Google og Amazon slås ikke blot om kunderne. Nu slås de så meget, at det faktisk begynder at gå ud over konkurrentens kunder.
Google valgte i går, at deres enorme streamingplatform YouTube ikke længere skal være tilgængelig på Amazons Fire TV, skriver The Verge.
En talsmand fra Google skrev, at:
»Vi har prøvet at blive enige med Amazon om at give brugerne adgang til begge selskabers produkter og services. Alligevel har Amazon ikke Google-produkter som Chromecast og Google Home, de laver ikke Prime Video tilgængeligt for Google Cast-brugere og i sidste måned stoppede de salget af nogle Nest-produkter. Den ubalance gør nu, at YouTube ikke vil være tilgængeligt på Echo Show og Fire Tv. Vi håber, vi kan finder en løsning på det her snart.«
Servicen stopper derfor allerede 1. januar, og Google lægger ikke skjul på, at det er for at få hævn over Amazon, der har nægtet at føre mange Google-produkter på deres side.
Det er ikke til at sige, hvem der har ret, men det er let at identificere taberne - og det er deres kunder. Udover Fire TV fjerner Google som også YouTube fra Echo Show, der lader dig se streams på Alexa.
Nyt slag i en gammel krig
De to it-giganter skal altså finde en løsning inden nytår - og indtil da har Google umiddelbart de stærkeste kort på hånden, da YouTube-blokeringen kunne afskrække folk fra at købe Amazons Fire TV op til jul.
Google har længe været irriteret over, hvor dårlige Amazon har været til at samarbejde generelt. Det er fx først i 2017, at Amazon overhovedet kom på Google Play - indtil da forsøgte de sig med en konkurrerende (fejlet) app-butik kaldt Amazon Appstore.
Samtidigt kan Amazons Prime Video ikke benytte Chromecast, og det er ikke svært at forstå, hvorfor Google til sidst er blevet utålmodige med Amazon.
Konflikten er blevet sammenlignet med kampen om netneutralitet, der for tiden fylder meget i USA, hvor der netop er en frygt for at virksomheder kan nægte brugerne adgang til bestemte services. Forskellen er, at i det her tilfælde kan ejere af et Fire TV ikke engang betale Google for at få adgang til YouTube - de skal have et nyt TV eller vente på, at Google og Amazon smider stridsøksen.
Indtil de to kæmper finder en måde at blive gode venner igen, må deres kunder forgæves se dem slås fra sidelinjen, hvor der langsomt bliver værre og værre at stå.