Google aflyser stormøde efter læk: Frygter medarbejdere bliver angrebet online

Et dialogmøde om kønsdebatten i it-selskabet er blevet aflyst, efter at flere Google-medarbejdere er blevet doxx’et.

Google har aflyst et stort dialogmøde, der skulle give medarbejderne mulighed for at stille spørgsmål til den verserende kønsdebat. Beslutningen kommer, efter at en liste af medarbejdere, der har ønsket at stille spørgsmål, er blevet lækket online.

Det skriver Recode.

Læs også: Kønsdebat: Hvad der foregår hos Google lige nu

Den kontroversielle debat udspringer af et ti sider langt memo fra en Google-udvikler, der blandt andet påstår, at kvinder er genetisk dårligere egnet til at arbejde med tech. Google valgte tidligere på ugen at fyre medarbejderen.

I et forsøg på at få ro på debatten har Google inviteret sine medarbejdere til at stille spørgsmål til selskabets politikker. Men den interne liste over navne og spørgsmål er altså blevet lækket, og det fik i går Google CEO Sundar Pichai til at aflyse mødet.

»Vi havde håbet at få en ærlig, åben diskussion i dag, som altid, for at bringe os sammen og bevæge os fremad,« skriver han i en mail.

Læs også: Kvinder kan have gode grunde til at fravælge IT-uddannelser

»Googlers skriver ind, som er bekymrede for deres sikkerhed og for at blive udstillet offentligt for at stille spørgsmål,« fortsætter han.

Kilder i selskabet siger, at flere ansatte i kølvandet på debatten er blevet doxxet - en form for online-chikane, der går ud på at finde og dele så mange personlige informationer om en person som muligt.

Sagen om det kontroversielle memo har fået højreorienterede debattører til at fordømme Google for at fyre udvikler James Damore. Damore selv lod sig for nyligt interviewe af Stefan Molyneux, som Recode beskriver som en alt-right (alternative right) YouTube-personlighed.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (30)

Kommentarer (30)
Peter Hansen

Hvor er det trættende, at vi nu igen skal belemres med en mobilisering af de vrede, forstokkede mandschauvinister i Gamergate, som på sædvanlig vis anlægger en primitiv og stærkt selektiv fortolkning af virkeligheden, som de forfægter under falske navne, fordi de godt selv ved, at de ikke har en stærk sag i offentligheden og er bange for at stå ved deres synspunkter over for kolleger, venner og ikke mindst kærester.

Overskriften er forkert. Medarbejdere frygter at blive hængt ud offentligt, ikke online. Offentligt vil f.eks. være til et "Town Hall"-møde med tusindvis af andre googlers

Du opstiller en falsk modstilling mellem, om noget kan være "offentligt" eller foregå online. Enhver med kendskab til GamerGates hadefulde forfølgelsestaktik vil vide, at en væsentlig andel af den organiserede chikane foregår online, fordi de anonyme trolde som dig derved kan udføre deres undertrykkelse maskeret og uden at skulle stå til ansvar for deres gerninger over for familie, venner, kolleger og kærester.

Det er åbenlyst for enhver, at Sundar Pichais udsagn som citeret i eksempelvis Guardian: "Googlers are writing in, concerned about their safety and worried they may be ‘outed’ publicly for asking a question in the town hall," skal tolkes i betydningen, at de vil blive hængt ud offentligt i internettets gabestok. Udsagnet fremsættes ligefrem i forlængelse af en konstatering af, at troldene fra GamerGate allerede har påbegyndt deres hadefulde eksponering af enkeltindivider i deres sædvanlige hadfora:

We had hoped to have a frank, open discussion today as we always do to bring us together and move forward,” CEO Sundar Pichai wrote in an email. But following the leak of proposed discussion questions, he said “Googlers”, a term used internally to describe employees, were being personally named on websites.

