Gomore blev rippet af domænehaj: Måtte betale mere end 300 gange prisen for svensk domænenavn

Mange virksomheder bliver ofre for uønskede mellemmænd, når de skal købe et lokalt domæne. Gomore måtte slippe godt 330 gange prisen for at få en svensk hjemmeside med sit navn.

Både små og store virksomheder bliver ramt af såkaldte domænehajer, der opkøber domæner med med virksomhedsnavne kun for at sælge dem dyrt videre. Og da den danske virksomhed Gomore for år tilbage ville oprette en svensk hjemmeside, kom det til at koste mere end 300 gange den normale pris.

Det skriver Børsen.

En domænehaj havde nemlig opkøbt det svenske domæne med virksomhedens navn, der under normale omstændigheder burde have kostet i omegnen af 300 kroner. I stedet måtte Gomore, der er en portal for samkørsel og privat billeje, betale 100.000 kroner for .se-domænet.

»Ejeren af det svenske domæne forstod virkelig det game. Blandt andet var han næsten umulig at komme i kontakt med, da vi ville forsøge at købe det domænet. Og da det endelig lykkedes, fortalte han, at han havde store forretningsplaner med det,« siger Gomore-direktør Matias Møl Dalsgaard.

Læs også: Advokat: Sådan lirker du domænet ud af domænehajen - gratis

Også i England kom Gomore til at betale mange gange markedsprisen for at sit eget navn på nettet.

Det har været ulovligt siden 2010 at videresælge domænenavne systematisk i Danmark.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 2017

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017