De betalte tekst-annoncer i højre side af søgemaskinen Google er på vej væk. Fremover vil reklamerne begrænse sig til den øverste og nederste del af siden, bekræftede selskabet over for sitet Search Engine Land.
»Det er et stort træk fra Google,« siger chefen for AdWords-optimering hos firmaet s360, Frederik Hyldig, og vurderer, at det sandsynligvis vil få priserne på AdWords-annoncerne til at stige.
Hvor der før kunne være op til omkring 11 tekstannoncer på søgemaskinen, vil det med de nye ændringer blive reduceret til omkring 7. Dermed bliver det sandsynligvis også dyrere at købe sig til annoncerne.
»Google siger, at deres test har vist, at det giver bedre oplevelser for brugeren. Hvad det i virkeligheden betyder er, at Google har fundet ud af, at de kan tjene flere penge på det,« siger Frederik Hyldig og påpeger, at vi først kan se resultaterne af ændringerne om noget tid.
Led i udspekuleret Google-strategi
Selvom trækket fra Google umiddelbart ligner en beslutning om at tilpasse formatet til mobilen (der er ikke annoncer på højre side, når man søger på mobilen), så passer den frigivne plads også ind i selskabets langsigtede strategi om at holde på brugeren så lang tid som muligt.
Google har i de seneste år i stigende grad eksperimenteret med at hive det relevante indhold ud fra hjemmesiderne og præsentere det direkte for brugeren på Googles egen webside. Spørger man eksempelvis Google 'Hvor er København?', vil det første resultat vise et kort over hovedstadens beliggenhed.
Og søger man på 'flyrejser Barcelona', har Google indbygget en søgefunktion til at finde den billigste flyrejse, hvorefter man kan booke rejsen hos flyselskabet.
Formålet med disse tiltag er ifølge Google, at 'give brugeren den bedste oplevelse', fordi man ikke skal bruge så lang tid på at finde det, man søger efter. Men det er samtidig et led i en snedig plan om at undgå, at brugerne går ind på andre hjemmesider som f.eks. Momondo og finder flyrejsen der.
For når Google holder på brugeren, er det også Google, der kan tjene penge på at henvise vedkommende til de relevante virksomhed - som f.eks. flyselskabet Norwegian.
Og denne strategi bliver ifølge Frederik Hyldig lettere at efterfølge, når der er mere plads i højre side til at give brugeren disse typer af forslag.
»Bare fordi Google fjerner tekstannoncerne i højre side, betyder det ikke, at pladsen kommer til at være tom. Der vil være mere plads til knowledge graphs (firma-information, red.) og sammenligninger af f.eks. flybilletter, forsikringer og biografbilletter. Det er nogle af de områder, som Google er ved at bevæge sig ind på,« siger Frederik Hyldig.
Google er i øjeblikket ved at udrulle ændringerne på søgemaskinen globalt. De er ikke gældende for alle søgninger i Danmark endnu, men man kan i flere tilfælde allerede se dem. Det er kun tekstannoncerne, der forsvinder. Produktannoncer med billede vil stadig være at finde i højre side af Google.
Samtidig kommer der på de mest trafikerede søgninger en ekstra tekstannonce op i toppen af søgningerne. I bunden af søgningerne vil der ligeledes være tekstannoncer med de nye ændringer.