Google Home og Chromecast kan overbelaste wifi i hjemmet

18. januar 2018 kl. 07:521
Flere brugere melder om overbelastede wifi-netværk på grund af en bug i Google Home og Chromecast.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Google Home og Chromecast overbelaster angiveligt wifi-netværk eller lukker dem helt ned. Sådan lyder meldingen fra brugere på Reddit- og Google-forummer. Det skriver Arstechnica

Til at starte var antagelsen, at ustabiliteten skyldes en enkelt Google-enhed, nemlig Google Home Max, når den blev koblet på TP-Links Archer C1200-router.

Men den forklaring skydes nu ned af TP-Link selv, og problemet ser ud til at omfatte flere Google-enheder, blandt andet Google Home, Google Home Mini og Chromecast.

TP-Link udsendte i første omgang en beta patch til Archer C1200, men virksomheden oplyser nu, at problemet ikke skyldes TP-Links hardware.

Artiklen fortsætter efter annoncen

TP-Link skriver:

»I den seneste tid har mange brugere af Archer C1200 oplevet problemer med netværksforbindelse på deres routere. Efter vores opfattelse er problemet relateret til nogle af de seneste udgaver af Android OS og Google Apps. Problemet hænger sammen med visse enheders 'cast'-funktion, som sender MDNS multicast discovery-pakker for at forbinde og fastholde en live-forbindelse med Google-produkter som Google Home. Disse pakker bliver normalt sendt med 20 sekunders intervaller. Vi har dog opdaget, at disse enheder til tider sender store mængder pakker med meget høj hastighed med et kort tidsinterval. Det sker, når enheder vågner fra 'sleep-tilstand, og der kan sendes mere end 100.000 pakker. Jo længere din enhed er i 'sleep'-tilstand, des større vil omfanget være. Det problem kan få routerens primære funktioner til at lukke ned, inklusive den trådløse forbindelse.«

TP-Link foreslår, at man gennemfører et reboot for at frigive hukommelse til at løse problemet. Man kan også slå 'cast'-funktionen fra på sin Android-enhed.

En Google-talsperson har oplyst til Engadget:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi er opmærksomme på, at et mindre antal brugere har problemer, og vores team arbejder hurtigt på at finde en løsning.«

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger