:28

Det er vist en misforståelse, Peter. Der er intet, som er anonymt for Google. De ved præcis, hvem du er.

Du har ret i at der sker en byttehandel. De indsamler data for at se et trafikbillede, som de så "giver tilbage til brugerne". Men denne byttehandel stopper ikke dér.

Herefter bruger de Peter Nielsens data fra smartphone (hvilke hjemmesider har du besøgt, hvor længe har du gjort det, hvilken reklame fik dig til at stoppe op og holde inde før du scroller videre, hvilke sider har du tilgået i "privat" modus, hvilke apps har du installeret, hvilke af dem har du brugt, hvilke artikler har du læst, hvilket app-indhold har din skærm vist længst, osv) til egne formål. Alle de data kører videre i Google, og bruges til maskinlæring, produktoptimering, tilpasning af apps og teknologi så det bliver bedre til at fange din opmærksomhed og lede den hen til noget, som Google selv gerne vil have, at du er opmærksom på. Og nej, det er ikke en fair byttehandel for at kunne undgå at sidde i kø.

Det, som mange ikke forstår, er at Google ikke adskiller data fra det, de skulle bruges til, burde bruges til, og må bruges til. De tager din internethistorik, analyserer den, finger ud af hvad der fanger din opmærksomhed bedst (OBS: de er IKKE interesseret i at finde ud af, hvad du kan lide, bare hvad der fanger din opmærksomhed, og hvad der dermed kan bruges til at rette din opmærksomhed mod noget, Google kan bruge til noget) og sælger dem til reklame-annoncører, der så kan sende dig reklamer. Og her tror måske mange det er hobbyer og interesser som at bage surdejsbrød eller at rejse eller hvilke bøger/film du kan lide. Nej. Det er data som dine seksuelle præferencer, dit helbred, fx om du har googlet lungecancer for så at sælge dig reklamer til helse-bikse der vil tjene penge på dig ved at sælge dig en æterisk olie, eller at du er homoseksuel men ikke er kommet ud og derfor kan man sælge gambling eller alkohol eller søde sager til dig fordi du er emotionel og psykisk sårbar.

Google stopper heller ikke et sekund op for at overveje, om data fra den ene app burde blive i denne app. Nej, din lokationsdata gives videre til hjemmesideejere, så de også kan prøve at henlede din opmærksomhed på hvad end de gerne vil sælge til dig.

Jeg synes intet I Googles forretningsmodel er fair.

Prøv følgende kilder til at læse op på, hvad der sker bag din skærm (de første to er efterhånden kommet i top3-referencer her i Version2): Bog: Shoshana Zuboff - Surveillance Capitalism Dokumentar: The Social Dilemma - Netflix Artikel: Denne og denne - undertegnende

De klarer måske nogle misforståelser op. Og nej: jeg siger ikke, det er let at gennemskue Googles og BigTechs metoder. Så jeg kan absolut og fuldt ud forstå, at der kan være misforståelser. For det er det, Google gør: prøve at styre narrativen og lade os brugere misforstå, hvad der reelt sker, og hvad det har af betydning for vores liv og forretningslivets mulighed for at udnytte os. Data er det nye olie, og vi individer er store reservater af olie som de store magnater borer ned i og pumper værdien ud og efterlader, når vi er tørlagte.

5
20. november kl. 18:44

Jeg handler ALDRIG nogensinde på de annoncer der bliver serveret mig - UANSET hvor end de måtte optræde - og nøjagtig det samme råder jeg ALLE andre til heller ikke at gøre.

Der har ALTID har været en udveksling af "data", også før internettet, som annoncører kunne bruge for at målrette deres annoncer, om det så var dameblade eller busreklamer, er sådan set underordnet.

Den dag folk holder op med at reagere på det, nogen prøver at sælge til dem, bliver gulvtæppet revet væk under hele deres eksistens.

Den verden du beskriver, eksisterer kun på grund af ovenstående, og efter min mening ville det være LANGT bedre at uddanne folk til at undgå annoncer, end at kæmpe end kamp mod annoncørerne.

