Det er helt naturligt for Google at undersøge et comeback på det kinesiske marked, selvom det betyder, at man må underlægge sig det kinesiske styres krav om censur.
Det siger CEO Sundar Pichai i et interview med Wired, efter at virksomheden har fået kraftig kritik fra flere kanter for projektet 'Dragonfly'.
Dragonfly dækker blandt andet over interne tests af en version af Googles søgemaskine, der er skræddersyet til ikke at træde det kinesiske regime over tæerne.
Projektet har affødt kritik fra både amerikanske politikere og Googles egne medarbejdere, hvoraf flere har forladt virksomheden med Dragonfly som direkte begrundelse.
Men ifølge Sundar Pichai er Kina for stort og lukrativt til, at man ikke vil se nærmere på det.
»Vi er drevet af vores mission om at gøre information tilgængelig for alle, og Kina er 20 procent af verdens befolkning,« siger han og tilføjer, at samtidig med at firmaet ser sig selv som repræsentant for værdier som frihed og privacy, så overholder det loven i alle de lande, det opererer i.
Og det vil i Kinas tilfælde sige, at man ikke viser indhold i søgeresultater, som regimet ikke finder passende.
Samtidig er der mere kontante grunde til at undersøge mulighederne for et Google-comeback i Kina.
»I betragtning af, hvor vigtigt det marked er, og hvor mange brugere der er, føler vi os forpligtede til at kigge grundigt på dette her problem og tænke langsigtet over det,« siger Sundar Pichai.
Google lukkede den kinesiske udgave af sin søgemaskine i 2010 på grund af netop censur-bekymringer.