Google fjerner reklamepladser i søgemaskinen som led i snedig strategi

Antallet af reklamer på Googles søgemaskine vil blive reduceret mærkbart. Det kan få priserne på annoncerne til at stige og hjælpe Googles langsigtede strategi, vurderer søgemaskineekspert.

De betalte tekst-annoncer i højre side af søgemaskinen Google er på vej væk. Fremover vil reklamerne begrænse sig til den øverste og nederste del af siden, bekræftede selskabet over for sitet Search Engine Land.

FØR: Google viser tekstannoncer i højre side. Total: 11 annoncer. Kilde: s360.dk
EFTER: Google fjerner annoncerne i højre side. Nye annoncer i bunden. Total: 7 annoncer. Kilde: s360.dk

»Det er et stort træk fra Google,« siger chefen for AdWords-optimering hos firmaet s360, Frederik Hyldig, og vurderer, at det sandsynligvis vil få priserne på AdWords-annoncerne til at stige.

Hvor der før kunne være op til omkring 11 tekstannoncer på søgemaskinen, vil det med de nye ændringer blive reduceret til omkring 7. Dermed bliver det sandsynligvis også dyrere at købe sig til annoncerne.

»Google siger, at deres test har vist, at det giver bedre oplevelser for brugeren. Hvad det i virkeligheden betyder er, at Google har fundet ud af, at de kan tjene flere penge på det,« siger Frederik Hyldig og påpeger, at vi først kan se resultaterne af ændringerne om noget tid.

Led i udspekuleret Google-strategi

Selvom trækket fra Google umiddelbart ligner en beslutning om at tilpasse formatet til mobilen (der er ikke annoncer på højre side, når man søger på mobilen), så passer den frigivne plads også ind i selskabets langsigtede strategi om at holde på brugeren så lang tid som muligt.

Google har i de seneste år i stigende grad eksperimenteret med at hive det relevante indhold ud fra hjemmesiderne og præsentere det direkte for brugeren på Googles egen webside. Spørger man eksempelvis Google 'Hvor er København?', vil det første resultat vise et kort over hovedstadens beliggenhed.

Og søger man på 'flyrejser Barcelona', har Google indbygget en søgefunktion til at finde den billigste flyrejse, hvorefter man kan booke rejsen hos flyselskabet.

Formålet med disse tiltag er ifølge Google, at 'give brugeren den bedste oplevelse', fordi man ikke skal bruge så lang tid på at finde det, man søger efter. Men det er samtidig et led i en snedig plan om at undgå, at brugerne går ind på andre hjemmesider som f.eks. Momondo og finder flyrejsen der.

For når Google holder på brugeren, er det også Google, der kan tjene penge på at henvise vedkommende til de relevante virksomhed - som f.eks. flyselskabet Norwegian.

Og denne strategi bliver ifølge Frederik Hyldig lettere at efterfølge, når der er mere plads i højre side til at give brugeren disse typer af forslag.

»Bare fordi Google fjerner tekstannoncerne i højre side, betyder det ikke, at pladsen kommer til at være tom. Der vil være mere plads til knowledge graphs (firma-information, red.) og sammenligninger af f.eks. flybilletter, forsikringer og biografbilletter. Det er nogle af de områder, som Google er ved at bevæge sig ind på,« siger Frederik Hyldig.

Google er i øjeblikket ved at udrulle ændringerne på søgemaskinen globalt. De er ikke gældende for alle søgninger i Danmark endnu, men man kan i flere tilfælde allerede se dem. Det er kun tekstannoncerne, der forsvinder. Produktannoncer med billede vil stadig være at finde i højre side af Google.

Samtidig kommer der på de mest trafikerede søgninger en ekstra tekstannonce op i toppen af søgningerne. I bunden af søgningerne vil der ligeledes være tekstannoncer med de nye ændringer.

Følg forløbet

Kommentarer (14)

Allan Jensen

Nej, dem der er tilbage er dem som prøver at nare folk til at tro de er rigtige søgeresultater.

Jeg antager Google også gør det for at kunne forsvare deres bevist misvisende resultater bedre.

Peter O. Gram

Det er nu ikke det eneste, der er udspekuleret ved Google: Rigtig mange brugere lader sig forvirre af, at Google lægger sig op ad og forsøger at overtage URL-linjens funktion. Når jeg så fx begynder at taste "norw" finder den frem til og foreslår "Norwegian". Jeg vælger nu Norwegian, men får ikke deres hjemmeside, men i stedet listen over hits, hvor -sjovt nok- Norwegians reklamebetalte står øverst. Så klikker jeg på den og når mit mål; deres hjemmeside. Samtidig med har Google lige inkasseret et pænt beløb fordi de fik mig til at navigere til deres hjemmeside via et klik på deres annonce-hits.

Johnnie Hougaard Nielsen

Når jeg så fx begynder at taste "norw" finder den frem til og foreslår "Norwegian"

Det afhænger nok mest af hvad du selv har gjort tidligere. Hvis jeg, efter at have været direkte inde på norwegian.com begynder at taste norw... forslår den norwegian.com - selv om jeg også havde lavet en søgning på norwegian. Søgeordet kommer så på andenpladsen. Jeg ser altså intet forsøg på at manipulere mig væk fra at gå direkte til norwegian.com - blot at hjælpe mig med at genfinde hvad jeg tidligere har brugt.

Michael Aggerholm

Google er bedre fordi den ved mere om dig og derfor kan præsentere dig for mere relevante søgeresultater.

Hvis man ikke ønsker at ens søgemaskine skal kende noget til produktpræferencer, tidligere søgninger eller relevans i forhold til eksempelvis indholdet af de emails man skriver, så kan man benytte DuckDuckGo som faktisk er en rigtig god søgemaskine. I hvert fald taget i betragtning at den "starter fra 0" hver gang man bruger den.

Richard Foersom

@Michael Aggerholm

Den slags udtalelser er med til at skabe mytedannelse og er overhovedet ikke korrekt i forhold til DuckDuckGo.


Myter? Hvordan kan man komme med sådan udtalelse efter at Snowden i 2013 gjorde det endegyldigt klart hvad der foregår?

Kender du National Security Letters?

https://www.eff.org/issues/national-security-letters/

Som de skriver på deres privacy side (https://duckduckgo.com/privacy) så logger de ikke personlig information herunder søgeresultater pr. person. Så hvis NSA ringer så er der ikke noget at udlevere.


Har du læst om Room 641A?

Jeg kan forstå at du er Reddit bruger. De typiske kommentarer man læser der fra USAnere er at det er urimeligt at staten spionerer mod USAs befolkning, men det er helt i orden at der spioneres mod alle andre lande, også USAs allierede i Europa. For dem er DK bare en vasal stat.

Jørgen L. Sørensen

Jeg har af og til afprøvet DuckDuckGo, men har observeret at den ar markant dårligere end den førende konkurrent. Uden at være forfalden til principrytteri, har jeg ikke set nogen fordel ved at skifte.

Synes ikke den er markant dårligere end f.eks. Google. Det meste af tiden klarer jeg mig med duck --- og hvis jeg en gang imellem hellere vil bruge Google skriver jeg blot søgeord !g for at søge på Google (eller !i for at billedsøge på Google, eller !yt for at søge på Youtube).

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

JobfinderJob i it-branchen