Google-direktør afviser Enhedslistens angreb på Analytics
Hvordan kan IT- og Telestyrelsen bruge Google Analytics på hjemmesiden og dermed lade Google spionere på de besøgende?
Sådan lød et spørgsmål fra Enhedslisten til Videnskabsministeren i juli måned, men spørgsmålet er fuldstændigt misforstået, lyder det nu fra Google Danmark, der afviser hele præmissen i spørgsmålet.
Der bliver ikke på nogen måde sendt data fra Google Analytics videre til Googles reklametjenester, fortæller firmaet til Version2.
»Jeg synes, Enhedslisten skal basere den slags spørgsmål på fakta, i stedet for noget, der decideret er forkert. Jeg har læst om deres spørgsmål til ministeren, og der er mange faktuelle fejl,« siger Peter Friis, direktør for Google Danmark, til Version2.
Google Analytics er et gratis værktøj til at blive klogere på, hvor mange, der besøger en hjemmeside, hvordan de fandt dertil og så videre. Alle data bliver samlet på Googles servere - men det betyder ikke, at Google selv udnytter disse data i andre sammenhænge, understreger firmaet.
Hver eneste bruger af Google Analytics har sine data liggende isoleret, og Googles medarbejdere kan heller ikke selv tilgå disse data. Kun hvis kunden giver tilladelse til det, kan Googles folk kigge med og se, hvad kunden selv kan se.
Der er dog én undtagelse, hvor Google faktisk samler Analytics-data på tværs af kunderne: Google kan hente data fra forskellige kunder i samme branche for at lave anonyme benchmarks, så for eksempel statistik fra alle it-firmaer, der bruger Analytics, bliver samlet. Men først, når der er et vist antal tilgængelige firmaer til at gøre sammenligningen anonym. Og kun fra de brugere, der har sagt ja til at dele deres data til benchmark-brug.
Én Google-tjeneste har også integration med Analytics-data, nemlig Adwords, hvor Google sælger reklameplads ved søgninger. Men det er udelukkende for, at Analytics-brugerne kan se, hvilke af deres Adwords-kampagner der giver besøgende på en webside, forklarer Google. Og det er først for nyligt, at der er blevet åbnet op for to-vejs-trafik, så en kunde nu også kan koble statistik fra Analytics til deres egne Adwords kampagner.
Bruger kun 1. parts-cookies
Rent teknisk lægger en hjemmeside-ejer en stump Javascript fra Google Analytics på serveren, og scriptet placerer så en cookie hos de besøgende. Men det er altid en 1. parts-cookie, og altså ikke en tredjeparts-cookie, som Enhedslisten ellers skriver i spørgsmålet til ministeren.
Dermed kan andre Google-tjenester ikke bruge cookien, for det er kun webserveren fra det domæne, som oprindelig lagde cookien, der har adgang til den.
For at Google eller tredjepart skulle kunne finde ud af, hvem folk var ud fra den cookie, ville det rent hypotetisk kræve, at man rent fysisk skulle stjæle computeren og finde cookien der, forklarer virksomheden.
Skulle der på en eller anden måde alligevel være en teknisk mulighed for, at Google kunne følge brugerne rundt på alle de webservere, som bruger Google Analytics, vil det aldrig blive taget i brug, lover firmaet.
»Den slags ville stå i meget grel modsætning til, hvad vores politikker tillader,« siger Peter Friis.
Men hvis Google ikke bruger data fra Google Analytics til andet end branche-benchmarks, hvad er så meningen med at bruge mange udviklerkræfter på et avanceret, gratis værktøj, der konkurrer med dyre betalingsløsninger?
Her lyder svaret, at Google sagtens kan have projekter, som generelt gør brugen af internettet til en bedre oplevelse. Med Google Analytics kan websider blive bedre, og så kan Googles Adwords-kunder også langt bedre se, hvad effekten er at lægge penge i Googles Adwords-kasse.
Modsat ville ballade over, at Google indsamlede oplysninger i det skjulte med Google Analytics og brugte dem til en detaljeret profil over alle på internettet, kunne give enormt bagslag, lyder ræsonnementet.
»Vi har hverken lyst til eller råd til at gøre noget, som kunderne ikke synes om, for så vil de forsvinde,« siger Peter Friis.
