Google ignorerer 1.200 danske protester: Ingen udsigt til betaling i Android Market

6. maj 2010 kl. 08:5219
Danske Android-brugere er gale over manglen på betalings-applikationer og har samlet 1.200 underskrifter ind. Men der er fortsat intet nyt fra Google om en lanceringsdag.
Artiklen er ældre end 30 dage

Android-bølgen brager igennem Danmark, og HTC's topmodel Desire er flere uger efter lancering stadig udsolgt i hele landet. Men én ting har Google, som står bag mobilplatformen, ikke fået på plads endnu, selvom første Android-telefon ramte markedet i efteråret 2008.

»Det er for latterligt, at man ikke kan få en applikation i Danmark, fordi den koster en halv dollar. Det kan ikke passe,« siger Carsten Schwartz, softwareudvikler med en passion for Android.

Kun i en håndfuld lande i verden kan man i dag sælge og købe Android-applikationer gennem Android Market, mens alle andre lande, inklusiv Danmark, må nøjes med dem, der er gratis.

»Android er godt, fordi det er et åbent system, modsat Apple. Og det er meget fint, at der kommer mange nye Android-telefoner, men hvis ikke der kommer andet end gratis applikationer, kan bølgen blive stoppet,« siger Carsten Schwartz.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han blev derfor en af bannerførerne i en protest mod Googles sløve udrulning af Android Market: En underskriftsindsamling på nettet, som lige nu har rundet 1226 deltagere.

»Vi diskuterede, om vi skulle stille os ind foran Googles kontor og demonstrere. Men det er ikke så moderne. Så vi brugte i stedet nettet til at samle underskrifter ind. Og så har jeg skrevet rundt siden da til medier og på diskusionsfora,« forklarer han.

Om det hjælper på tempoet, ved han ikke. Men det er bedre at gøre et-eller-andet, i stedet for bare at sidde og jamre, siger han.

Carsten Schwartz har også kastet sig ud i udvikling af Android-applikationer, men foreløbigt kun med mindre forsøg, som han ikke vil tage penge for. Men kommer den rigtige idé, vil det være en hæmsko, at Google ikke tillader betaling for en applikation, mener han.

»Det stopper da initiativet og hæmmer udviklerlysten. Hvis jeg laver noget rigtig smart, vil jeg da gerne tjene penge på det. Generelt betyder det, at vi får færre gode, professionelle programmer i Danmark,« siger udvikleren.

Version2 har kontaktet Google i Danmark for en kommentar, men det eneste, firmaet kan tilbyde, er en generel udtalelse fra Googles amerikanske Android-team.

Der er endnu intet nyt om tidsplanerne for lancering af betalings-applikationer, og Google arbejder hårdt på opgaven, som ikke er nem, lyder svaret. Til gengæld fremhæver Google, at det er nemt at hente de gratis applikationer. I gennemsnit har en Android-bruger hentet 80 applikationer, og fire ud af fem personer henter mindst en ny applikation hver uge.

19 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
6. maj 2010 kl. 09:15

Jeg som HTC Desire ejer har ikke kendskab til nogen købe applikation, som jeg ikke kan leve uden. Min telefon kan gå på nettet, den kan telefonere. Godt nok til mig.

15
6. maj 2010 kl. 12:33

Jeg som HTC Desire ejer har ikke kendskab til nogen købe applikation, som jeg ikke kan leve uden. Min telefon kan gå på nettet, den kan telefonere. Godt nok til mig.

Du burde måske have købt en mere simpel telefon så? En stor del af konceptet med Android (og iPhone OS) er jo netop at man kan skræddersy og forbedre sin telefon vha. apps.

Købeapplikationer er som regel bedre og noget mere nyttige - udviklerne får et incitament til at vedligeholde og videreudvikle dem og det er altså ikke tilfældet i samme grad for gratis apps. Det er også derfor man finder så meget bras på Android marked hvis man tilgår den fra DK.

