Wave: Død. Buzz: Flop. Bliver Google+ den lovede sociale revolution?

Google+ vil revolutionere vores måde og muligheder for at netværke - siger Google. Se her, hvad Google+ kan - og døm selv.

Bliver tredje gang lykkens gang for Google forsøg udi sociale medier?

Efter fiaskoerne med Google Wave og Google Buzz, har søgegiganten nu lanceret Google+ som angiveligt vil ændre den måde, vi netværker på socialt.

En del af Google+ hedder Circles og med dette værktøj kan man oprette en 'cirkel' og tilføje kontakter, som du deler specifikke ting med. Google fremhæver, at de venner, man ønsker at føje til cirklen og dele indhold med, ikke behøver at være Google+brugere, men kan tilføjes via deres emailadresse. Google mener selv, at cirkles er et nødvendigt redskab og udtrykker sig således i et blogindlæg:

»Problemet med online services i dag [er, at det] omdanner venskaber til fast food – alle bliver pakket ind i venne-papir – og deling lider virkelig under det her.«

Sparks er et andet produkt i Google+, som kan levere nyhedsvideoer og blog posts om emner, som man selv definerer. Og man kan diskutere emnerne med andre mennesker, eller som Google skriver: »nørde ud og gå på opdagelse i emner sammen.«

Hangouts er et online mødested med live videoer, der inkluderer op til ti mennesker. Det er designet til at lade folk komme og gå, og man kan derfor droppe forbi hangouts, som man vil, i stedet for at være lukket inde i en møde-session.

Mobile er den sidste store Google+-komponent og det har flere ’bevægelige dele’. Man kan tilføje sin position, og billeder fra mobiltelefonen uploades automatisk og øjeblikkeligt til et privat album. Et andet værktøj, Hurdle, som er et gruppebeskedsværktøj, giver dig mulighed for at kommunikere med selvvalgte cirkler på mobilen, følge med i andres kalender og altså vide præcis, hvad andre folk i cirklen foretager sig i dette sekund.

Flere it-analytikere peger på, at Google i virkeligheden ikke bekymrer sig om folks sociale liv, men mere om deres image og deres identitet. Og derfor er det nye værktøj så vigtigt i kampen om det sociale medie-marked.

Læs mere om Google+ på Google bloggen og Gizmodo.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer ()
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Svend Eriksen

I går blev jeg beskyldt for at være anti-Google og en MS fanboy, men jeg er ligeglad: Jeg er med til at betateste Google Plus, og jeg må sige, at Google ser ud til at have tænkt sig rigtig godt om. De har integreret deres tjenester med søgning, Picasa og Gmail rigtig godt, og Circles ser ud til at virke helt vildt godt.

Det er lækkert og godt set af Google, at det ikke er alt man har lyst til at dele med alle. På Facebook har man kun "venner", og så er det det. Men sådan fungerer ens sociale liv jo ikke.

Google Plus ser ærligt talt vildt svedigt ud. Jeg ville nødig være i Mark Zuckerbergs sko lige nu... Eller måske nærmere hans ansattes. :)

  • 0
  • 0
#2 Deleted User

Uden at være ekspert vil jeg påstå, at Google+ læner sig for meget op ad Google (søgemaskinen). Et gammelt ordsprog siger : skæg for sig og snot for sig, altså det er uklart for brugeren, hvem vedkommende egentlig har at gøre med. Jeg tror en del af problemet for Google Buzz, Wave, etc. har været at for brugerne er det svært at gennemskue (eks. er jeg nu inde på den rigtige side ?).Det er for løst i kanterne.

Facebook har omvendt været gode til at rette al opmærksomhed mod facebook.com, selvom der gemmer sig mange forskellige teknologier inde under "motorhjelmen", oplever brugeren det ikke i samme grad.

Google kunne i stedet : - gøre det som en del af deres faste produkter (Gmail, Talk,....) - udskille det som et helt nyt produkt, med egen "ugoogleficerede" front, eks. PLUS.com (det er sikkert taget)

Tankerække slut.

  • 0
  • 0
#3 Svend Eriksen

Uden at være ekspert vil jeg påstå, at Google+ læner sig for meget op ad Google (søgemaskinen).

Selve Google Plus har ikke meget med søgemaskinen at gøre, men ligner på en måde Facebook - bare Facebook Plus(!) serveret på en mere effektiv og flottere måde.

Googles tanke er selvfølgelig at bruge de sociale data de indsamler til at integrere i deres søgemaskine og dermed tjene penge. Det tror jeg ikke er en hemmelighed.