(egen fremhævning)

I memo'et bliver der nævnt at der er biologiske årsager til at kvinder ikke i samme grad som mænd har lyst til at jagte en karriere i tech - Hvilket både er sandt, og markant anderledes end hvad du påstår i artiklen.

Rent bullshit. Der er ikke nogen ontologisk givet sammenhæng mellem en bestemt kønsopfattelse og egnethed/vilje til at arbejde i "tech". Hvis du havde tænkt dig om, ville du erkende, at arbejdsmiljøet i en bestemt sektor ikke er en gudsgiven størrelse, men kan tilpasses det omkringliggende samfunds forventninger og krav. Det er således også evident, at "tech"-sektoren i Skandinavien er langt mere venligt over for medarbejdere, der ønsker at prioritere familielivet. Og det behøver ikke nødvendigvis kun være kvinder i modsætning til din mærkelige, biologiske forklaringsmodel.

Den sidste paragraf hører kun hjemme i en sladderspalte. Jeg kan huske engang hvor journalister havde integritet, og forsøgte at holde sig upartiske. Du forsøger at begå karaktermord ved at antyde at Damore er "alt-right", udelukkende pga. de personer han har givet interviews til.

Der står intet i artiklen, som giver anledning til at konkludere, at Damore er "alt right". Det er kun din perverse og manipulerende læsning af artiklen, der kommer til den konklusion.

Jeg kan godt forstå, at du ikke ønsker at stå ved ovenstående GamerGate-agtige uigennemtænkte og manipulerende fordømmelse ved dit eget navn, og jeg håber, at redaktionen vil slette indlægget og sparke dig ud på røv og albuer ASAP.

Anders Rosendal

"som de forfægter under falske navne, fordi de godt selv ved, at de ikke har en stærk sag i offentligheden og er bange for at stå ved deres synspunkter"
Manden blev fyret pga. hans holdninger.
Synes du det er specielt underligt andre vælger at være anonyme?

"Der er ikke nogen ontologisk givet sammenhæng mellem en bestemt kønsopfattelse og egnethed/vilje til at arbejde i "tech"."
Selvfølgelig er der det. Du tror heller ikke OL er kønsopdelt?
Kun idioter påstår at mænd og kvinder er 100% ens. Det er vi tydligvis ikke.

Peter Christiansen

Fordi man er uenig, skal man ikke midlertidigt sætte andres ytringsfrihed ud af kraft. Du ved nok at ytringsfriheden er til for at beskytte upopulære holdninger, det går ikke at du råber op om at andres meninger skal slettes / censureres bare fordi de rammer udenfor din egen boble.

Peter Hansen

Manden blev fyret pga. hans holdninger.

Nej manden blev fyret for at bruge et virksomhedsforum til at bedrive kønsideologisk motiveret chikane og stigmatisering af sine kvindelige kolleger. Det kan du læse meget bedre beskrevet i denne klumme:
https://www.engadget.com/2017/08/09/google-memo-how-to-get-fired-diversi...

Du tror heller ikke OL er kønsopdelt?


Kan du ikke lige forklare mig, hvordan "OL" er den perfekte metafor for "at arbejde i tech", inden du begynder at kalde mig idiot? Det kunne jo hurtigt blive en boomerang.

Peter Hansen

Fordi man er uenig, skal man ikke midlertidigt sætte andres ytringsfrihed ud af kraft.


Ytringsfrihed som begreb er kun relevant i forhold til hvilke begrænsninger staten må pålægge dig som borger. Det står private virksomheder frit for at fastsætte regler og begrænsninger for hvordan deres medarbejdere, kunder og leverandører må ytre sig i den sammenhæng, som deres kommercielle relation tilsiger. Og det står virksomheden frit for at drage de kommercielle konsekvenser af, at en medarbejder/kunde/leverandør ikke ønsker at efterleve disse regler.

Dit udsagn kan groft sagt sammenlignes med en person, der påkalder sig "ytringsfriheden" til at kritisere, at han blev smidt ud af Cinemaxx-biografen for at tale i telefon under filmen.

