Google følger Apples omdiskuterede privacy-tiltag: Vil begrænse deling af brugerdata med tredjeparter

2 kommentarer.  Hop til debatten
Google følger Apples omdiskuterede privacy-tiltag: Vil begrænse deling af brugerdata med tredjeparter
Illustration: Android.
Deling af brugernes data med tredjeparter skal begrænses ifølge Google, og derfor lancerer søgemaskinen nye privacy-tiltag.
17. februar kl. 11:55
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Google går i fodsporene på Apple og vil indføre et privacy-tiltag, der skal begrænse delingen af brugernes data med tredjeparter. Det sker som et led i Googles Privacy Sandbox-projekt.

Læs også: Facebook-ejer: Apple-privacy kommer til at koste os milliarder

Det skriver BBC på baggrund af en blog post fra Google.

Apples ændrede privacy-politik, App Tracking Transparency (ATT), der trådte i kraft i april sidste år, betyder, at apps fremover skal anmode om tilladelse til at spore brugeres data. Hvis brugeren siger nej, kan app'en ikke få adgang til det såkaldte Identifier for Advertisers (IDFA), der er et enheds-id, som bruges til at målrette og måle effektiviteten af onlineannoncer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Og nu er noget lignende altså på vej til burgere af Googles Android-apps.

Læs også: Apples privacy-stramning har kostet sociale medier milliarder af dollars

»Disse løsninger vil begrænse deling af brugerdata med tredjeparter og fungere uden cross-app identifiers, herunder advertising ID. Vi undersøger også teknologier, der reducerer potentialet for skjult dataindsamling, herunder sikrere måder, hvorpå apps kan integreres med reklame-SDK'er,« skriver Google.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
17. februar kl. 12:22

Ars Technica har en lidt dybere analyse der går ud over pressemeddelelsen https://arstechnica.com/gadgets/2022/02/androids-toothless-privacy-sandbox-fails-to-answer-ios-tracking-limits/

Hovedkonklussion

Since Google is not making any privacy changes mandatory, it is basically asking advertising companies to voluntarily stop collecting data on users. If advertisers wanted to do that, they could make that change today. Advertisers don't actually need to wait for a technical solution to be finished.

1
17. februar kl. 12:07

"»Disse løsninger vil begrænse deling af brugerdata med tredjeparter og fungere uden cross-app identifiers, herunder advertising ID. Vi undersøger også teknologier, der reducerer potentialet for skjult dataindsamling, herunder sikrere måder, hvorpå apps kan integreres med reklame-SDK'er,« skriver Google."

Lidt elastik i metermål?

Jeg tror dem ikke over en dørtærskel...