Google Fiber køber højhastighedskonkurrent
For at bide skeer med de store udbydere har Google Fiber nu opkøbt en af de mindre rivaler. Sådan opsummerer mediet Recode Googles køb af højhastighedsinternetudbyderen Webpass.
Webpass opererer i Chicago, San Diego and San Francisco, hvor Google Fiber allerede har annonceret planer om at udvide til, men også Miami og Boston er byer, hvor Webpass har deres aktiviteter. De to byer har indtil nu været uberørte markeder for Google Fiber.
Opkøbet er det første under Alphabet-navnet og sender et signal om, at Google Fiber på sigt ønsker at blive en national spiller på højhastighedsinternetmarkedet, skriver Recode.
En anden årsag til opkøbet er, at Webpass har fokuseret deres løsninger til markeder, som er attraktivt for Google Fiber: virksomheder og lejlighedskomplekser.
En af forhindringerne for ekspansionen af Google Fiber har hidtil været, at det er vanskeligt at komme ind på disse to markeder, da de ofte er bundet af langvarige kontrakter med en af de store nationale udbydere som Comcast eller Time Warner Cable.
Derfor kan købet af Webpass ses som en genvej ind i virksomhederne og boligkomplekser, som typisk har de største kontrakter.
Webpass er også interessant for Google Fiber, fordi de udbyder trådløst højhastighedsinternet på op til en gigabyte pr. sekund. Noget, som Google Fiber siges at være meget interesseret i at udforske.
Den endelige pris for købet er ikke oplyst, mens handlen officielt heller ikke er lukket endnu. Det forventes dog at falde på plads i løbet af sommeren.