Peter Hansen

ome on, Stefan Molyneux alt-right, tag jer nu sammen for fanden

Hvis du er uenig i dén udlægning, må du i så fald hellere gå ind og dokumentere dit alternative standpunkt med behørige referencer i hans Wikipedia-opslag:

A supporter of Donald Trump's presidential campaign, he has been described as alt-right by Politico, right-wing by CNN, and "one of the alt-right’s biggest YouTube stars" by The Washington Post.

Molyneux was a panelist at a 2014 Detroit conference held by the men's rights movement and manosphere organization, A Voice for Men. According to Jessica Roy of Time magazine, Molyneux argued that violence in the world is the result of how women treat their children, and that "If we could just get people to be nice to their babies for five years straight, that would be it for war, drug abuse, addiction, promiscuity, sexually transmitted diseases, ... Almost all would be completely eliminated, because they all arise from dysfunctional early childhood experiences, which are all run by women."

https://en.wikipedia.org/wiki/Stefan_Molyneux

Anders Rosendal

Nej manden blev fyret for at bruge et virksomhedsforum til at bedrive kønsideologisk motiveret chikane og stigmatisering af sine kvindelige kolleger


Citation needed. Citer præcist hvad det er du mener er cikane.

Jeg har læst links, jeg har ikke fundet noget jeg mener er chikane.
Og det tror jeg er fordi vores opfattelse af "Chikane" er forskellig.

At være uenig med folk er ikke chikane.

Anders Rosendal

https://diversitymemo.com/

Til dem som endnu ikke har læst det.

"I value diversity and inclusion, am not denying that sexism exists, and don’t endorse using stereotypes. When addressing the gap in representation in the population, we need to look at population level differences in distributions. If we can’t have an honest discussion about this, then we can never truly solve the problem"

OMG what a fucking monster!
Godt vi har mænd som Peter til at kæmpe imod sådan noget!

Peter Hansen

What you just did was incredibly stupid and harmful. You just put out a manifesto inside the company arguing that some large fraction of your colleagues are at root not good enough to do their jobs, and that they’re only being kept in their jobs because of some political ideas. And worse than simply thinking these things or saying them in private, you’ve said them in a way that’s tried to legitimize this kind of thing across the company, causing other people to get up and say “wait, is that right?”

I need to be very clear here: not only was nearly everything you said in that document wrong, the fact that you did that has caused significant harm to people across this company, and to the company’s entire ability to function. And being aware of that kind of consequence is also part of your job, as in fact it would be at pretty much any other job. I am no longer even at the company and I’ve had to spend half of the past day talking to people and cleaning up the mess you’ve made. I can’t even imagine how much time and emotional energy has been sunk into this, not to mention reputational harm more broadly.

(..)

Essentially, engineering is all about cooperation, collaboration, and empathy for both your colleagues and your customers. If someone told you that engineering was a field where you could get away with not dealing with people or feelings, then I’m very sorry to tell you that you have been lied to. Solitary work is something that only happens at the most junior levels, and even then it’s only possible because someone senior to you — most likely your manager — has been putting in long hours to build up the social structures in your group that let you focus on code.

All of these traits which the manifesto described as “female” are the core traits which make someone successful at engineering.

https://medium.com/@yonatanzunger/so-about-this-googlers-manifesto-1e377...

Peter Lind

Så du mener, at fordi han starter med at påstå han er så objektiv som muligt og ikke vil angribe nogen, så er det tilfældet?

Det svarer lidt til at jeg skriver at jeg da i hvert fald ikke vil kalde dig en idiot eller ekstremt stupid, hvorefter jeg kalder dig idiot og ekstremt stupid - og du så bagefter hævder jeg ikke har kaldt dig idiot for jeg har jo selv sagt at jeg ikke ville gøre det.

