Google DeepMind går nu efter Starcraft II

Efter at have slået verdensmesteren i go går Google DeepMind nu efter Starcraft II. Dette bliver dog en del mere kompliceret for en maskine at vinde.

For ikke mere end et halvt år siden slog Alpha Go den regerende verdensmester i det asiatiske brætspil Go. Nu er Googles DeepMind rykket til lidt andre jagtmarker, nemlig Starcraft II. Det skriver Wired.

Sammen med Blizzard Enternainment har DeepMInd netop offentliggjort værktøjerne til at lade forskere skabe bots, som er i stand til at slå verdensmesteren. Det forventes dog ikke, at dette sker indenfor den nærmeste fremtid, primært på grund af Starcrafts opbygning.

I Go eller skak eller lignende kan du se alle modstanderens træk - såkaldte perfect information spil. Det kan du ikke i Starcraft. Her er du nødt til at bruge den smule information, som du har, hvilket kan gøre det utroligt kompliceret at lave en AI, som kan slå den regerende verdensmester.

Sammen med værktøjerne til udviklingen af botterne har Blizzard lagt en cache af data fra 65.000 Starcraft II, som højst sandsynligt vil blive vitalt for, at det lykkes at lave bot'en.

»Fra et videnskabeligt synspunkt er Starcrafts egenskaber ganske meget som egenskaberne ved livet, og vi er ved at lave tests for teknologier, som vi kan bruge i den virkelige verden,« siger David Churchill, professor ved Memorial University of Newfoundland, til Wired.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)
Jan Gundtofte-Bruun

Nu er jeg ikke SCII-haj, men jeg kender genren. Meget af "de indledende træk" er mere eller mindre rutine, når man har fundet den bedste tid/styrke udnyttelse af spillets "tech tree", og det kan i sig selv være en fin opgave for machine learning. Derefter er det et spørgsmål om at finde og nakke fjenden. Det første er mere eller mindre noget med at famle sig frem -- og dét kan gøre det meget svært for en AI at optræne ekspertise på egen hånd (selv med 65.000 "cache af data" i baghånden).

Muligvis ville det være lettere at sætte den til lære af det skelsættende men relativt simple Dune 2, og se om strategierne kan "porteres" til de senere, og mere avancerede, spil. Meen, man har helt sikkert ikke gamle spil på dåse, så det skulle være AI-vs-AI, og vi ved godt hvor hurtigt dén slags degenererer til ubrugelighed.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 2017

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017