Gør-det-selv billetsalg udfordrer Billetnet og Billetlugen

10 kommentarer.  Hop til debatten
Ny billetside vil bide skeer med giganterne Billetnet og Billetlugen. Idéen er, at brugerne selv opretter arrrangement og tilhørende hjemmeside.
31. januar 2011 kl. 11:09
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Lav din egen hjemmeside og sælg billetterne til dit arrangement igennem os kvit og frit. Sådan lyder idéen bag billetsiden Billetto, der ind til videre med succes har udfordret de gamle billetgiganter Billetnet.dk og Billetlugen.dk

Hos Billetto skal brugerne selv oprette en hjemmeside om deres arrangement, hvad enten de skal sælge billetter til en håndboldkamp med flere tusinde tilskuere, eller til en frimærkeudstilling hjemme i carporten. Det koster ikke noget at bruge platformen, til gengæld tager Billetto et gebyr på 4,75 kroner oven i den pris, som koncertgængeren skal betale.

Ind til videre har projektet vind i sejlene.

»Det vækster dag for dag. Vi får flere og flere arrangører og dermed flere og flere billetter der bliver solgt igennem systemet. Alt lige fra mindre koncertsteder og festivaler til foredragsholdere og sportsarrangementer bruger vores platform«,« siger Henrik Teisbæk, der er administrerende direktør i Billetto.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Billetto.dk er skrevet i programmeringssproget Ruby med Ruby on Rails som framework. Derudover kører programmet på platformen Brightbox, der leverer virtuelle servere. Det betyder, at Billetto er i stand til at skalere serverkapacitet med videre til lejligheden.

»Ruby on Rails giver en fantastisk fleksibilitet og struktur. Den forrige var skrevet i PHP, og nu har vi så valgt at omskrive det til Rails. I Rails er der en bestemt måde at gøre det på, og alle ved, hvordan det virker. Det gør at vi kan udvikle det nemmere og hurtigere,« siger Anders Hansen, som er frontend-udvikler i Billetto.

Det betyder, at Billetto i princippet sagtens kan sælge billetter til de store rockkoncerter, der ellers har ry for at tvinge de store billetsælgeres servere i knæ.

»Teknisk set, så er der intet der er i vejen for, at vi kan håndtere U2 i parken. Vi har nærmest ubegrænset antal servere, der er tilgængelige, når der kommer belastning på,« siger Henrik Teisbæk.

Det største event, som Billetto har håndteret ind til videre har været Roskilde Universitets årsfest med op til 3.000 billetter.

»Skal man invitere folk til et arrangement, så skal man også på en eller anden måde sælge sit arrangement. Det at man kan sende den her side ud, og se den her side jeg har lavet, det hjælper brugeren med at sælge billetter«

Ifølge Henrik Teisbæk, så har den tekniske side af udrulningen at billetsalgsplatformen været uden klumper. Det svære er derimod at forklare folk, hvad der er det smarte ved den nye måde at sælge billetter på.

Hvad var den største udfordring?

»Vi skal gøre folk opmærksomme på, at det er en ny metode til at håndtere sit billetsalg på. Vi skal ikke reklamere for et nyt produkt, men for en helt ny forretningsmetode,« siger Henrik Teisbæk.

Ifølge frontend-udvikler Anders Hansen, så var det sværest at udvikle systemet til salg af billetter.

»Der er ingen tvivl om, at betalinger og generel styring af betalinger for de billeter folk køber har været en udfordring. Vi har et komplekst system af billettyper og valg. Der ligger en meget avanceret logik bag det,« siger han.

Platformen til Billetto er grundlagt, nu vil Henrik Teisbæk og Billetto fokusere på at udvikle den.

For eksempel vil Biletto arbejde med at udvikle skabeloner til at styre indholdet af arrangementernes hjemmesider. På den måde vil de sikre, at det er nemt at lave flotte og overskuelige hjemmesider også for brugere, der ikke er vant til at designe hjemmesider.

Platformen tillader dog også, at professionelle brugere selv kan bygge en side op helt fra bunden, hvis de ønsker det.