Peter Christiansen

Hvis folk føler sig truet over det manifest han sendte ud, kan det være man skal forsøge at komme ud i det rigtige liv og ikke gemme sig i sin safe-space boble.

Lidt de samme personer der forudså at Hillary ville vinde med 85% chance. Hvis de af og til lyttede til andre i samfundet, f.eks dem man ikke altid er enige med og ikke forstærker eens verdens opfattelse ved at være enig i alt hvad man siger.

Venstrefløjens disconnect med resten af befolkningen er hovedrystende.

Peter Lind

Hvis folk føler sig truet over det manifest han sendte ud, kan det være man skal forsøge at komme ud i det rigtige liv og ikke gemme sig i sin safe-space boble.

At arbejde hos Google tæller ikke som det rigtige liv? Og hvordan faen får du det her bundet op på valget i USA sidste år? Om noget er der da tale om folk, der har lyttet til andre i samfundet og tænkt at det var en trist omgang og derefter forsøgt at ændre på tingene.

Anders Munch

What you just did was incredibly stupid and harmful.

Sådan skriver man hvis man vil have et skænderi, ikke en reel samtale. For al hans snak om cooperation, collaboration, and empathy, så praktiserer Zunger det ikke selv.

You just put out a manifesto inside the company arguing that some large fraction of your colleagues are at root not good enough to do their jobs, and that they’re only being kept in their jobs because of some political ideas.

Stråmand.

Zungers blogindlæg ville have været et glimrende 'næste indlæg' i en diskussionstråd, og jeg er meget enig i hans beskrivelse i afsnit 2 af udvikling som problemløsning, og hvordan cooperation, collaboration, and empathy er en vigtig del af det.

Men når han mener at det foregående indlæg i den diskussion aldrig burde have eksisteret, når han opstiller stråmænd og støtter at nogen blev fyret alene for at deltage i diskussionen med andre holdninger end hans egne, så praktiserer han ikke de værdier selv.

Peter Hansen

Stråmand.


Du kan ikke bare råbe "stråmand" og så forvente, at resten af verden vil se det indlysende i dit "argument". Den almindelige vurdering uden for GamerGates hadefora er, at mandens indlæg er ren mandschauvinisme og fordomsfuldhed på dilletantisk vis "camoufleret" med en indgangsbøn, hvor han siger, at han skam ikke er mandschauvinist osv osv.

Enhver der bruger virksomhedens ressourcer til at cirkulere "manifester" med nedladende vurderinger af sine kolleger over én kam på baggrund af deres køn, etnicitet eller lignende, medvirker til at skabe et chikanøst arbejdsmiljø og udviser så ringe dømmekraft, at de bør bortvises omgående.

Magnus Jørgensen

Jeg tror at stort set alle der arbejder med IT gerne vil have flere kvinder ind i faget. Det er min opfattelse, efter en længere karriere i faget. Efter at have arbejdet med IT i mange år har jeg haft glæden af at arbejde med flere dygtige kvinder. Desværre er jeg en af de få, da der ikke er helt så mange kvinder i faget som mænd. Ulempen ved denne debat er at, hvis kvinder skal føle sig velkommen ind i faget, så hjælper det ikke særligt meget at narrativet bevæger sig ud af et spor, hvor det er mænds skyld at der er få kvinder i faget, fordi de er sexister.

Langt den største årsag til at der ikke er så mange kvinder i faget er at piger og unge kvinder ikke vælger karrieren. Det kan ses af optag på uddannelserne inden for faget og på interessen for faget hos børn og unge.
Det er heldigvis noget der kan ændres på. Der skal garanteret ikke ret meget til for at faget også er interessant for kvinder. Det er garanteret allerede tilfældet idag. Det sidste vi har brug for er et stort skilt der fejlagtigt viser at mændene i branchen ikke vil have kvinder ind.

