Google Home sender uopfordret reklamer ud i brugernes stuer

17. marts 2017 kl. 12:2611
Google Home sender uopfordret reklamer ud i brugernes stuer
Illustration: Disney.
Googles intelligente højtaler er begyndt at reklamere for ny Disney-film. Det er ikke en reklame, lyder den umiddelbare forklaring fra it-selskabet.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Brugere af Googles intelligente højtaler 'Google Home' har i de seneste dage modtaget en ny form for indhold fra it-kæmpens digitale assistent - navnlig reklamer for Disney-filmen 'Skønheden og Udyret'.

Det skriver The Register.

Reklamerne er hverken noget, brugere har slået til eller fra, og de er tilsyneladende heller ikke inspireret af, at nogen har udtrykt interesse for Disney-filmen. Det betyder, at brugere, der spørger om dagens program, får oplysninger om vejret og morgentrafikken - men også om, at Disney-filmen altså nu har premiere.

'For some more movie fun, ask me about Belle,' fortsætter assistenten med reference til filmens kvindelige hovedperson.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Andre brugere har oplevet, at reklamen kommer, når man spørger til programmet ved den lokale biograf.

'Det er ikke en reklame,' lød beskeden i første omgang fra Google i en officiel erklaring, som det britiske medie meget rammende kalder 'bukserne på hovedet-sindssygt'.

'Skønheden ved Assistenten er, at den inviterer vores partnere til at være vores gæster og dele deres historier,' fortsætter Google om reklamen, der ikke er en reklame.

Eksperter har tidligere spekuleret over, hvordan Google vil tjene penge på assistenten, som ganske vist kan bruge dine samtaler til at målrette web-reklamer, men ellers ikke selv reklamere. Indtil nu altså.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge mediet Morningstar har Google imidlertid ikke taget penge fra Disney for øvelsen. Og torsdag eftermiddag opdaterede Google da også forklaringen på stuntet.

'Det var ikke ment som en reklame,' forklarer selskabet, der i dag konkurrerer med Facebook om titlen som verdens største reklameplatform.

Film-reklamen var en del af, hvad Google kalder timely content - tidsaktuelt indhold, som kan blive præsenteret for brugeren.

'Vi fortsætter med at eksperimentere med nye måder at give unikt indhold til brugere på, og vi kunne have gjort det bedre i dette tilfælde,' skriver Google, der angiveligt har stoppet reklamen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Se Google Home-reklamen i aktion her:

[video: https://www.youtube.com/watch?v=nELLLE7Ltgc]

11 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
10
18. marts 2017 kl. 12:56

Har ikke fået nogen slags reklamer på min Google Home.

8
18. marts 2017 kl. 08:31

Ingen Google reklamer? Så er du da i den heldige ende.

I min GMail under "Promoveringer" ligger der altid to "annoncer" som de to øverste mails. De er tydeligt markerede med et "Annonce" skilt. Altså den web-baserede udgave - tror også min mobiludgave har det.

Og google search viser dig nok også en eller flere annoncør betalt indhold markeret med et "reklame" skilt som de første søgeresultater.

Eller har du en helt særlig form for google-ninja-fu som holder dig fri for dette?

7
18. marts 2017 kl. 03:43

Det er reklame, det er det samme som de har gjort i mange år med
google calendar, hvor de sætter ting ind som "Star Wars præmiere"
og andre events de mener du vil købe dig adgang til.

Interessant. Jeg har brugt Googles kalender i mange år, men aldrig set én eneste reklame på min kalenderside hverken på PC eller mobil eller tablet. Og nu vi taler om det har jeg heller ikke nogen reklamer på min G-mail. Faktisk er Googles tjenester de eneste jeg kender hvor der ikke er nogen reklamer ...

6
17. marts 2017 kl. 17:05

Jeg kan forstille mig nogle scenarier, hvor den kommer til at afsløre, hvad det er man interesserer sig for, overfor andre mennesker. F. eks. hvis den under en fest siger "der er nu nye episoder af Rape that Goat" eller noget andet. Den kommer til at afsløre intime detaljer, man ikke har selv har kontrol med.

5
17. marts 2017 kl. 14:58

Der bliver presset hårdt på for at indføre tekst og tale som det nye interaktions-medie. Det her eksempel viser meget godt, at hvis text/tale bliver lige så udbredt som web/html, så har vi kun set et lille hjørne af hvilken reklame-, spam- og fraud-platform det bliver!

Hvem laver den første ad-blocker for tekst/tale? Spamfilter?

Hvordan lyder et HTTPS-certifikat, der garanterer at du snakker med den rigtige service?

4
17. marts 2017 kl. 14:56

Egentlig synes jeg det kan være meget godt, hvis nu Google 'ved' at jeg er Disney-entusiast, så minder mig om at der er præmiere på en Disney-film.</p>
<p>Faktisk synes jeg det er værre at blive bombarderet med tilfældige reklamer for alt muligt lort som jeg absolut ingen interesse har i.

Så er det at jeg spørger om den tanke er HELT gennemtænkt ?

Det vil jo være nemt at finde ud af hvad dine interesser er ved at kigge lidt på hvilke sider du besøger og der er google jo allerede godt med.

Så skal du lige vise den til svigermor og så siger den til sidst "Hey Anders, vidste du at pornshoppen.dk i denne uge har ekstra tilbud på den helt store bøtte med anal-lube".

Der er det gode jo at den ved at du besøger den shop og køber det produkt så den kan give dig besked når det er på tilbud.

Eller ?

3
17. marts 2017 kl. 14:24

Egentlig synes jeg det kan være meget godt, hvis nu Google 'ved' at jeg er Disney-entusiast, så minder mig om at der er præmiere på en Disney-film.

Faktisk synes jeg det er værre at blive bombarderet med tilfældige reklamer for alt muligt lort som jeg absolut ingen interesse har i.

Tænk hvis fjernsynets reklamer faktisk var målrettet mig og mine interesser, i stedet for konstant at vise dameblade, ævle om et nyt menstruationsbinds fortræffeligheder og golfudstyr?

Men selvfølgelig, hvis det udarter så dimsen brøler om det samme igen og igen, så kan det jo hurtigt blive trættende...

2
17. marts 2017 kl. 14:05

Havde kraftigt overvejet at købe Google Home, men jeg må sige at det her skubber mig i modsatte retning.. For fanden Google...

1
17. marts 2017 kl. 13:01

Det er reklame, det er det samme som de har gjort i mange år med google calendar, hvor de sætter ting ind som "Star Wars præmiere" og andre events de mener du vil købe dig adgang til.

Folk signer selv op til alt det b/s som IoS bringer med sig, så som at optage alt i rummet og sende det videre til behandling på egne servere og til efterfølgende datamining hos sig selv og 3. part.

Den moderne træl og det geniale ved det er at de fleste ikke en gang er klar over det, de er bare glade for at få nogle services "gratis".