Brugerne skal lave deres egen hjemmeside via billetto.dk for at kunne sælge deres billetter. Risikerer man ikke på den måde at skræmme de brugere væk, som ikke er vant til at omgås it?

»Det har du ret i, men det er også derfor at vi arbejder med at gøre oprettelsesprocessen endnu nemmere, så alle typer brugere kan være med«,« siger han.

Henrik Teisbæk står bag Billetto sammen med fem andre med teknisk og økonomisk baggrund. Sammen begyndte de projektet i maj 2010 og i november stiftede de selskabet Billetto.

10 kommentarer.  Hop til debatten
Fortsæt din læsning
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
31. januar 2011 kl. 12:00

Jeg har for nyligt købt biletter til et arrangement gennem www.place2book.com

Det virker som samme koncept - måske med skalerbarheden til forskel.

9
31. januar 2011 kl. 18:25

Hej Leif,

Jo man kan godt kalde Biletto en konkurrent (konkollega) til Place2Book. Dog er Place2Book Danmarks suverænt billigeste for billetkøber og selvfølgelig gratis for arrangør. Dvs LANGT billigere end alle andre, hvilket du selvfølgelig har bemærket.

Den tekniske løsning som Place2Book benytter er selvfølgelig fuld skalerbar (www.EngineYard.com - delvist ejet af AMAZON) - Serverne i USA har alle relevante godkendelser og sikkerhedsmæssige blåstemplinger.

Man kan undre sig over hvorfor Version2 ikke har kontaktet Place2Book - som ville kunne fortælle en endnu bedre historie om lave billetgebyrer (faktisk INGEN!) ... Hermed en opfordring til VERSION2 til at kontakte Place2Book...

Med venlig hilsen Georgios

10
31. januar 2011 kl. 22:34

samme koncept som Eventbrite.

2
31. januar 2011 kl. 13:11

Mit indtryk er at både billetnet og billetlugen tager rimelig ublu priser for en ret middelmådig service. Hvis de kan få noget konkurrence, og måske endda noget, der skalerer ordentligt til peak belastninger, er det en fremragende nyhed.

3
31. januar 2011 kl. 13:46

Den største nyhed, selvom gør-det-selv delen lyder rigtig smart, er vel Brightbox hosting delen. Endelige kan man købe billetter på en side der ikke kører på en gammel Pentium II nede i billetnet's kælder :)

Max 3 samtidig brugere, eller noget i den dur :D

4
31. januar 2011 kl. 14:20

Det er muligt at Brightbox giver mulighed for at skalere applikationslaget og i et eller andet omfang databasen, men betalingstransaktionen har de ikke kontrol over. Kommer der fx 100.000 der vil købe 50.000 U2 billetter til parken, så kan det godt være Billetto ikke går ned, men hvad hjælper det, hvis PBS gør det?

Så længe det svageste led i kæden ikke kan klare presset er der behov for en retfærdig ”moderator” som http://www.queue-it.net

Martin @ Queue-it.net

5
31. januar 2011 kl. 14:24

Tja - så må man bare håbe at queue-it virker. Det var ikke lige min erfaring, da FCK-Chelsea biletterne blev solgt

6
31. januar 2011 kl. 14:29

Hej Leif

Vil du ikke skrive til mig på mpro@queue-it.net og fortælle om dine erfaringer med FCK-Chelsea salget. Jeg vil meget gerne høre og lære.

7
31. januar 2011 kl. 14:36

Selvfølgelig vil jeg da det. Det er jo forhåbentlig til fælles bedste

8
31. januar 2011 kl. 17:27

For en god ordens skyld skal jeg lade jer vide, at jeg har haft en konstruktiv dialog med Martin Pronk, som er partner i Queue-it.

Jeg fik svar på, hvordan kø-opbygningen var designet til at fungere, og selv om jeg ikke er enig i alle aspekterne, kan jeg sagtens se rationalet bag det. Jeg har naturligvis givet mit input til forbedringer, som jeg så håber bliver taget til efterretning. Jeg har i hvert fald ikke grund til andet.

Alt-i-alt er queue-it en forbedring ift. ustabiliteten, som vi oplevede tidligere på billetportalerne, men jeg ønsker alligevel de nye spillere velkommen på markedet.