Men så længe at omkring 50% af den danske befolkning FRIVILLIGT lader sig indlægge til annoncørers propaganda, via reklamer i postkassen, så tror jeg desværre der er lang ved igen.

7
21. november kl. 10:44

Peter, selvom du ikke handler på annoncer, så tjener Google, Microsoft osv stadig penge på dig. Mere, end du får tilbage. Denne ubalance kan du ikke undgå ved at stoppe med at købe noget, du ser en annonce omkring.

De prøver reelt at få dig til at tænke på bestemte ting. Og her taler vi ikke engang annoncer. Vi taler søgemaskineresultater. Vi taler indhold på nettet, som du ser, fordi du er du. Vi taler om at vi bliver lagt ind i en skuffe, som vi ikke kommer ud igen, og hvor privatlivet er sat ude af spil.

Der er en betydelig forskel omkring udveksling af data til målretning, og den indsamling og overvågning, vi er udsat for på internettet. Her er det langt fra målrettet reklame, som er hovedformålet for dataindsamlingen.

Den måde, at vi ikke længere kan være anonyme og private på nettet, hvis vi bruger de tjenester, som er nærmest uundgåeligt at bruge, fx hvis vi vil handle med offentligheden (kommune, skole, børnehave, institutioner, osv), er så ude af proportioner og balance og fairness, at vi som enkeltpersoner faktisk ikke længere kan gøre noget mod det. Der skal statslige modstand til. Modstand mod Bigtech, mod Microsofts alt for store udbredelse på det offentlige, skoler osv, mod Google og deres udrulning på skoler igennem Chromebooks, mod Google som favoritsøgemaskine, mod Google som overvågningsmekanisme på danske internetsider, mod Amazons AWS som en af SMV forretningslivets mest brugte hostingtjeneste, osv.

Ellers kan du jo hverken være borger, privatperson, ansat eller andet, uden at du er underlagt privatlivsberøvelse.

8
21. november kl. 13:55

Vores færdsel på internettet, har aldrig nogensinde været rigtig anonymt/privat - og det ved du også godt.

Nøjagtig som det er og altid har været i den "virkelige" verden. Det er slet ikke tænkt/designet til at det skulle være således. (heller ikke den virkelige verden)

At der så findes værktøjer/programmer/tjenester der kan gøre det, ændrer ikke på at man - med de "rigtige" værktøjer - kan finde identiteten på folk.

Hvis du ikke vil have at nogen/noget kender dig online - så hold dig offline - længere er den ikke.

Derudover, så bliver vi alle sammen KONSTANT manipuleret til at tænke og tro på en bestemt måde, lige fra vi bliver født, til vi dør, ud fra hvor vi end er henne på denne klode.

Den eneste løsning på det - i min optik - er at være kritisk overfor ALT. Din mor, din far, myndigheder, virksomheder, ALT. Noget jeg i øvrigt mener, alt for få mennesker er.

Når det så er sagt, så har jeg 2 spørgsmål til dig.

  1. Er det ulovligt det du omtaler der foregår? (for hvis det er skal det jo anmeldes)

  2. Hvad tror du der vil ske, hvis alternativet du taler om bliver virkelighed? (mit eget bud er, at du og jeg skal til at betale FOR ALT, og det vil betyde, at internettet ikke længere er for alle...)

1
15. november kl. 11:35

Fint nok - men jeg er ikke imponeret. Hvorfor får Google lov til - endnu en gang - med et symbolsk beløb at betale sig fra sine forbrydelser? Hvorfor er der aldrig nogen af de ansvarlige vaneforbrydere, som ryger i fængsel - i lang tid? For ingen tror vel på, at de for alvor ændrer adfærd, er der?

Disse "bøder" og forlig er jo symptom, på, at myndighederne stadig ikke for alvor tager retten til privatliv alvorligt.

6
20. november kl. 22:03

Anne-Marie. Der er nok et nemt - men svært at gennemskue - svar: Penge og grådighed. Hvem der får og hvor meget er nok ikke nemt, men der doneres nok lidt her og der - også hvor det nok ikke burde finde sted