Google følger Apples omdiskuterede privacy-tiltag: Vil begrænse deling af brugerdata med tredjeparter
Google går i fodsporene på Apple og vil indføre et privacy-tiltag, der skal begrænse delingen af brugernes data med tredjeparter. Det sker som et led i Googles Privacy Sandbox-projekt.
Læs også: Facebook-ejer: Apple-privacy kommer til at koste os milliarder
Det skriver BBC på baggrund af en blog post fra Google.
Apples ændrede privacy-politik, App Tracking Transparency (ATT), der trådte i kraft i april sidste år, betyder, at apps fremover skal anmode om tilladelse til at spore brugeres data. Hvis brugeren siger nej, kan app'en ikke få adgang til det såkaldte Identifier for Advertisers (IDFA), der er et enheds-id, som bruges til at målrette og måle effektiviteten af onlineannoncer.
Og nu er noget lignende altså på vej til burgere af Googles Android-apps.
Læs også: Apples privacy-stramning har kostet sociale medier milliarder af dollars
»Disse løsninger vil begrænse deling af brugerdata med tredjeparter og fungere uden cross-app identifiers, herunder advertising ID. Vi undersøger også teknologier, der reducerer potentialet for skjult dataindsamling, herunder sikrere måder, hvorpå apps kan integreres med reklame-SDK'er,« skriver Google.
