Talegenkendelse: Googles fejlrate er nu under 5 procent

Når du taler til din telefon eller Google Home, så forstår den næsten alt, hvad du siger - så længe det er på engelsk.

Googles evne til at forstå, hvad vi siger, er nu så god, at den kun laver fejl 4,9 pct. af gangene, vi taler til den. Det skriver Venture Beat.

Det vil sige, at i gennemsnit vil Google kunne transskribere 19 ud af 20 ord korrekt, så længe det foregår på engelsk.

Det er en enorm forbedring siden 2013, hvor der var fejl i 23 pct. - og i 2015 hvor der var fejl i 8 pct.

Læs også: Google Home sender uopfordret reklamer ud i brugernes stuer

Der benyttes tale-genkendelse i flere og flere ting - og i Googles tilfælde er de to mest almindelige, hvis du taler til en Android-telefon eller Google Home.

Til sammenligning fremlagde Microsoft i oktober 2016 tal, der sagde, at deres software kun lavede fejl i 5,9 pct. af ordene, hvilket de selv beskrev som værende på samme niveau som mennesker. Det er dog ikke klart, præcist hvordan selskaberne regner på disse satser, og derfor svært at sige, om de er fuldstændigt sammenlignelige.

Forståelse gennem neurale netværk

De nye tal blev fremlagt af Sundar Pichai, direktør for Google, ved Googles I/O 2017, hvor han fortalte, at forklaringen på forbedringen er, at de benytter neurale netværk.

Læs også: Googles Superbowl-reklame forvirrede seernes Google Home-enheder

Netop neurale netværk er også løsningen på, hvordan Google skal få antallet af fejl endnu længere ned, da den fortsat vil lære at forstå, hvordan vi snakker.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017

Welcome to Free course to learn about the combined power of Alteryx and Qlik!

Affecto invites to a free course, where we want to share our knowledge of this self-service analysis platform together with the power of Qlik.
20. apr 2017

Robotics Process Automation (RPA) changes the way organizations think about and perform work at a reduced cost, higher efficiency and greater productivity

Join us for this exiting seminar, which Affecto hosts with our business partner SmartRPA May 3rd, 2017 at 13.00 in Copenhagen.
30. mar 2017