Desværre hjælper Googles tiltag ikke her. De har som James Damore's memo påpeger valgt at fokusere på at "genopdrage de sexistiske mænd til at være mindre sexistiske" og indføre kvoter for ansættelser. Når det så er tilfældet at mange af disse mænd ikke er sexister og nyder et lige samvær og sammenarbejde med kvinder, så er det som en bombe under hele situationen fordi det fremmedgøre både kvinderne og mændene.

Anders Rosendal

You just put out a manifesto inside the company arguing that some large fraction of your colleagues are at root not good enough to do their jobs

Nej.
Det han argumenterer for er at der er kvinder der er sygt gode til IT. Men der er ikke ligeså mange af dem som mænd.

Det beskrev han åbenbart ikke tydligt nok for dig.
Giver det mere mening for dig?

Ligesom mænd åbenbart er MEGET bedre til at bære skrald end kvinder. Der er ihvertfald kun 3% af skraldepersoner som er kvinder.

Jesper Louis Andersen

Hvis du er voksen nok til at lege aktivist, så er du også voksen nok til at tage skraldet hvis der falder brænde ned.

Min hobby er (evolutions-)psykologi. Der er ærligt talt intet i Damore's memo der er kontroversielle holdninger i det felt, så det er noget overraskende at viderebringelse af artikler indenfor feltet er nok til at få en fyret fra Google. At mange er uenige i fyringen vidner om at memo'et ikke er overraskende for en god del af befolkningen.

Det forekommer mig lidt at mange af dem der brokker sig over memoet enten ikke har læst indholdet, ikke er i stand til at forstå indholdet, eller intentionelt misfortolker indholdet. Der er ikke nogen evidens for at kvinder er dårligere programmører eller softwareudviklere end mænd. Der er derimod evidens for at mænd i snit er mere interesserede i systemer og maskiner og kvinder i mennesker. Den evidens kan findes i babyer, hvilket indikerer en biologisk faktor spiller en rolle (med mindre vi da senere finder ud af at der en kulturelt betinget epigenetisk faktor etc, men vi har ikke evidens for en sådan pt.) Det kan forklare noget af årsagen til at det er så svært at få kvinder til at interessere sig for tech-fagene generelt. Det er ikke fordi de ikke magter det. Det er fordi de vælger anderledes.

Det er vigtigt at understrege Hume/Moore's "Naturalistic fallacy" i den her forbindelse også. For eksempel via følgende fuldstændigt forkerte antagelse: Fordi ovenstående argumenterer for at kvinder generelt hellere vil arbejde med mennesker (naturligt), så er det forkert at have kvinder i tech-branchen (morale). Bare fordi noget forholder sig på en bestemt måde naturligt, er det ikke nødvendigvis fair.

Sagens kerne er at hvis Damore har ret i hans påstand, så er Google's diversitetsprogrammer ikke bare ineffektive. De er direkte skadelige for virksomheden på lang sigt.

Og man kan godt få den tanke at Sundar Pichai helst ikke vil svare på borende spørgsmål fra salen under et all-hands møde. Damore er ikke en enlig svale, og der arbejdes nu internt i Google. Ikke mindst i HR der skal bestemme sig for hvordan de skal forsøge at ændre kulturen. Man undrer sig også over at Google, der normalt bryster sig af at være data-drevne, i den her forbindelse vælger at ignorere et helt forskningsfelt. Men det giver fint mening, hvis man har væltet kulturen internt og den nu er syg.

Peter Hansen

Min hobby er (evolutions-)psykologi.


Jeg stoppede med at læse her. Evolutionspsykologi er en disgraced "science", hvis "praktikere" bl.a. er ophavsmænd til artikler om, at sorte kvinder er mindre attraktive og at anorexi skyldes, at hulekvinder ønskede at gøre sig mere sexuelt attraktive over for hulemænd.

https://newsone.com/1285085/satoshi-kanazawa-fired-psychology-today/
http://cogprints.org/800/1/eatdis~1.htm

Peter Hansen

Desværre hjælper Googles tiltag ikke her. De har som James Damore's memo påpeger valgt at fokusere på at "genopdrage de sexistiske mænd til at være mindre sexistiske" og indføre kvoter for ansættelser. Når det så er tilfældet at mange af disse mænd ikke er sexister og nyder et lige samvær og sammenarbejde med kvinder, så er det som en bombe under hele situationen fordi det fremmedgøre både kvinderne og mændene.


