Google fjerner adgang til YouTube på Amazons platforme

Foto: YouTube
To af verdens største it-virksomheder har længe prikket til hinanden. De to konkurrenter bruger små tricks for at få et forspring over den anden, men nu har Google taget et syvmileskridt i konflikten.

Google og Amazon slås ikke blot om kunderne. Nu slås de så meget, at det faktisk begynder at gå ud over konkurrentens kunder.

Google valgte i går, at deres enorme streamingplatform YouTube ikke længere skal være tilgængelig på Amazons Fire TV, skriver The Verge.

En talsmand fra Google skrev, at:

»Vi har prøvet at blive enige med Amazon om at give brugerne adgang til begge selskabers produkter og services. Alligevel har Amazon ikke Google-produkter som Chromecast og Google Home, de laver ikke Prime Video tilgængeligt for Google Cast-brugere og i sidste måned stoppede de salget af nogle Nest-produkter. Den ubalance gør nu, at YouTube ikke vil være tilgængeligt på Echo Show og Fire Tv. Vi håber, vi kan finder en løsning på det her snart.«

Servicen stopper derfor allerede 1. januar, og Google lægger ikke skjul på, at det er for at få hævn over Amazon, der har nægtet at føre mange Google-produkter på deres side.

Det er ikke til at sige, hvem der har ret, men det er let at identificere taberne - og det er deres kunder. Udover Fire TV fjerner Google som også YouTube fra Echo Show, der lader dig se streams på Alexa.

Nyt slag i en gammel krig

De to it-giganter skal altså finde en løsning inden nytår - og indtil da har Google umiddelbart de stærkeste kort på hånden, da YouTube-blokeringen kunne afskrække folk fra at købe Amazons Fire TV op til jul.

Google har længe været irriteret over, hvor dårlige Amazon har været til at samarbejde generelt. Det er fx først i 2017, at Amazon overhovedet kom på Google Play - indtil da forsøgte de sig med en konkurrerende (fejlet) app-butik kaldt Amazon Appstore.

Læs også: Analyse: Krigen om mobilbetaling er kun lige startet

Samtidigt kan Amazons Prime Video ikke benytte Chromecast, og det er ikke svært at forstå, hvorfor Google til sidst er blevet utålmodige med Amazon.

Konflikten er blevet sammenlignet med kampen om netneutralitet, der for tiden fylder meget i USA, hvor der netop er en frygt for at virksomheder kan nægte brugerne adgang til bestemte services. Forskellen er, at i det her tilfælde kan ejere af et Fire TV ikke engang betale Google for at få adgang til YouTube - de skal have et nyt TV eller vente på, at Google og Amazon smider stridsøksen.

Indtil de to kæmper finder en måde at blive gode venner igen, må deres kunder forgæves se dem slås fra sidelinjen, hvor der langsomt bliver værre og værre at stå.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
Peter Valdemar Mørch

> Hvem vil købe produkter af producenter som låser deres kunder til bestemt content?

Med film og musik findes der jo ikke andre muligheder, desværre. (Ud over dinosaurartige løsninger som at købe fysiske CDere og DVDer). Musik er lidt bedre end video, men streaming af begge er helt godnat med DRM alle vegne...

Giv os ÅBNE dataformater, så er dette slet ikke muligt.

Christoffer Ceutz

Amazon har rigtig nok ikke villet lave Chrome-/Google cast-integration i deres tjenester, da det vil skade salget af deres egen hardware.

Men hvis det kun er dette som striden handler om, er det noget af en eskalering:

Én ting er at undlade at implementere en feature, noget andet er at fjerne en allerede eksisterende feature.

Men jeg ved ikke: er det en særlig App, Youtube til Fire TV, eller er det den almindelige Android App?

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017