Google Home sender uopfordret reklamer ud i brugernes stuer
Brugere af Googles intelligente højtaler 'Google Home' har i de seneste dage modtaget en ny form for indhold fra it-kæmpens digitale assistent - navnlig reklamer for Disney-filmen 'Skønheden og Udyret'.
Det skriver The Register.
Reklamerne er hverken noget, brugere har slået til eller fra, og de er tilsyneladende heller ikke inspireret af, at nogen har udtrykt interesse for Disney-filmen. Det betyder, at brugere, der spørger om dagens program, får oplysninger om vejret og morgentrafikken - men også om, at Disney-filmen altså nu har premiere.
'For some more movie fun, ask me about Belle,' fortsætter assistenten med reference til filmens kvindelige hovedperson.
Andre brugere har oplevet, at reklamen kommer, når man spørger til programmet ved den lokale biograf.
'Det er ikke en reklame,' lød beskeden i første omgang fra Google i en officiel erklaring, som det britiske medie meget rammende kalder 'bukserne på hovedet-sindssygt'.
'Skønheden ved Assistenten er, at den inviterer vores partnere til at være vores gæster og dele deres historier,' fortsætter Google om reklamen, der ikke er en reklame.
Eksperter har tidligere spekuleret over, hvordan Google vil tjene penge på assistenten, som ganske vist kan bruge dine samtaler til at målrette web-reklamer, men ellers ikke selv reklamere. Indtil nu altså.
Ifølge mediet Morningstar har Google imidlertid ikke taget penge fra Disney for øvelsen. Og torsdag eftermiddag opdaterede Google da også forklaringen på stuntet.
'Det var ikke ment som en reklame,' forklarer selskabet, der i dag konkurrerer med Facebook om titlen som verdens største reklameplatform.
Film-reklamen var en del af, hvad Google kalder timely content - tidsaktuelt indhold, som kan blive præsenteret for brugeren.
'Vi fortsætter med at eksperimentere med nye måder at give unikt indhold til brugere på, og vi kunne have gjort det bedre i dette tilfælde,' skriver Google, der angiveligt har stoppet reklamen.
Se Google Home-reklamen i aktion her:
[video: https://www.youtube.com/watch?v=nELLLE7Ltgc]

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.