James Damores memo bekræfter da netop, at der er mange af de amerikanske testosteron-graduates, der har brug for at blive konfronteret med, at verden er mere sammensat og kompliceret, end deres strukturalistisk indoktrinerede red neck-mandschauvinisme måtte tilsige. Jeg forstår derfor ikke, hvordan du så let kan springe til en konklusion om, at Googles handlinger gør mere skade end gavn?

Er i øvrigt enig i, at forholdene i den danske tech-sektor ikke tåler sammenligning med hvad kvinder skal tåle i USA - tænker her eks. på de nylige afsløringer af, hvordan mandschauvinistiske, amerikanske venturekapitalist-svin misbruger deres privilegier til at afkræve seksuelle ydelser af kvindelige iværksættere.

Hvorfra har du belæg for denne antagelse?

Når det så er tilfældet at mange af disse mænd ikke er sexister og nyder et lige samvær og sammenarbejde med kvinder, så er det som en bombe under hele situationen fordi det fremmedgøre både kvinderne og mændene.

(min fremhævning)

Peter Hansen

Til dem som endnu ikke har læst det.

"I value diversity and inclusion, am not denying that sexism exists, and don’t endorse using stereotypes. When addressing the gap in representation in the population, we need to look at population level differences in distributions. If we can’t have an honest discussion about this, then we can never truly solve the problem"

OMG what a fucking monster!


Til "eksperten" og GamerGate-aktivisten Anders Rosendals ovenstående manipulatoriske udsagn vil jeg lade følgende udmærkede indlæg fra "GamerBlade" på Ars Technica med en overvægt af 76 likes tale for sig selv:

Quoting the more innocuous bits of a 10-ish page document to make it sound less heinous is intellectually dishonest at best, and can be done with literally any objectionable text. It doesn't negate what is said in the rest of the text.

Kilde: https://arstechnica.com/tech-policy/2017/08/google-fires-engineer-who-cr...

Magnus Jørgensen

Jeg forstår derfor ikke, hvordan du så let kan springe til en konklusion om, at Googles handlinger gør mere skade end gavn?

Det har jeg jo netop argumenteret for. Hvid du bare maler alle de hvide mænd i IT industrien med den enorme pensel som du her bruger, så rammer du også dem der er helt uden skyld i problemstillingen. Det vil unægteligt fremmedgøre alle de mennesker du gerne vil nå i din higen efter forandring. Derudover stiller du alle de potentielle kvinder der kunne have lyst til at komme ind i IT industrien, en udsigt hvor de skal kæmpe med alle de skræmme billeder, som du selv er med til at skabe i denne debat.

Hvorfra har du belæg for denne antagelse?

Jeg har en længere karriere i IT industrien bag mig, hvor jeg har arbejdet sammen med IT folk fra Danmark, Indien Kina, Rusland og USA.

Peter Hansen

Det har jeg jo netop argumenteret for. Hvid du bare maler alle de hvide mænd i IT industrien med den enorme pensel som du her bruger, så rammer du også dem der er helt uden skyld i problemstillingen.


Tak for svaret, men jeg forstår ikke, hvorfra du har idéen om, at Google maler "alle de hvide mænd i IT-branchen med en enorm pensel".

