Google garanterer 99,9 procent oppetid for Apps-kunder

31. oktober 2008 kl. 08:514
Internetgiganten udvider nu dets serviceaftale for Gmail-kunder til også at gælde for dets kalender- og dokumenttjenester.
Artiklen er ældre end 30 dage

Internetgiganten Google mener nu at være klar til at kunne love dets betalende kunder en garanteret oppetid på 99,9 procent for dets Google Apps.

Google har allerede en tilsvarende garanti for de kunder, som betaler for at benytte Googles mailtjeneste Gmail.

Erfaringen fra driften af Gmail betyder, at Google nu vil udvide aftalen om serviceniveauet, SLA, til at omfatte Calendar, Documents, Sites og Talk.

Disse tjenester har indtil nu været plaget af flere nedbrud end Gmail, og den nye garanti vil betyde, at kunderne i tilfælde af nye nedbrud vil kunne få refunderet en del af det, de har betalt Google for driften.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Google fastholder, at nedetiden for eksempelvis Gmail er betydeligt lavere end ved in-house drift af eksempelvis Novell Groupwise, Lotus Notes eller Microsoft Exchange.

Ifølge Google ramte det seneste nedbrud i Google Apps blot 0,003 procent af Google Apps Premier Edition-kunderne. Det nedbrud betød dog, at denne lille gruppe oplevede næsten ét døgns afbrydelser i driften.

Nedbruddet kom efter en opdatering af Googles webbaserede applikationer, som gav problemer for visse kunders specialtilpassede webportaler. Google lover nu at forbedre dets kommunikation med kunderne i forbindelse med nedbrud, samtidig med at serviceaftalen altså udvides til at garantere 99,9 procents oppetid.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
31. oktober 2008 kl. 13:06

Et lille regne stykke...

365 dage * 24 timer * 0.01 = 87,6 timer

Altså Google lover at holde sig under 87 timers nedbrud om året.

Et det imponerende?

2
31. oktober 2008 kl. 13:09

Det skulle vist have været 0.001 (0.01 svarer til 1% og ikke 1 promille). Det giver 8.8 timer, som vist ser lidt bedre ud.

3
31. oktober 2008 kl. 13:15

Yep... Den smuttede lige ;-)

4
1. november 2008 kl. 20:44

... i tilfælde af nye nedbrud vil kunne få refunderet en del af det, de har betalt Google for driften.

Man får bare forlænget den tid man har betalt for, med den tid systemet har været nede, dvs. er systemet nede en dag, får man en dag ekstra "gratis".

Men ud over det er det et ganske udemærket system også til virksomhedsbrug og f.eks. familie websites, ..., ..., ...