Google går i fodsporene på Apple og vil indføre et privacy-tiltag, der skal begrænse delingen af brugernes data med tredjeparter. Det sker som et led i Googles Privacy Sandbox-projekt.
Læs også: Facebook-ejer: Apple-privacy kommer til at koste os milliarder
Det skriver BBC på baggrund af en blog post fra Google.
Apples ændrede privacy-politik, App Tracking Transparency (ATT), der trådte i kraft i april sidste år, betyder, at apps fremover skal anmode om tilladelse til at spore brugeres data. Hvis brugeren siger nej, kan app'en ikke få adgang til det såkaldte Identifier for Advertisers (IDFA), der er et enheds-id, som bruges til at målrette og måle effektiviteten af onlineannoncer.
Og nu er noget lignende altså på vej til burgere af Googles Android-apps.
Læs også: Apples privacy-stramning har kostet sociale medier milliarder af dollars
»Disse løsninger vil begrænse deling af brugerdata med tredjeparter og fungere uden cross-app identifiers, herunder advertising ID. Vi undersøger også teknologier, der reducerer potentialet for skjult dataindsamling, herunder sikrere måder, hvorpå apps kan integreres med reklame-SDK'er,« skriver Google.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.