16
6. maj 2010 kl. 12:35

"Du burde måske have købt en mere simpel telefon så?"

På dette niveau vil jeg ikke bevæge mig. Du kan vel være ligeglad?

18
6. maj 2010 kl. 13:43

@Malte: Ja, det kan jeg - og jeg er faktisk også ligeglad med at du kun bruger din telefon til at telefonere med ;-)

@Jakob: Google tjener jo faktisk penge på det - mener at revenue modellen hedder 30% af indtægten til Google og 70% til udvikleren.

20
6. maj 2010 kl. 15:08

Betalingsystemer udvikling osv osv osv koster ingenting ?

Samtidigt bære man den pengemægssige dødvægt fra gratisprogrammerne.

Ja Google har scope så appstoren har lavere omkostninger pga den stordrift som googles infrastruktur giver. Men de er ikke nul. Om Google tjener penge på appstoren har jeg ikke set noget rapporteret om men jeg er altid klar til at blive overasket... Tvivler dog...

/Jakob

17
6. maj 2010 kl. 13:37

Der er ikke direkte penge i det for google så det er ikke en priotet...

Dont ya know... Free is the new black.

Hvorfor laver den samlede mobil udvikler branche i DK ikke bare deres eget Android market ? De kan jo altid sælge det til google næste år når google har tid til at se på Danmark.

Det skal jo være så frit og gratis at gøre det ?

Samtidigt så lad være med at håbe på Spotify i Danmark. KODA skal ha alt for mange penge til at det kan blive virkelighed med de håndøre som musikerene får fra den deal som spotify tilbyder.

/Jakob

21
6. maj 2010 kl. 15:30

Som jeg linkede til tidligere, så findes der alternative måder at betale for sine apps.

En af dem er, at bruge andre markeder, såsom f.eks. SlideME [1] og GetJar [2]

[1] http://slideme.org/[2] http://www.getjar.com/

3
6. maj 2010 kl. 09:25

@Malte: Så har du da godt nok spildt en stor bunke penge på at købe en HTC Desire.

4
6. maj 2010 kl. 09:29

Sludder og vrøvl. Jeg har sync mellem kalender og google mail, streams, maps, etc. Flashligth apps, pruttelyde, og deslignende kan jeg godt undvære.

Jeg har en hurtig processor, stor skærk. Absolut ikke spild af penge.

5
6. maj 2010 kl. 09:37

@Kristian: Enig... En god applikation at sammenligne med er f.eks. Grooveshark. Man kan hente applikationen fra Android Market, men man skal logge ind med sin konto for at kunne bruge den. På Groovesharks hjemmeside kan man abbonere på en tjeneste, som netop gør, at man kan logge ind i applikationen på telefonen. Der er med andre ord betaling inde over og det fungerer perfekt.

Dog kræver det selvfølgelig også nogle ekstra steps, i form af en betalingshjemmeside og kontooprettelse, fremfor "bare" at kunne downloade en applikation.

Det jeg dog ikke forstår er, hvorfor skulle det være så meget anderledes end ved iPhonen? Fungerer deres "app market" ikke på samme måde?

7
6. maj 2010 kl. 10:01

Hvis du har N lande med købere og M lande med sælgere giver det N*M forskellige kombinationer af skatteregler med mere.

SUN var også igang med deres Java butik men kom aldrig rigtig ud over USA + nogle få lande. Og jeg tror endda de prioriterede det ret hårdt.

Google har åbenbart ikke kompetencerne til at gøre det. Men så skulle de udlicitere det til nogle som har.

Men selvfølgelig de er jo et annoncefirma og foretrækker sikkert annoncebetalte programmer frem for betalingsprogrammer.

10
6. maj 2010 kl. 11:50

Men er det det der er problemet?

De må da have sat sig lidt ind i reglerne når de allerede sælger Adwords og Google Apps i Danmark.

