Det var en fejl i software, udløst af en kundes indstillinger, der lå bag gårsdagens omfattende globale nedbrud for CDN-firmaet Fastly, også kendt som et edge-netværk.
CDN står for content delivery network, som er betegnelsen for fremskudte distribuerede servere, der leverer indhold til slutbrugerne. Nedbruddet blev opdaget tirsdag kl 11.58 dansk tid, og varede omkring en time.
En lang række store sites og medier blev trukket med i faldet, herunder Twitch, Reddit, Amazon, New York Times, den britiske regerings website, og TV 2 og Kristeligt Dagblad herhjemme.
»Vi oplevede en global afbrydelse på grund af en uopdaget softwarefejl, der dukkede op den 8. juni, da den blev udløst af en gyldig ændring af en kundes konfiguration,« skriver en teknisk chef i Fastly, Nick Rockwell, i et blogindlæg.
»Selvom der var specifikke forhold, der udløste afbrydelsen, burde vi have forventet det.«
Nick Rockwell forklarer, at Fastly den 12. maj startede en softwareudrulning, der indeholdt en fejl, som kunne udløses af en bestemt kundekonfiguration under specifikke omstændigheder.
I begyndelsen af tirsdag foretog en kunde en gyldig konfigurationsændring, der udløste softwarefejlen. Det fik 85 procent af Fastlys netværk til at gå ned.
Firmaet foretog en midlertidig rettelse, og softwaren blev endeligt udbedret kl. 19.25 dansk tid.
Fastly vil nu undersøge, hvorfor firmaet ikke opdagede fejlen under softwarekvalitetssikring og testprocesser.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.