Google DeepMind AI finder vej gennem labyrinter – uden at snyde

8. februar 2016 kl. 14:312
Googles kunstige intelligens kan spille både arkadespil og Go – nu kaster den sig over 3D-actionspil
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

For blot et par uger siden havde Googles kunstige intelligens DeepMind held med at vinde over en professionel Go-spiller. Den næste udfordring kunne meget vel blive klassiske actionspil, som for eksempel Doom, der udspiller sig i 3D-labyrinter.

Holdet bag DeepMind har arbejdet med at få den kunstige intelligens til at bevæge sig omkring i en digital 3D-labyrint – vel at mærke uden at snyde. Computeren har således ikke adgang til den digitale verdens underliggende kode, men skal ligesom et menneske bevæge sig omkring udelukkende ved at kigge på omgivelserne. Det skriver websiden Newscientist.com.

Læs også: Gennembrud inden for digital intuition: Google-program slår europamesteren i brætspillet Go

Metoden bygger videre på det arbejde, som sidste år gjorde DeepMind i stand til at spille en lang række klassiske arkadespil. Der benyttes fortsat en kombination af to typer maskinlæring – ‘deep learning’ og ‘reinforcement learning’.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men holdet har samtidig udviklet en ny teknik de kalder ’asynchronous reinforcement learning’, hvilket gør den kunstige intelligens i stand til parallelt at vurdere flere mulige udfald og vælge den bedste vej frem. Og da 3D-labyrinten er ny hver gang, skal maskinen være i stand til at udforme en generel strategi for at udforske de digitale omgivelser.

Den nuværende labyrint, som den kunstige intelligens bevæger sig omkring i, er dog af den fredelige type – her gælder det for maskinen om at finde portaler og æbler samt at score så mange point på 60 sekunder som muligt. Du kan se DeepMind tur i labyrinten herunder.

Remote video URL

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
11. februar 2016 kl. 01:34

Finde vej rundt i / ud af en labyrint kunne man få et computer applikation til at gøre siden ruder-konges tid (>30 år siden). Det er blot et søgetræ og så prøve alle forgreninger igennem.

Det eneste specielle i videoen er at den kan "se" labyrinten udfra 3D billede.