Jeg ville til nøds kunne tolerere, at de var langsomme med at få rullet betalingsapps ud, hvis de kom en en forklaring på, hvad pokker det er, der volder dem så store problemer. Bare en eller anden good will gestus, der kunne forsikre os om at de rent faktisk tager problemet seriøst.

I øvrigt er annoncebetalte programmer på mobilen noget fanden har skabt. Når mængden af skærmplads er en faktor, er uhensigtsmæssig at spilde denne plads med reklamer. Så vil jeg hellere betale et par dollar en gang for alle.

13
6. maj 2010 kl. 12:06

Jeg ville til nøds kunne tolerere, at de var langsomme med at få rullet betalingsapps ud, hvis de kom en en forklaring på, hvad pokker det er, der volder dem så store problemer.

Lige præcis. Fint nok at det er svært, men giv os i det mindste en forventning -- eller meld ud at Android Market bare ikke kommer til DK. Det er den endeløse venten er ulidelig.

11
6. maj 2010 kl. 11:58

Adwords og Google Apps er anderledes da der kun er en sælger. Men nej, jeg tror ikke Google tager det alvorligt da de foretrækker den reklamefinancerede model.

12
6. maj 2010 kl. 12:05

Jeg synes det virker noget blåøjet at tro, at man udnytter telefonens fulde potentiale med kun de apps, man får "med i æsken." Hvem har sagt, at man ikke kan lave noget mere brugbart end pruttelyde og flashlight apps?

Nu smider jeg lige nogle ideer ud: Hvad fx med en Shazam! app, hvor man kan sætte sin telefon op imod højttaleren når en sang spiller, og derefter får information om sangen. Hvad med en augmented reality-app, der viser hvor den nærmeste hæveautomat er, udfra det billede du tager af vejen lige nu. Hvad med en god task manager til Android OS? Hvad med en bedre file manager? Hvad med en Spotify-klient (det findes, den koster $9)? Hvad med EasyTether, der gør det såresimpelt at "tethere" til sin bærbare?

Bare fordi mange af de gratis apps bærer præg af at være førstegangsprojekter for en aspirerende smartphone-udvikler, behøver det ikke betyde at alle apps er noget lort. Du ejer en Android-telefon. Det er tide til at du får udnyttet dens fulde potentiale.

14
6. maj 2010 kl. 12:21

Jeg håber ikke, at du tager anstød af, at jeg er uenig.

Jeg har besiddet 3 Porsche biler (dog ikke samtidig). Syntes, at jeg fik meget ud af dem uden at sætte skørter på og uden at presse dem til (de dengang mulige) 225 km/h.

Brugeroplevelsen var god. Det er HTC Desires også. Også uden tillægsprogrammer. Som jeg dog ikke afsværger, jeg står bare ikke lige og mangler nogen.

Mine laptops er bedre til mange ting end en mobiltelefon. Mine Nikon kameraer ligeså.

Forskellige brugere har forskellige behov.

8
6. maj 2010 kl. 10:24

Måske er jeg blind, men jeg kan aldrig finde relevante links til V2's artikler. Ville det ikke være på sin plads med et link til Carstens protest?

6
6. maj 2010 kl. 10:00

Der findes heldigvis alternative markeder, hvor man kan købe apps: http://mobildebat.dk/showthread.php?t=172989

Men ville godt nok være rart hvis der blev åbnet op, men det ser ikke ud til det sker lige med det samme.

2
6. maj 2010 kl. 09:25

Man kunne jo prøve med release-ware:

  1. Lav en app der beskriver, og måske demonstrerer, den endelige app - men links til forskellige betalingsmetoder.
  2. Sæt en konto op hvor man kan smide pengene, men først få dem udbetalt når et vist mål er opfyldt, enten beløb eller når app'en er frigivet - ellers ryger de tilbage til de betalende (en slags escrow).
  3. Folk smider (forhåbentligt) nok penge i kassen til at det giver økonomisk mening (ellers taber de betalende kun deres renter i en mindre periode) - app'en sendes ud fri og gratis.