Denne sag handler om, at et enkelt individ ved navn James Damore har "malet alle kvinder i IT-branchen med en enorm pensel" og at han som følge deraf er blevet fyret, fordi han har bidraget til at skabe et utåleligt arbejdsmiljø, hvor hans kolleger til enhver tid vil føle, at de er under mistanke for ikke at være gode nok pga. hans offentlige fordomme med afsæt i "statistiske observationer", som i hans fordomsfulde og mandschauvinistiske øjne er udtryk for eviggyldige sandheder om kønsforskelle, men som i den virkelige verden er udtryk for, at samfundet rummer strukturelle og kulturelle elementer, der afskrækker mange kvinder fra at søge job eller uddannelse i tech, hvilket Damore og hans danske meningsfæller Munch, Rosendal og "Erh" er skræmmende eksempler på.

Jeg forstår ikke, hvordan du pludselig kan få det til at handle om, at Google maler "hvide mænd med en enormt bred pensel". Det har jeg ikke set noget belæg for at påstå, at Google gør.

Jesper Louis Andersen

Jeg stoppede med at læse her. Evolutionspsykologi er en disgraced "science", hvis "praktikere" bl.a. er ophavsmænd til artikler om, at sorte kvinder er mindre attraktive og at anorexi skyldes, at hulekvinder ønskede at gøre sig mere sexuelt attraktive over for hulemænd.

Hvordan er det relevant i forhold til Damore? I hans "manifest" benytter han ikke evolutionspsykologi, men henviser til en række undersøgelser fra psykologien, der iøvrigt er reproducerede. Det giver ham support for hans påstande, hvilket er den måde man driver videnskab på. Bemærk også at der er fin support for hvorfor kvinder fører i medicin og biologifagene med fulstændigt samme argumentation som Damore bruger. "Skraldemandsargumentet" som er brugt andetssteds i den her debat finder jeg en smule mere svagt, fordi den slags arbejde trods alt kræver en hvis styrke, og mænd har en fordel der på en måde der er ualmindeligt let at reproducere.

Hvis du skal kritisere Damore, så er mit bedste bud at grave i effekten af studierne. Hvis et studie har høj effekt, så er der lille overlap. For eksempel kan du måle hvor meget du kan løfte med overkroppen blandt køn og du vil se en stærk effekt hvor mænd er i stand til at løfte mere end kvinder. Men måler du for eksempel de 2 faktorer neuroticism og agreeableness fra 5-faktor modellen, så scorer kvinder højere end mænd, men effekten er kun moderat. Det betyder at der er et fortrinsvist stort overlap kønnene imellem og de er sådan set mere ens end de er forskellige. Effekten er en smule større i neuroticism-faktoren, der iøvrigt bedst kan beskrives som negative følelser (angst, stress, mm..), men overlappet er i høj grad stadigt til stede. Zunger argumenterer for at den højere score i agreeableness kan være en fordel i programmering, og det er jeg ikke uenig i.

Andre oplagte kritikpunkter er selection-bias: de psykologiske studier er lavet på befolkningsgrupper der inkluderer alle mennesker. Men hvis du skal ansættes hos Google i en teknisk stilling, så er der en udvægelsesproces. Den kan sagtens ændre på resultatet.

Personligt er mit bud at der er nok forskelle til at en 50/50 kønsfordeling er usandsynlig. Om den rigtige fordeling så skal være de nuværende 5/95 eller om den i praksis nærmere er 35/65 har jeg ikke noget godt bud på. Vi har gennem længere tid forsøgt en række tiltag der skal rette op på skævheden, men det lader ikke til at have haft den store effekt over de sidste 20 år. Så jeg synes egentlig det er på sin plads at være skeptisk overfor om tiltagene overhovedet virker.

Google har valgt en vej hvor de bruger kraftige tiltag, nogen mener afgjort de er for kraftige. Men den sociale engineering af deres kultur de har gang i er ikke nødvendigvis godt på længere sigt. Jeg sidder lidt med den tanke at de mænd der ikke gider at lege med er dem der er vigtige for at drive en virksomhed effektivt. Hvis jeg var Facebook, Apple, Amazon, Tesla, osv lige nu, så ville jeg tænke mig fandens godt om hvad næste træk skulle være.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 2017

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017