  • 0
  • 0
#4 Jens Schumacher

Jeg har fået et + invite... kan jeg bruge det? NEJ!... For som altid har google ikke åbnet op for google apps kunder.

Jeg finder det for øvrigt enormt provokerende at brugerne får en fejl bedked der siger at apps domæne administratoren skal slå profiles til og at man eventuelt kan købe en kage til admin for at overtale ham....

Problemet er så at administratoren (mig) ikke kan slå det til fordi profiles ikke findes til apps kunder endnu!!! ARGH!!!!

  • 0
  • 0
#5 Kim Frandsen

Hvordan bliver man beta tester? Er det ligesom med beta test af Wave, hvor man skal kende nogen, der kender nogen, som har nogle invites at dele ud af? Eller er alle invites allerede fordelt?

  • 0
  • 0
#6 Peter Makholm Blogger

Så du indvilliger i at deltage i en lukket betatest og kalder derefter udviklerne for aber fordi der er en inkonsistens mellem dokumentation og fungerende features?

Har du prøvet at rette henvendelse til den rette supportafdeling?

(Gad vide om Orkut-brugere er inviteret og om jeg nogensinde fik lukket min Orkut-konto?)

  • 0
  • 0
#9 Lars Hansen

For mig virker det som om Google prøver det MS prøvede - nemlig at være enehersker.

Er der nogen som kan forklare mig hvorfor Google død og pine bare skal have en "social network" side? Blev de børnefornærmet over at de ikke måtte købe Facebook engang eller er der bare rigtig mange penge i det? :o)

  • 0
  • 0
#10 Martin Bøgelund

Er der nogen som kan forklare mig hvorfor Google død og pine bare skal have en "social network" side?

Googles forretningsmodel bygger på at være der hvor internetbrugerne er, og så sælge reklameplads. Groft sagt.

Hvis folk er på sociale tjenester på internet, er det indenfor Googles forretningsmodels domæne - og derfor vil Google levere sociale medier.

Desuden skal du tænke på at Microsoft er en af de større Facebook-aktionærer - hvilket de blev efter at Facebook afslog et købstilbud fra Microsoft.

Desuden viser Facebook tegn på at ville gå Google i bedene, bla. via et søgemaskine-samarbejde med MS, og ved at levere egentlig webmail-funktionalitet.

Så at Google vil være leverandør af sociale tjenester, er ikke så meget udtryk for "enehersker-drømme", som for en både defensiv og offensiv strategi på deres traditionelle og potentielle forretningsområder.

  • 0
  • 0
#11 Casper Thomsen

Er der nogen som kan forklare mig hvorfor Google død og pine bare skal have en "social network" side?

Annoncekroner, tror jeg. Googles cash cow er og har været Adwords, hvis succes er baseret på, at Google med en bedre søgealgoritme end konkurrenterne kunne kapre alle brugerne. Googles enkle ide med at lade links mellem sites være afgørende for relevans var dengang nok til at gøre en forskel.

Jeg tror, at Google med en vis skræk ser på udviklingen hos sociale netværk som Facebook og Twitter. Ikke bare fordi de to sociale medier i sig selv løber med en masse brugere (og dermed potentielle annoncekroner, hvilket er slemt nok i sig selv), men fordi en søgemaskine baseret på personlige relationer på nogle områder måske giver bedre resultater end Google kan præstere. De personlige anbefalinger fra sociale netværk er i hvert fald et væsentligt element i at vurdere relevante resultater. Det er den måde, jeg selv primært bruger Twitter på - til at finde relevant indhold.

Mvh Casper

  • 0
  • 0
#12 Martin Kofoed

For at det her skal op at ringe, må man forvente meget tæt integration til Android. Jeg ville da gerne kunne gruppere mine contacts i G+ circles. Og Huddle er jo nærmest skabt til at afløse diverse chat-apps på mobilen.

Alt i alt ser det spændende ud! Gad vide, hvor meget Lars Rasmussen kendte til G+ før sit skifte til Facebook?

  • 0
  • 0
#14 Thomas Skovgaard Frosch

Efter præsentationen af Google+ har det vist sig at man kan udnytte samme mulighed for at bruge det sociale netværk til at promovere sit CV som man kunne på facebook. Ved at lave nogle billeder på en speciel måde med det indhold man ønsker sig får man et interaktivt udseende med vigtig information om sit CV. Du kan se de i aktion her: https://plus.google.com/114882464701639451762/about du skal så bare trykke på billedet med "CV Summary" feks. for at se hvordan det virker og i følgende link kan du se en guide til hvordan det kan gøres. http://www.comoto.com/?p=3129

Med venlig hilsen Thomas S. Frosch

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere